• mrztigger

nattskräck hos 1 åring?

har en dotter som inte kan sova och har nu fått tips om att det kan vara nattskräck.

hon vaknar ett flertal ggr av detta men när jag googlar nattskräck brukar det bara ske ngn gång per natt.

är det ngn där ute som haft ett barn, runt 13 månader, som haft/har nattskräck?

• Svar på tråden nattskräck hos 1 åring?
  • Walas73

mrztigger

hej!!
    vi har en dotter på 13 mån o hon har nattskräck har vi fått reda på. Vaknar ca 1-11/2 tim efter vi lagt henne för kvällen o skriker, slår med armarna, ibland har hon vaknat o ibland e hon som i trans, alltså sover fortfarande o vi får ingen kontakt med henne. Då måste vi bryta detta o väcka henne, för det mesta somnar hon om som om inget hänt. Ibland sätter hon sig upp el ställer sig upp i sängen i sömnen, sen vaknar hon o e helt förvirrad, då blir det skrik. Så håller hon på hela nätterna, kan bli upp till 7 gånger per natt, jättejobbigt! Men hon vaknar lika pigg o glad som vanligt, helt ovetande om hur natten varit, det e bara vi som e helt slut, fast nu har man vant sig lite att bli väckt många gånger. Men pga detta sover hon fortfarande i vårat rum fast i sin säng nära mig , så jag bara kan sträcka ner armen genom spjälorna o lugna henne. Längtar så efter att hon ska sova lugnt o kan flytta in i sitt rum.
    Hon har hållt på så här sedan jul ungefär, för några veckor sedan låg vi på sjukhuset några dagar, efter det har nätterna blivit värre. Vi ska snart till Linköping, där hon ska operera huvudet, efter en sådan traumatisk händelse lär det nog bli ännu värre, om det KAN bli det. Men dom har lovat oss på BHV att vi ska få träffa en barnpsykolog efter linköping, hoppas hon kan hjälpa oss.
    Vi har fått tips från BHV att ha rutiner på sovandet o mat, tex äter hon lunch 11.30-12.00 sen sover hon, alltid likadant varje dag, sen går hon o lägger sig mellan 7-8 på kvällen, det har gjort vissa saker lite bättre, nu somnar hon utan protester när vi lägger henne både dag som kväll.
    MVH Jeanette

Svar på tråden nattskräck hos 1 åring?