• Prinsessan Zelda

Hjälp ang introducera ny katt

Nån som har råd. Tog hem en ny katt idag som är ca 5-6 månader. Vår katt sedan innan (7½år) var ute när vi kom hem. Nya katten har fått gå runt och nosa, men när vår gamla katt ville in satte vi den nya i kattburen så de kunde hälsa tryggt. Vår katt gjorde inget särskilt men den nya började jama, eller låta så där som katter låter när de inte är glada, det där djupa kattbråksljudet. Och hon såg inte så glad ut. Vilket gjorde att vår katt fräste till lite. Kanske inte så konstigt första gången de möts. Men jag blir lite osäker på hur jag ska gå vidare nu. Ska jag släppa ut den nya och vara beredd på att dra isär de, eller??? Är mycket van vid katter, men jag har aldrig fört samman nya katter med varandra.

tips?????

• Svar på tråden Hjälp ang introducera ny katt
  • Tainted

de löser ju det själva, det kommer helt säkert bli lite bråk och de kommer försöka sätta varandra på plats men det fixar dom. jag hade absolut släppt ut den nya katten ur buren och låta dom sköta det på egen hand, men vara med vid sidan om ifall det nu skulle bli för våldsamt. men några hurringar kommer den nya få i vlket fall som helst :)

• Prinsessan Zelda

snabba tips innan vi släpper ut henne

• Prinsessan Zelda
    Tainted skrev 2009-01-15 20:13:47 följande:
    de löser ju det själva, det kommer helt säkert bli lite bråk och de kommer försöka sätta varandra på plats men det fixar dom. jag hade absolut släppt ut den nya katten ur buren och låta dom sköta det på egen hand, men vara med vid sidan om ifall det nu skulle bli för våldsamt. men några hurringar kommer den nya få i vlket fall som helst :)
    hmm, det är så jag tänker med. men frågan är vad som är FÖR våldsamt. borde det vara den äldre katten som sätter den mindre på plats??
  • Tainted

Prinsessan Zelda skrev 2009-01-15 20:14:46 följande:

hmm, det är så jag tänker med. men frågan är vad som är FÖR våldsamt. borde det vara den äldre katten som sätter den mindre på plats??
    man märker ganska snart om de försöker ha ihjäl varandra eller ej, ett vanligt bråk varar ju inte mer än några sekunder. den gamle katten kommer med all säkerhet sätta den nya yngre på plats ganska omgående men å andra sidan så är det ju trots allt en tonåring den har att göra med, och det är ju inte så lätt alla gånger ;)
  • Tainted

och, dom kommer förmodligen göra ganska roliga ljud ifrån sig, men det är helt normalt :)

• Lusthan

Jag brukar göra som så att jag släpper ut katterna så de får hälsa. Visar låda och sen låter de vara. De kommer säkert bråka. Låt de bråka, det är så de bestämmer rang och testar varandra så att de till slut slutar att bråka. Visst börjar det bli för mycket och då menar jag hela tiden så får man nog dela på de en stund. Men oftast brukar det inte vara problem med en del fighter. Våra bråkar fortfarande emellanåt när någon går över någons gräns. Vi har fyra katter. Oftast är det bus här hemma men bråk händer. DÅ flyger tussarna. ;)

• Veladis

När vi introducerade vår nya kattunge för storkissen gjorde vi ungefär som ni. Vi lät dem sedan hållas, men särade på dem i varsin dela va huset med stängd dörr emllan på kvällen/natten, så de får vila lite, de är ju på helspänn båda i början. Detta gjorde vi de tre första nätterna, men det gick rekordsnabbt. Nu, efter en dryg vecka är de nästan bästisar.

• Prinsessan Zelda

ja. nya katten har gått omkring överallt. vå gamla katt, Zelda, la sig under vår säng. nu alldeles nyss gick nya katten in i vårt sovrum och fick syn på Zelda, hon sköt rygg och har gått lite fram och tillbaka runt sängen. Zelda har legat därinne och väst lite när hon kommit för nära. Men så helt plötsligt la sig nya katten framför sängen och slappnade av, sen gick hon bakom tvättkorgen som ligger bredvid sängen, och där ligger hon nu, verkar mest nyfiken och kikar fram och kurrar lite glatt sådär.

• Prinsessan Zelda

det har gått bra. Fortfarande är inte vår Zelda ok med att nya katten (Luna) kommer för nära. Då fräser hon osv. Men de kan sova i varsinn ände av sängen mm. Jag antar att det bara är att låta tiden gå så vänjer hon sig. Luna vill gärna leka och springer efter Zelda hela tiden, men det är väl rätt normalt för en kattunge.

Svar på tråden Hjälp ang introducera ny katt