• Lm71

"Alla andra får..."

Säkert funits liknande trådar längre tillbaks men orkar inte leta! Vad har ni för tider för era tonåringar (alltså när de bör vara hemma, inte gå & lägga sig)? Min äldste (går i 9:an) har under hösten/vintern haft 22.00 på vardagar & 00.30 på helger. Tiden på helgen kan omförhandlas om ha ska iväg på ngt speciellt, men inte bara för att "drälla" omkring på byn... Naturligtvis så "får ju alla andra" etc. Sanningen är väl också den att just de han umgås med inte har några tider alls (eller mkt senare tider) att rätta sig efter, så jag förstår att han blir frustrerad & arg. Samtidigt så har jag försökt förklara detta med "ett givande & tagande" dvs om han ser till att sköta skolan i första hand, så kanske vi även kan rucka på våra tider, betygen har tyvärr dalat under HT. Känns dock som att jag inte riktigt når honom längre.
    Därför är jag nu lite nyfiken på hur det ser ut för er andra med tonårsbarn (har även en 12 & 14-åring hemma, men de har inte gett mig några såna bekymmer (...ännu... ) Är mina tider & krav verkligen så hemska?

• Svar på tråden "Alla andra får..."
  • mammaNena

känner igen mig själv från den tiden, fast att det är 10 år sedan.. Hade alltid tidigare hemgång än alla mina vänner och det va skit tråkigt. När det va som roligast då skulle JAG gå hem, de andra stannade alltid kvar.
    Kan säga att jag va så jävla skoltrött då, så mina betyg va inte heller de bästa, men jag skärpte mig på vt, för att det då blev lite press..

• Emerun

Kanske du kan prata ihop dig med de andra föräldrarna till tonåringarna som din son umgås med så att ni har samma tider till era barn, inget som blir orättvist då om alla har samma tider.

• Lm71

Emerun skrev 2009-01-15 20:23:07 följande:

Kanske du kan prata ihop dig med de andra föräldrarna till tonåringarna som din son umgås med så att ni har samma tider till era barn, inget som blir orättvist då om alla har samma tider.
    Jo, alltid bäst att ta det med vännernas föräldrar, men den vän som han hänger mest med är den som inga tider alls har & de föräldrarna har nog inget större intresse av att införa detta av olika skäl. Sen är det ju så att de hänger i stora gäng & tyvärr är det så att man inte längre kan hålla koll på alla som man kunde längre tillbaks...
  • Lm71
    mammaNena skrev 2009-01-15 20:20:16 följande:
    känner igen mig själv från den tiden, fast att det är 10 år sedan.. Hade alltid tidigare hemgång än alla mina vänner och det va skit tråkigt. När det va som roligast då skulle JAG gå hem, de andra stannade alltid kvar. Kan säga att jag va så jävla skoltrött då, så mina betyg va inte heller de bästa, men jag skärpte mig på vt, för att det då blev lite press..
    Jo, kan ju förstå att det inte alltid känns så kul, men å andra sidan är jag uppväxt med det omvända, alltså var jag den som inga tider hade, fick i princip sköta mig bäst jag ville. Visst var det toppen just då, men det finns en baksida av myntet också, den ser man tyvärr inte förrän långt senare... Och, som sagt, är det ngt särskilt han ska göra såsom tex disco eller andra evenemang (de har tex nattbandy mm här emellanåt) så får han ju vara med på det... Det är ju en balansgång det där, vet själv hur otroligt viktiga mina vänner var i den åldern, kanske därför jag tycker det känns så dubbelt... Lättast för mig som förälder vore ju att släppa på allt, men i slutänden blir det nog inge bra...
  • mammaNena

nej det e svårt.. vet själv inte hur vi kommer göra, dottern e bara 3 så det e ett tag kvar. men jag kommer nog iaf se till så att hon inte ska behöva bli den första till att åka/gå hem varje gång.

Lm71 skrev 2009-01-15 20:42:33 följande:
    mammaNena skrev 2009-01-15 20:20:16 följande:
    Jo, kan ju förstå att det inte alltid känns så kul, men å andra sidan är jag uppväxt med det omvända, alltså var jag den som inga tider hade, fick i princip sköta mig bäst jag ville. Visst var det toppen just då, men det finns en baksida av myntet också, den ser man tyvärr inte förrän långt senare... Och, som sagt, är det ngt särskilt han ska göra såsom tex disco eller andra evenemang (de har tex nattbandy mm här emellanåt) så får han ju vara med på det... Det är ju en balansgång det där, vet själv hur otroligt viktiga mina vänner var i den åldern, kanske därför jag tycker det känns så dubbelt... Lättast för mig som förälder vore ju att släppa på allt, men i slutänden blir det nog inge bra...
  • hymafr

Jag brukar säga till min dotter att om "alla andra" får (vad det nu kan vara de får - det varierar nämligen. Kan vara allt möjligt) så kanske det helt enkelt beror på att deras föräldrar inte bryr sig om sina barn. Vill hon ha en sån förälder? Njaaa, svarar hon då.
    Sen får man ju köpslå med ungarna. Tex sköt dig i skolan = mer frihet.

• Flickan och kråkan

Jag har inget eget barn i tonåren, vår pojke är bara ett år drygt ännu så jag har ett par år kvar till den diskussionen, men om det är någon tröst så jobbar jag på högstadiet och jag har hittills inte mött en enda av mina elever som inte innerst inne uppskattar föräldrar som sätter tider, är vakna när de kommer hem på kvällarna etc. Visst snackas det en massa , men så fort man har förtroliga samtal med dem ensamma och verkligen samtalar så är de som har föräldrar som är "hårdare" än andra väldigt nöjda och dem med mycket frihet brukar önska mer engagemang från sina föräldrar.

• Lm71

hymafr skrev 2009-01-16 11:17:50 följande:

Jag brukar säga till min dotter att om "alla andra" får (vad det nu kan vara de får - det varierar nämligen. Kan vara allt möjligt) så kanske det helt enkelt beror på att deras föräldrar inte bryr sig om sina barn. Vill hon ha en sån förälder? Njaaa, svarar hon då.Sen får man ju köpslå med ungarna. Tex sköt dig i skolan = mer frihet.
    [/citat]
    Mmm, köpslå ja Det är mkt av den varan numera Tyvärr fungerar det inte alltid... Iaf inte på den äldste. De andra tonåringarna i huset har ett helt annat sätt & förstår vikten av att förhandla & kompromissa. Det där med "sköta skolan" har vi som sagt redan försökt med, men det går liksom inte riktigt in. Samtidigt ska jag inte klaga, vi kunde haft mkt värre bekymmer, han skolkar åtminstone inte, & man får vara glad så länge spriten (för att inte tala om droger...) håller sig på avstånd.
    Flickan och kråkan skrev 2009-01-16 11:39:53 följande:
    Jag har inget eget barn i tonåren, vår pojke är bara ett år drygt ännu så jag har ett par år kvar till den diskussionen, men om det är någon tröst så jobbar jag på högstadiet och jag har hittills inte mött en enda av mina elever som inte innerst inne uppskattar föräldrar som sätter tider, är vakna när de kommer hem på kvällarna etc. Visst snackas det en massa , men så fort man har förtroliga samtal med dem ensamma och verkligen samtalar så är de som har föräldrar som är "hårdare" än andra väldigt nöjda och dem med mycket frihet brukar önska mer engagemang från sina föräldrar.
    Det är väl det man hoppas på Minns ju själv hur det var Visst var det skönt att komma & gå som man ville, men samtidigt minns jag många av mina vänners föräldrar som väldigt engagerade i sina barn, & jag kan inte heller minnas att jag som var den som hade fria tider, tyckte att deras föräldrar var "knäppa eller stränga" för den skull, även om jag ibland kunde tycka att det var trist när kompisarna måste gå....
  • Lm71

Oj, mitt eget inlägg blev visst också citat av ngn anledning

Svar på tråden "Alla andra får..."