• ennie

Hur länge måste ett sjukhus ha kvar journal efter att patienten dött

Någon som vet ovanstående? Min pappa dog för 20 år sedan och vi skulle nu gärna vilja se hans patientjournal. Har fått motstridiga uppgifter om hur länge journalen ska förvaras efter döden.

• Svar på tråden Hur länge måste ett sjukhus ha kvar journal efter att patienten dött
  • Tribella

Det undrar jag oxå.
    Den journalen jag skulle vilja se är 4 år sen dödstillfället... Har man rätt och går det att få se den som anhörig nu i efterhand?

• Matte till en hårboll

Saxat ur Patientdatalagen SFS 2008:355:
    "En journalhandling ska bevaras minst tio år efter det att den sista uppgiften
    fördes in i handlingen. Regeringen eller den myndighet som regeringen
    bestämmer får meddela föreskrifter om att vissa slags journalhandlingar
    ska bevaras under längre tid än tio år. ....."

• ennie

Tack för svaret Matte till en hårboll!

• ennie

Närmast anhöriga har rätt att se journal, ex maka/make och barn.

• Mojsan26

min papap dog för 9 år sen jag hade oxå velat se hans journal,vart ska man vända sig då? vart går man eller ringer ?

• Tryfflan

Mojsan26 skrev 2009-01-24 23:35:15 följande:

min papap dog för 9 år sen jag hade oxå velat se hans journal,vart ska man vända sig då? vart går man eller ringer ?
    Du ringer den mottagning där din pappa vårdades. Om dom inte har journalen kan dom säkert hänvisa dig till journalarkivet.
  • Tryfflan

ennie skrev 2009-01-16 11:29:00 följande:

Någon som vet ovanstående? Min pappa dog för 20 år sedan och vi skulle nu gärna vilja se hans patientjournal. Har fått motstridiga uppgifter om hur länge journalen ska förvaras efter döden.
    Journalföringslagen ändrades nyligen. Tidigare var man tvungen att spara den 5 år efter sista aktuella anteckningen. Av erfarenhet vet jag dock att det är väldigt få ställen som förstör journalerna, snarare mikrofilmar man dem. Kolla med det sjukhus som har din pappas journal, dom kan svara!
Svar på tråden Hur länge måste ett sjukhus ha kvar journal efter att patienten dött