• tänkande

Mandelolja mot bristningar!?

Jag har fått för mig att mandelolja ska va kanon att stryka på magen under graviditeten.

Någon mer som hört talas om att det ska vara bra mot bristningar på magen o hålla huden mjuk?

• Svar på tråden Mandelolja mot bristningar!?
  • marie79

När jag väntade nr 1 så smörjde jag in mig med alla möjliga oljor/krämer som skulle vara bra mot bristningar men ingen av dessa hjälpte utan jag fick halva magen full med bristningar. Nu när jag väntar nr 2 så har jag inte fått några nya alls och då smörjer jag inte in mig med nåt annat än vanlig lotion.
    Så det finns inget som säger att alla dessa krämer hjälper utan det beror på dina anlag och graviditet.

• Tigertofflan

Ett annat namn för hudbristningar är Striae som kommer av det engelska ordet "stretch" som kan översättas med ordet "sträcka". Och det är just detta som huden gör när man får hudbristningar - den sträcks ut.
    Ca 90 % av alla kvinnor får bristningar under graviditeten. De flesta under själva graviditen, speciellt i slutet, men det finns även kvinnor som får bristningar först efter förlossningen.

"Bakomliggande orsaker "

Att huden blir utsträckt kan ha en hel del bakomliggande orsaker. En vanlig anledning till hudbristningar är att huden inte har hunnit med i den takt som hudens storlek har ökat. Ett bra exempel på detta är när en kvinna blir gravid. Huden som finns på magen tänjs då ut i en snabbare takt än vad som är normalt. Samma sak brukar gälla brösten. Följden blir att huden ofta brister, vilket dessutom är vanligare hos yngre gravida kvinnor.
    Det första tecknet på hudbristningar brukar vara röda eller rödlila streck som kan vara olika långa. Med tiden bleks dem till vita, mer otydliga sträck. Detta kan dock ta fler år och det är väldigt vanligt att man inte blir av helt och hållet med sina "ärr".

"Behandling "

Tyvärr finns det ingen behandling, varken lokalt eller i tablettform, eller någon typ av operation som kan ta bort hudbristningar. Om man opererar så blir det ärr, så en operation är inte att rekommendera. Laser fungerar inte.
    Det finns heller inget läkemedel som botar hudbristningar så köp inte i onödan dyra preparat som är verkningslösa.
    Hudbristningar brukar blekna och minska med åren. Det bästa man kan göra är att låta dem vara eftersom de bleknar och minskar så småningom.

"Men jag har hört talas om en kräm... "

Tyvärr så kan man med salvor och krämer inte komma åt att behandla eller förebygga bristningarna då dessa finns i de underliggande vävnaderna som inte går att komma åt från utsidan. Men det innebär inte att det inte kan vara skönt att smörja in huden och hålla den smidig.
    Dock är det så att bristningar kommer att dyka upp, om du är ämnad att få dom. Om man kommer att få dom eller ej kan man sällan veta på förhand.

• liten05

Jag håller med marie79,men slår ändå ett slag för boddyshops bodybutter.Är superskönt att smörja in magen med och fossingarna efter en lång dag på jobbet.Luktar dock ganska starkt så man får inte vara för känslig för det.Finns i en 6-7 olika sorter,har själv kokos just nu.

• Tigertofflan

Jag har aldrig smörjt (mer än när det kliat och jag varit torr)
    Fick bristningar med första barnet.

1 enda ny bristning med andra barnet och nu (v 35 i morgon) har jag fått 2 st lillfingernagelstora "prickar".

• Jonasson

Jag har smörjt in magen med mandelolja, jättebra eftersom magen är så torr. Inte en enda bristning (v40+5) Provade först Bodybutter men det gick liksom inte in i huden utan la sig som en hinna på. Fast bristningarna kommer nog oavsett kräm om de vill..

• Wynja

Jag fick väldigt mkt bristningar under förra graviditeten så jag läste också mkt.
    Det jag läst på många ställen däremot är att bristningar beror på hormoner. Inte att huden strecks ut. När huden gör det däremot kommer det i samband med olika hormon rubbningar. Tex när man går upp i vikt eller när man är gravid. Man kan få bristningar utan att något växer dvs. Tex på ryggen under tonåren, är vanligt att killar får det. Det finns alltså absolut ingenting man kan göra för att förhindra dem.

• Alicie

På Body shop säljer de ett stick som ska vara just för uttänjd (?) hud, speciellt undet t ex graviditet, cacaostick tror jag att det heter. Man kan säkert inte förhindra bristnigarna, med jag tänker göra allt jag kan för att försöka förebygga dom. Det kan ju inte skada att försöka.

• lollipop25

Bristningarna beror på hormoner...

• Marmeladtösen

Jag fick inte en enda bristining vid förra graviditeten och smörjde inte heller så ofta, endast om jag kände mig torr med vanligt kräm. JAg har läst att bristningar eller rättare sagt benägenhetan att brista är ärftligt = titta på din mamma.

• ladyhawk

Japp, kostar 40:- på Apoteket. Jag använde det och fick inga bristningar. Men om det berodde på oljan, vet jag inte, men jag ville inte chansa...

• momwannabe

marmelad - men säg inte så där, min mamma har fler bristningar än nån annan jag sett...

• Coraçao

Jag har hort att mandeloljan ska vara ett jattebra forebyggande syfte for hudbristningar , aven att manga svarta kvinnor anvander sig utav denna olja da deras hud blir rosa vit nar den spricker... det var en nara van till mig som tipsade mig om denna olja hennes mamma ar afrikanska och har anvant denna olja i sina 9 graviditeter och hon har minsann inte en anda bristning...men sen vet jag faktiskt inte om det var p0a grund utav mandeloljan prova och se vet jag! lycka till jag ska prova i alla fall...

• Missboss

Bristningar beror på hormoner så det spelar ingen roll hur mkt man smörjer.

• ladyhawk

Min mamma och min syster fick inga bristningar... så det kanske är så. Ärftligt alltså, eller så smörjde de in sig som galningar?

• DidaSara

Jag använder Weledas Havandeskaps olja. Finns i hälsobutiker. Vet ju ännu inte om de hjälper men lite massage på magen då och då är i alla fall skönt

Svar på tråden Mandelolja mot bristningar!?