Inlägg från: Fruen fra Norge |Visa alla inlägg
  • Fruen fra Norge

Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??

Du ska vända dig til norska fk. Dom heter Nav.  www.nav.no

När du ska ha din fp så kan du välja 42 veckor med 100% lön. Altså samma lön som när du jobbar 80 %. Annars kan du välja 52 veckor med 80% lön. Då får du 80% av den lönen du har i inkomst i ditt 80% jobb.

• Fruen fra Norge
    Alexzandrah skrev 2009-01-18 09:39:41 följande:
    Sålänge som jag jobbar i Norge så ska jag få min FP från Norge.Är det någon som vet hur det blir med dagarna osv för min sambo? Vet att han får sin FP från Sverige men hur många dagar/veckor får han?
    Han får 10 veckor max. Han har altså inte rätt til 240 dagar från svenska FK.
  • Fruen fra Norge
    Alexzandrah skrev 2009-01-18 10:48:28 följande:
    Okej så han kan inte ta av mina veckor?
    Om du ska ta ut din fp fran norska fk så blir det norska reglar som ska följas. Mammans föräldraledighet skrev jag om i innlägg 1. Det som pappan har rätt til är 10 veckor baserad på mammans innkomst. I Norge kan man inte snåla på dagar eller ta ut typ tre dagar i veckan för att få fp att räcka längre. Här går det från dato til dato. Mamman måste dock ta ut dom första tre veckorna innan bf. Så dom sista ter veckorna innan bf jobbar du inte, då kommer ditt lön från norska Nav.
  • Fruen fra Norge

TS
    Är du skriven i Norge?

• Fruen fra Norge
    Alexzandrah skrev 2009-01-18 11:24:38 följande:
    Nepp jag är skriven i sverige! jobbar endast mån-torsdag i norge och är i sverige resten av veckan!
    Enligt norska reglar så skattar man til den kommun man bor i. Så troligen skattar du til Sverige? I såfall har du inte rätt til fp från Norge för att du då inte är med i norska trygdesystemet. Då ska din fp baserast på svenska fk och dom reglar dom har. Det du dock ska tänka på då är att då måste du ha oavlönnat permisjon från ditt norska jobb när du tar ut fp i Sverige. Annars har du inget jobb att återgå til.
  • Fruen fra Norge

Om du läser din lönespec, står det där att du betalar trygdeavgift til Norge?

• Fruen fra Norge
    Alexzandrah skrev 2009-01-18 11:36:16 följande:
    a men jag skattar i ski i norge! är tydligen det land man jobbar i som ska betala ut fp hursomhelst!
    Njae, har läst lite nu på norska fk (Nav) och tydligen måste du vära medlem altså betala trygdeavgift för att ha några rättighetar. Det bästa du kan göra är att prata med Nav i Ski. Dom vet vad som är rätt, eller kan ta reda på det för dig. Att forstå alla löjliga reglar dom har är inte lätt, det är ju en djungel
    Alexzandrah skrev 2009-01-18 11:37:45 följande:
    Ska kolla på min lönespec nu direkt :P Men om de är så att sverige ska betala ut min fp sen får jag lägsta då? 180kr/dagen :(
    Inte så säkert det. Om du har betalat skatt i Sverige under tiden du har jobbat i Norge så ska du ha samma rättighetar som om du jobbade på Volvo eller vilket som hälst företag i Sverige. Det är ju skatten du betalar inn til landet som bestämmer vem som ska betala dig när du är fl. Dom kan ju inte ge dig lägsta summan om du tilför landet skatt va? Egentligen är ju du hur snäll som hälst då i deras ögon. Du skattar til dom och inte tar du jobbet från någon annan. Altså perfekt för Sverige
  • Fruen fra Norge
    Alexzandrah skrev 2009-01-18 12:56:58 följande:
    Svar på #29Jaha okej jo det vore verkligen underbart om det nu är så! :o) Jo myndigheter brukar inte direkt vara snabba. :( Har precis börjat bebisverkstan nu, känns mycket tryggare när jag vet att jag kommer att få FP från Norge! :D Hur länge har du haft svageskapspeng? Jag jobbar på lager nu och vet inte riktigt om jag kommer att klara av det arbetet hela graviditeten! :S Hör gärna av dig och berätta hur det blir med dagarna sen när du får reda på hur det verkligen är! :)
    Svangerskapspeng finns inte i Norge. Om din norska läkare säger du inte kan jobba får du sjukskrivning. Och är man sjukskriven i Norge har du rätt til 100% lön under tiden. Dock är det Nav som betalar ut din lön då. Altså om du nu har typ 18000 i lön så får du samma från Nav. Nar du så har tre veckor kvar av din graviditet går du över til föräldrapenning som dras från dom 44 eller 54 veckor du har valgt. Det är rätt vanlig att man sjukskriver 50% när man är gravid om du inte kan göra ditt jobb til 100%. Din arbetsgivare skal også se til att du får göra sakar som du faktisk kan göra när du är gravid. Altså om ditt jobb i dag är tunga lyft, så ska han/hon se om det finns annat du kan göra som inte medför någon risk för din graviditet. Men allt det här har norska läkare och arbetsgivare koll på, så det är lugnt.
  • Fruen fra Norge
    Kaprifolen skrev 2009-01-18 14:16:27 följande:
    Fruen fra Norge skrev 2009-01-18 13:49:48 följande: NEJ! Jag är inte sjukskriven, jag har svagerskapspenger! Jag har begärt omplassering och då det inte fanns något att omplassera mig till så fick jag svagerskapspenger, från NAV.Du KAN bli sjukskriven, helt korrekt, men det är inte jag.Vad får du din felaktiga information ifrån att det inte finns svagerskapspenger i Norge?
    Kanske för att vi som bor i Norge och är norska inte har någon svangerskapspengar när vi blir sjukskriven från jobbet om vi är gravid. Vi får sjukpenning från Nav.
  • Fruen fra Norge

Ser nu att dom har ändrat reglarna och att man faktisk kan få svangerskapspenger i Norge. Så var det inte förrut. Så där hadde jag fel. Men det är inte en pennign som många får i Norge vad jag vet. Dom flesta blir sjukskriven ff.

Svar på tråden Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??