Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Sambons kompis pundar...

Ja.. jag vet egentligen inte om detta är ett problem eller inte, men för mig är de det.

Var i sambons hemstad och firade nyår, hemma hos en av hans bästa kompisar. Allt var frid och fröjd, tills jag kommer in i köket sådär lagom glad å rund under fötterna klockan 3 på natten, och han står och snortar amfetamin från skärbrädan.
    Jag blev helt ställd, och frågade bara vad tusan han sysslade med. Sen gick jag tillbaka ut till festen.

Min sambo har redan innan berättat att hans kompis, X, "festpundar" en del. Dock är min sambo väldigt drogliberal, och ser inget problem i det, utan tycker att X får göra som han vill.

Själv så tar jag inte riktigt lika lätt på det. Jag är, till skillnad från min sambo, inte alls uppvuxen i en miljö där droger förekommit, och detta är nog första gången jag ser droger överhuvudtaget. Jag är inte alls bekväm i att umgås med X, då jag anser att han kanske "festar" lite väl ofta...

Måhända är jag en moralkärring, men i min värld så sysslar man inte med droger.
    Min sambo blir bara irriterad när jag tar upp det, och tar det personligt att jag inte vill umgås med en av hans bästa vänner. Han menar att vi inte har å göra med vad X gör, att jag inte ska bry mig osv.

Jag förstår att han blir lite besviken, men samtidigt är det inte hans kompis jag tar avstånd från, utan drogerna han sysslar med..

Vad hade ni gjort?
    Överreagerar jag?

• Svar på tråden Sambons kompis pundar...
  • Anonym (Fundersam)

Ja, det är så jag känner med.
    Men hur tusan tacklar man det när det är sambons bästa kompis?

• Anonym (Fundersam)

Naturligtvis får han knarka precis hur mkt han vill, det är hans kropp och hans liv. Det lägger jag mig inte i för 5 öre.

Det jag utgår från är att JAG inte vill umgås med folk som sysslar med droger. Likaväl som X har rätt att välja att snorta amfetamin så har Jag rätt att välja att inte umgås med människor som beter sig så. Bägges våra åsikter bör respekteras.

Dock är det sjukt svårt att respektera bägges åsikter när det står en frustrerad sambo i mitten.

Hela roten till problemet är väl egentligen att X oftast åker och hälsar på oss. Och jag har helt enkelt deklarerat att i MIN lägenhet sätter han inte en fot så länge han tänker använda droger, vilket han alltid gör när han festar.
    Vad han sen gör i sin lägenhet, och på sina fester, det ska jag ju skita i. Jag kan göra valet att inte åka dit.

Dock är det inte så bra för friden där hemma att vägra sambons bästa vän tillträde till alla fester hos oss... Pust!

• Anonym (Fundersam)

Naturligtvis får han komma hit en vanlig onsdag om han inte är påverkad. Vilket han dock aldrig gör, han åker till oss för att festa då vi bor i en större stad.

Dilemmat är helt enkelt att:
    * Min sambo blir sur/ledsen för att jag inte vill åka med när X har fest, då han vill att vi ska funka ihop. Jag menar att jag har rätt att göra ett val, precis som X har.
    * Jag inte tänker bjuda in honom på någon form av tillställning hemma hos oss om han har för avsikt att använda droger när han är där, eftersom det är MITT hem, och där bestämmer jag reglerna. Detta vägrar dock sambon att acceptera.

Med andra ord, rörigt:)

• Anonym (Fundersam)

Jag förstår oxå min sambo till viss del.
    Naturligtvis vill han bara att jag och X ska funka ihop, då vi både betyder mkt för honom...

Det känns som att det blir pannkaka hur jag än gör..

• Anonym (Fundersam)

Naturligtvis är det sambons lägenhet också.
    Därav dilemmat

• Anonym (Fundersam)

Ja, jag ska nog prova på den metoden.
    Egentligen mkt bättre att jag pratar med X direkt än att sätta sambon i en mittenposition...

Svar på tråden Sambons kompis pundar...