Nån som fött i vecka 29?
Hur mår era bebisar nu och varför föddes dom för tidigt?
Hur mår era bebisar nu och varför föddes dom för tidigt?
Mitt barn kom i v 29+0.
Jag vet inte varför, vattnet bara gick en morgon.
Han har infektionsastma och lite allergier, är översynt så han har glasögon och han har en CP-skada som påverkar hans grovmotorik. Han är 2,5 år men kan inte sitta, stå eller gå själv. Annars är han som vilken 2,5 åring som helst, fast med lite skavanker. Men de är ju inte klara och väldigt ömtåliga så att han har lite sviter av sin tidiga födsel är inte så konstigt.
blev akut snittad i vecka 29+4
hadde mkt sd men bm sa att det inte var någon fara. Sen i vecka 27-28 så var jag ut å in på f-lossningen p.ga av sd dock inte onda.
det gjordes ctg å ul & vul men allt var bra, Och läkarna sa att det inte var nån fara med min sd men iaf så hadde freja fixerat sig djupt i vecka 28.
vecka 29+4 så hadde jag haft en sd inte så ond men i ca 40 min var magen stenhård för att sen mjukna men ringde till f-lossningen eftersom att jag för några timmar sen kommit där i från.
Men dom ville jag skulle in för att jag var så tidigt gravid. For in blev uppkopplad på ctg i 2 timmar låg jag där å inga sd som var märkbara registrerades.
Jag bad att få ligga kvar för tyckte det var konstigt att jag inte hadde några sd. Efter en stund så går hjärtjuden ner på freja föra att sen gå upp. läkaren vill att jag stannar i 4 timmar och att en ctg görs 1 gång varje timme. i 3 timmar är allt bra (jag tror jag ska få åka hem strax) 4 timmen händer det igen hjärtljuden går ner.
läkaren kommer in å säger: nu kommer du snart vara mamma.
Jag vart så chokad började skaka å gråta. skulle vara vara vaken på snittet men pallade inte då dom började skära i magen. så jag sövdes.
dom plockade ut en skrikande freja 1480g 40 cm lång med navelsträngen 4 varv hårt runt halsen.
endå så vet dom inte varför hon ville ut.
Jag fick mina tvillingar i vecka 28+2 med akut snitt. Tv 1 hade legat utan vatten sen v 23.
Tv1 - Engla - fick en stor hjärnblödning och dog 6 dagar gammal idag för ett år sedan.
Tv 2 - Angelina - mår bra, växer så det knakar. Men hon är ju fortfarande "efter" 3 månader med både längd, vikt och utveckling. Enda felet på henne är att hon har ett hål i hjärtat som ska opereras via ljumsken.
Vill du veta mer så välkommen att fråga.
Jag födde vår flicka i augsuti -08 vecka 29+1 Fick en GBS infektion som gick upp i magen till bebisen eftersom jag läckte fostervatten. Blev katastrofsnittad då hjärtluden gick ner för mycket. Hon var väldigt sjuk i sina lungor först men idag mår hon bra utan men. 2,5 månad korrigerat (5 månader)
Undar du något så fråga gärna..
Började läcka fostervatten vecka 21+1 pga GBS och blev inlagd i strikt sängläge och Elias höll sig kvar mot alla odds och är ett medicinskt mirakel som föddes vecka 29+5 och har inga sviter än så länge vad vi vet av sin tidiga födsel.
Han var svårt svårt lungsjuk när han föddes och höll på at dö men fick en kvävebehandling och sen vände det och han är idag helt friskförklarad och följer sin korrigerade utveckling perfekt på allt och är lite före på vissa saker.
Angeliican skrev 2009-01-16 19:18:28 följande: