• Anonym (kolesterol)

Hur ska jag göra för att sänka mitt kolesterolvärde snabbt?

Hur ska jag göra för att sänka mitt kolesterolvärde snabbt? Och hur lång tid tar det annan man ser en förändring?

• Svar på tråden Hur ska jag göra för att sänka mitt kolesterolvärde snabbt?
  • Kjell2

Motionera och undvik animaliskt fett är en bra början.

Hur kroppen hanterar kolesterol är väldig individuellt så svårt att säga hur snabb nergången blir.

/Kjell

• Anonym (kolesterol)

Ok, så lite kostomläggning och daglig motion är receptet tror du?

• Kjell2

Anonym (kolesterol) skrev 2009-01-16 12:06:20 följande:

Ok, så lite kostomläggning och daglig motion är receptet tror du?
    Ja, så rätt enkelt.

/Kjell
  • Anonym

jag har också haft högt kolesterol. Slutade dränka min mat i dressing, la ner chipsen, och gymmade lite, så tog det bara några veckor så var det kalasbra värden.

En kollegas make hade högt kolesterol. Han började äta havregrynsgröt varje morgon. Det räckte för honom, han ändrade ingen annan kost, eller motionerade eller nåt.

Uteslut ägg ur kosten med, för de är riktiga kolesterolbomber.

• Anonym (kolesterol)

Vilket sammanträffande har just börjat är havregrynsgröt... Jag har bestämt mig för att lägga bort ostbågarna, äter det varje helg och det är verkligen onödigt!!! Ska sluta med äggen med. Men då går det ofta tillbaka ganska snabbt alltså?

• Anonym (mjölk)

Även mjölkprodukter kan orsaka högt kolestrolvärde.

• Anonym (kolesterol)

Jaha och jag som börjat dricka en massa mjölk för jag trodde det skulle vara nyttigt... Kanske bäst att återgå till mest vatten igen då???

• Anonym (kolesterol)

Jaha och jag som börjat dricka en massa mjölk för jag trodde det skulle vara nyttigt... Kanske bäst att återgå till mest vatten igen då???

• Latinomum

Jag säga med en gång som mjölallergiker att sluat med all mjäöl som du bara kan. det vill säga även mjäölkpulver vasslepulver..

du kan dricka tofulines mjölk eller havremjölk

när du lagar mat så stek i olja/spraya i pannan så blir det ännu mindre.du ersätter allt med vegetabilskt istället. Men du måste vara nog med att du får i dig allt nyttigt. Som kalcium.

Men rådgör med en dietist...
    Nu är det att jag har erfarnhet av detta genom min mamma. när hon började äta min "min" mat o brörjade promenera så blev hon jätte bra ligger på ett godkänt värde nu.

• Kjell2

Enkel regel - undvik fett från varmblodig djur,, där ingår t ex mjölk, ost, grädde, ägg, fläskt, smör, korv,

Använd istället olivolja, fisk, rapsolja.

/Kjell

• Anonym (kolesterol)

Hur är det med nötfärs och rent kött från gris och nötkött?

• Kjell2

Anonym (kolesterol) skrev 2009-01-16 14:00:44 följande:

Hur är det med nötfärs och rent kött från gris och nötkött?
    Undvik om det är mycket fett.

/Kjell
  • Anonym (kolesterol)

Ok. Så fettsnålt som möjligt med andra ord... Jag ska lyckas!!!

• Anonym (kolesterol)

ok. Tack för hjälpen!

Svar på tråden Hur ska jag göra för att sänka mitt kolesterolvärde snabbt?