• Lukka

Hur hjälper jag min systerdotter (16 år) att lära sig att stava?

Min systerdotter är 16 år och har jätte problem med stavning och lider mycket av det. Hon har gått igenom en utredning men hon har inte dyslexi eller annat. Men hon har inget fotografiskt minne och har t.ex. jätte svårt att se skillnad på om ordet "glas" ska stavas "glass" eller "glas". Dessutom har hon jätte svårt att förstå svåra ord, som t.ex. "revolution". Hennes föräldrar står handfallna och jag vill så gärna hjälpa. Tips och råd?

• Svar på tråden Hur hjälper jag min systerdotter (16 år) att lära sig att stava?
  • Glamrockare

Genom att läsa böcker. Läsa läsa läsa ett av de bästa sätten att lära sig ord o lära sig se ord som bilder o stava m.m.

Gravid med andra barnet i vecka 28
  • Nyfiken gul

sätt er och gå igenom grammatik!  För att veta hur ett ord ska stavas så måste man ju veta grammatiken bakom ordet. Kanske är det där hon är osäker?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfiken gul
    Glamrockare skrev 2009-01-16 11:34:31 följande:
    Genom att läsa böcker. Läsa läsa läsa ett av de bästa sätten att lära sig ord o lära sig se ord som bilder o stava m.m.
    Japp! Serietidningar är ett lysande exempel på hur man får upp läsförståelse.
  • Lukka

Hon läser MASSOR! Alltid med en bok i handen, men det ändrar inget.

• Nyfiken gul
    Lukka skrev 2009-01-16 11:39:36 följande:
    Hon läser MASSOR! Alltid med en bok i handen, men det ändrar inget.
    ja men FÖRSTÅR hon det hon läser?
  • Glamrockare
    Nyfiken gul skrev 2009-01-16 11:44:43 följande:
    ja men FÖRSTÅR hon det hon läser?
    precis vad jag tänkte säga....
  • Lukka

Ja, hon förstår det hon läser, till 90 % i alla fall. Men jag behöver tips på hur man hanterar problemt!?

• Glamrockare
    Lukka skrev 2009-01-16 12:08:05 följande:
    Ja, hon förstår det hon läser, till 90 % i alla fall. Men jag behöver tips på hur man hanterar problemt!?
    vi trodde nog att vi gav det för många ggr så har man svårt o läsa sådant man inte kan stava.

Fast tricket är kanske att hon skall läsa ut högt för någon just så att ni ser att hon läser orden rätt.

I hennes huvud kanske hon ser ett ord på ett sätt o sedan uttalar det på ett annat sätt som gör det krångligt med stavningen.

Sedan är det också så vad för sorts stavning har hon problem med om det skall vara e eller ä eller är det olika ljud sk, sch, sj, stj osv  om det skall vara 1 eller 2 LL osv.
  • lokisse

diktat kan hjälpa

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Glamrockare
    lokisse skrev 2009-01-16 12:24:29 följande:
    diktat kan hjälpa
    bra förslag....

ta en bok läs högt så får hon skriva det du/ni säger.
  • lokisse

samma sak att lära sig en text utantiil en liten teater scen tex. sedan kan ni ju ha föreställning

• aprilsill

Sedan finns det ju de som har dyslexi men inte faller in under diagnosen. Men det kanske inte var till så mycket hjälp för dig.

• giftgrodan

kan hon inte lära in en del regler mekaniskt? Att det efter lång vokal är en konsonant och efter kort vokal två, med undantag för n och m, gör ju att man kan stava ord som glas och glass t ex.

• lokisse

skriva mycket över huvudtaget upsatser och liknande som man rättar tillsamans ofta ser man ju felen efter en dag själv (inte jag jag är grov dyslektiker) och dom man missar rättar mammma, pappa eller moster sedan far man dom orden som glosa och kan tragla in dom i minnet.

Svar på tråden Hur hjälper jag min systerdotter (16 år) att lära sig att stava?