• Dianbobo

Behöver ändra min kost med mer protein (kött). Hur ska jag lyckas??

För 20 år sen slutade jag att äta kött, varför minns jag inte ens, men jag tycker det är äckligt och "orent" i dag. Äter vegetarisk kost men är väldigt kräsen så jag äter inte mycket varierat och inte corn produkter. Nån typ av ätstörning är det säkert. Ett tag åt jag fisk och kyckling men sen jag vart gravid har jag fått avsmak av det.

Nu har jag blivit uppmanad att börja äta kött, jag får inte i mig all protein som min bebis behöver. Ska träffa en läkare på ons och bla. prata om det här.  

Någon annan som börjat äta kött efter många år? Hur gick ni til väga?

Jag vill börja äta kött och har varit hos dietister förut i mitt liv men har gett upp för processen tar lång tid då min kropp inte är van att smällt kött.

• Svar på tråden Behöver ändra min kost med mer protein (kött). Hur ska jag lyckas??
  • riotflickan

Äsch, inte behöver du äta kött!

Har inte ätit kött på typ 13 år och mår hur bra som helst, gäller bara att ha lite koll på näringslära. har varit vegan också i 4 år, men numera är jag fusk-veggie (äter fisk, ägg, mjölkprodukter).

Äter du bönor? Sojaprodukter? Quorn? Ägg? allt detta innehåller jättemycket proteiner. Mjölkprodukter också. Folk har ingen koll bara!

Inte ska du tvinga i dej något du inte vill äta! är du jätteorolig och känner att du har dålig koll kan du väl be om ett besök hos en dietist?

• milli79

Hej! Jag åt inte kött på ca 8år (åt dock fisk). Sen blev jag extremt sugen på kyckling. Det var som kroppen verkligen behövde kött. Så jag började med kyckling sen blev det viltkött. Kändes bättre att äta det. Testa med lite i taget. Nu äter jag det mesta men undviker korv, och griskött tycker inte om smaken.

Kan oxå känna att jag inte kan bryta ner t.ex om jag äter mkt nötkött/köttfärs osv. Men det var aldrig nåt problem att börja tog som sagt lite i taget.

Testa det du är sugen på!

• LillYmer

Äh, gör hemmagjord falafel på kikärtor och ät mycket bruna bönor innehåller även massor med järn) och ät linsgrytor med kokta ägg som tillbehör så klarar du nog proteinet.

Ät riktigt smör, och ost också så får du nog upp proteinhalten. 

• Idril Altariel

Du behöver inte äta kött för det.
    Men däremot gärna qourn och soja produkter som innehåller mycket protein.
    Men träffa gärna en dietist som kan ge dig kostråd utan kött inblandat!
    Ät soja produkter och bönor och linser.
    Samt drick mjölk och ost och mejeriprodukter.
    Se även till att få i dig grönsaker och frukt som hjälper dig ta upp allt ordentligt.
    Men som sagt träffa gärna någon som kan ge dig råd för det är väldigt viktigt att få i sig allt man ska.

• sanHbg

Du kan ju även få utskrivet proteindrycker av dietist eller läkare, det får jag (har minskat näringsupptag i kroppen pga en operation) Dessa drycker, fortimel heter de ger mig den näring jag behöver. Vill de inte skriva ut dem till dig kan du själv köpa proteinpulver från apoteket.se instantprotein någonting heter det, du blandar det i vätska eller mat (kall eller varm) kostar runt en hundralapp men det är en stor burk som räcker länge...

Inte ska du behöva äta kött bara för att du har svårt att få i dig proteiner eller inte vill/kan äta bönor o linser.

Men har de tagit prover på dig eller är det bara BMs åsikt? för innan jag började ta mina tillskott tog dietisten prover som mätte mina protein nivåer (depåer) i kroppen (mätte även B12, järn, folsyra osv) och jag hade egentligen inte brist alls på någonting fast jag inte fick i mig vad de ansåg vara rätt mängd protein och annan näring. Så mina proteindrinkar är bara till för att vara riktigt hundra men skulle egentligen inte behövas.

• Dianbobo

Tack för alla svar!!

Ska be min läkare om en remis till en dietist. Jag tror som alla ni skriver att man kan få i sig rätt ändå bara man kan näringslära och det är väll jag dålig på och får skärpa mig med det.

Idag gjorde jag för första gången quorn "köttfärs" med spagetti, det var ju gott. Skäms att jag aldrig gjort nått förut med tanke på så många år jag inte ätit kött. Det handlar nog om min kräsenhet, ägg , ost bla, har jag fått för mig att jag inte tycker om men om jag blandar i det i mat så äter jag ju.

Tack i gen för alla svar! Ska fortsätta med min vegetariska kost men bara lära mig mer.

• milli79

Idril Altariel skrev 2009-01-16 19:14:48 följande:

Du behöver inte äta kött för det. Men däremot gärna qourn och soja produkter som innehåller mycket protein. Men träffa gärna en dietist som kan ge dig kostråd utan kött inblandat! Ät soja produkter och bönor och linser.
    Kan va bra att känna till att soja även hämmar sköldkörtlens funktion (viktig för fettförbränningen/ämnesomsättningen) samt kan höja östrogennivån i kroppen. Tror att det är därför många vegeterianer lättare går upp i vikt. Ingen fara om man äter soja nån ggn ibland utan mer för dem som äter i stort sätt varje dag/ flera ggr i vecka el om man redan har nedsatt sköldkörtelfunktion.
  • Idril Altariel

milli79 skrev 2009-01-16 19:24:57 följande:

Idril Altariel skrev 2009-01-16 19:14:48 följande:
    Kan va bra att känna till att soja även hämmar sköldkörtlens funktion (viktig för fettförbränningen/ämnesomsättningen) samt kan höja östrogennivån i kroppen. Tror att det är därför många vegeterianer lättare går upp i vikt. Ingen fara om man äter soja nån ggn ibland utan mer för dem som äter i stort sätt varje dag/ flera ggr i vecka el om man redan har nedsatt sköldkörtelfunktion.
    Jag vet det.Det är bra att ha koll på.Därför jag tänkte att det vore bra om hon träffade en dietist
    El om hon läser på på nätet om protein och näringslära osv.
    Men visst det är bra du tog upp det.
    men risken att överdosera är väl ganska liten?
    Om man varierar sin kost menar jag.
  • milli79

Idril Altariel skrev 2009-01-16 19:30:26 följande:

milli79 skrev 2009-01-16 19:24:57 följande:
    Jag vet det.Det är bra att ha koll på.Därför jag tänkte att det vore bra om hon träffade en dietist El om hon läser på på nätet om protein och näringslära osv. Men visst det är bra du tog upp det. men risken att överdosera är väl ganska liten? Om man varierar sin kost menar jag.
    Ja det är kanske inte alla som tänker på det. Jag åt mkt soja när jag inte åt kött o kände då inte till hur sojan påverkar oss. Men mina hormoner var ur balans så jag började fundera på just sojan. Sen jobbar jag i hälsokostbutik o haft diskussioner med kunder om just soja o klimateriet (finns ju kosttillskott med soja för övergångsbesvär) vissa är för soja o vissa emot. Finns tydligen studier på att östrogenet höjs o tex pojkar som fått mkt soja el tex soja ersättning istället för mjölk utveckar bröstkörtlar osv...

Hade även en kund i butiken som hade jätteproblem med pms/viktökning mm sen hon började med mer sojaprodukter. Det är intressant iallafall =)För dem som redan har högt östrogen så kanske det blir problem men annars kan man nog äta endel soja.
  • Idril Altariel

milli79 skrev 2009-01-16 20:03:23 följande:

Idril Altariel skrev 2009-01-16 19:30:26 följande:
    Ja det är kanske inte alla som tänker på det. Jag åt mkt soja när jag inte åt kött o kände då inte till hur sojan påverkar oss. Men mina hormoner var ur balans så jag började fundera på just sojan. Sen jobbar jag i hälsokostbutik o haft diskussioner med kunder om just soja o klimateriet (finns ju kosttillskott med soja för övergångsbesvär) vissa är för soja o vissa emot. Finns tydligen studier på att östrogenet höjs o tex pojkar som fått mkt soja el tex soja ersättning istället för mjölk utveckar bröstkörtlar osv...Hade även en kund i butiken som hade jätteproblem med pms/viktökning mm sen hon började med mer sojaprodukter. Det är intressant iallafall =)För dem som redan har högt östrogen så kanske det blir problem men annars kan man nog äta endel soja.
    Ja det var likadant för mig.Åt mycket soja förr.
    Men min mamma har underfunktion i sköldkörteln och det fick mig att läsa på lite så då drog jag ner på det.
    Borde ju finnas mer info om det eg.
  • snöbebis

jag hade en period på ca 5 år då jag inte åt kött. Mest för att jag hade magkatarr och det var svårsmält. Jag fick lite järnbrist och tappade hår efter ett tag. Efter att jag började äta kött igen har jag mått mycket bättre. Mitt tips är att börja med lite kött, några tuggor bara. Kroppen behöver vänja sig. och det ska vara fint och lättsmält oxkött som biff eller filé. Sedan ökar man succesivt. Visst, man behöver inte äta kött, men livet blir så enkelt om man gör det ibland. Nötkött är ju trots allt en fantastisk källa till både järn och protein.

Svar på tråden Behöver ändra min kost med mer protein (kött). Hur ska jag lyckas??