Inlägg från: Alexzandrah |Visa alla inlägg
  • Alexzandrah

Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??

Jag jobbar 80% i Norge, jag och min sambo planerar att skaffa barn nu snart, hur blir det med min FP då?
    Vet att det är Norge som ska betala ut den till mig även om jag bor i Sverige men hur blir det eftersom att jag jobbar bara 80% där??
    Vart ska jag vända mig sen när ja väl blir gravid?

Hoppas det finns någon som kan svara på dessa frågor!

• Svar på tråden Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??
  • Alexzandrah

Okej tack så mycket :)

• Alexzandrah

Min sambo jobbar i sverige heltid. Hur blir det då med dagarna? Får jag ändå 52 eller 42 veckor FP från Norge och han får 240dagar FP från Sverige?

• Alexzandrah

Jepp det är tydligen det.

• Alexzandrah

Jo det tyckte jag också!

• Alexzandrah

Okej det ska jag göra. men min tanke är att fortsätta jobba i norge efter mammaledigheten.

• Alexzandrah

Sålänge som jag jobbar i Norge så ska jag få min FP från Norge.
    Är det någon som vet hur det blir med dagarna osv för min sambo? Vet att han får sin FP från Sverige men hur många dagar/veckor får han?

• Alexzandrah

Okej så han kan inte ta av mina veckor?

• Alexzandrah

Ja jag tycker också det verkar konstigt om han ska få FP från Norge! :S Det är ju mindre föräldraledighet i Norge om det är så att min sambos ledighet dras ifrån mina veckor. :S
    Kan det ha något med att jag, mamman är den som jobbar i norge?

• Alexzandrah

Nepp jag är skriven i sverige! jobbar endast mån-torsdag i norge och är i sverige resten av veckan!

• Alexzandrah

a men jag skattar i ski i norge! är tydligen det land man jobbar i som ska betala ut fp hursomhelst!

• Alexzandrah

Ska kolla på min lönespec nu direkt :P
    Men om de är så att sverige ska betala ut min fp sen får jag lägsta då? 180kr/dagen :(

• Alexzandrah

tår att ja betalar : Pers.forsikr.nivå 3B och Helseforsikring, mnd. ford.

• Alexzandrah

Okej. Jag är helt säker på att jag inte skattar i Sverige. Står ju även på min lönespec att jag arbetat upp feriepeng, pension i Norge så det är i Norge jag skattar! Har tabell 7100!
    Ska ta reda på om jag är medlem och batalar trydgeavgift eller inte.
    Tack så hemskt mycket för hjälpen :D

• Alexzandrah
    Svar på #27
    Tack så hemskt mycket för informationen! :D
    Har bara en fråga till som du antagligen kan svara på eftersom att du är i min sits och jobbar i Norge, bor i Sverige.
    Får jag och min sambo 44veckor med 100% FP tillsammans och ska sedan dela upp det mellan oss?
  • Alexzandrah
    Svar på #29
    Jaha okej jo det vore verkligen underbart om det nu är så! :o)
    Jo myndigheter brukar inte direkt vara snabba. :(
    Har precis börjat bebisverkstan nu, känns mycket tryggare när jag vet att jag kommer att få FP från Norge! :D Hur länge har du haft svageskapspeng? Jag jobbar på lager nu och vet inte riktigt om jag kommer att klara av det arbetet hela graviditeten! :S

Hör gärna av dig och berätta hur det blir med dagarna sen när du får reda på hur det verkligen är! :)
  • Alexzandrah

Okej! Kan vara bra att veta. :)

Svar på tråden Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??