• Ali09

Arabiska namn

Hej alla!

jag skulle vilja ha lite hjälp av er med namn, jag är gravid med mitt första barn och pappan till barnet är arab, vi vill att barnet ska ha ett arabiskt namn.. vi har några namn som vi tänkt på men jag vill gärna ha några fler... Vi har tänkt på Ali, Ebrahim, Jasmine/Yasmine o sen ett namn jag inte kan stava till.. :P

har ni några förslag på namn??

• Svar på tråden Arabiska namn
  • a mor

micki skrev 2009-01-22 18:13:33 följande:

a mor, det är arabiska form av jesus
    Okej, men det används väl som namn på nu levande personer om inte jag har helt fel.
  • gutegirl
    micki skrev 2009-01-22 17:57:50 följande:
    GUTEGIRL, det finns inget som heter efternamn i arabvärlden förresten. De får sina namn efter sina fäder, farfäder osv.
    Ja, det har du helt rätt i. BIn Laden betyder Son till Laden, eller på Svenska då, Ladensson
    TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • Ali09

micki, oj det var mycket namn, tack! Nora har vi pratat om, är fint, Amira tycker jag om oxå MEN hans son heter Amir, kanske blir lite mycket? haha..

tycker flicknamn är lättare än pojknamn,.. hmm. hoppas det blir en flicka..

• amalie79

Jag läste en bok med en kvinna från mellanöstern som hette Sirine, det tyckte jag var fint : )

Shirin, fast det är väl persiskt? Men fint!

• amalie79

Jag läste en bok med en kvinna från mellanöstern som hette Sirine, det tyckte jag var fint : )

Shirin, fast det är väl persiskt? Men fint!

• Ali09

en "vän" på gatan har en dotter som heter Syrin, man uttalar det lika..

• Aurora Borealis

Jag tycker de enkla namnen som även kan uttalas lätt på svenska är fina:
    Amira är min favorit, men det är klart det blir kanske för mycket med en prins och en prinsessa=)
    Lulu
    Dima
    Dina
    Sarah
    Abeer
    Nora
    Nouf
    Sultana

Killnamn är jag inte så hemma på eftersom jag inte tycker att de vanligaste är särskillt fina. Och där jag bodde var det mest Mohammed, Abdulla, Jawad, Hamsa, Khalid, Khalil osv lite trista tycker jag.

• smah
    Darine, Donia, Nour/Nora, Heba och Sirin är mina favorit tjejnamn. Till killar gillar jag Jibril, Fakhri, Malik och Salam.
  • smah

Aha det blev en liten Ali, GRATTIS:)

• Stolletunabon

Said-pojke

Samira-flicka

Svar på tråden Arabiska namn