• NancyDrew

Frågor till er med erfarenhet av flaskmatning

Hej!

Jag kunde inte amma min lilla prematurfödda dotter så det är alltså flaskmatning (Nan 1) som gäller. Vi hjälps åt min man och jag men ingen av oss lyckas få det att fungera på ett riktigt bra sätt. Kan ni hjälpa oss att svara på en eller flera av dessa frågor?

1. Trots att vi skruvar åt flaskan hårt rinner det ganska snabbt och mjölken blöter ned Leia på halsen. Vi använder såklart hakklapp men nog sjutton läcker det emellan ändå... Jobbigt för henne att byta dress hela tiden. Några idéer om hur vi skall göra?

2. Vilka flaskor använder ni/ tycker ni är bäst?
    (Vi har en uppsättning "NUK" men de är mest snygga tycker jag... Leia sväljer mycket luft och sätter i halsen. Tittade på "Dr Brown" men den breda modell som fanns passar inte i vår flaskvärmare. Enligt Babyproffsens reklam skall det komma en ny, smalare flaska men den finns inte i Göteborg ännu.)

3. Hur värmer ni mjölken då ert barn är tok-panikhungrigt? Känner mig ganska usel då jag låter Leia vänta även ett par ynka minuter...

4. Förbereder ni mjölk i förväg? Vi brukar låta kokt vatten svalna, blandar pulvret och häller upp portionsvis i flaskor och förvarar i kylskåp. Hur gör ni?

Tack på förhand!
    NancyDrew

• Svar på tråden Frågor till er med erfarenhet av flaskmatning
  • bjden

1. vilket nummer på nappen har ni? ska vara nummer 1 tills ni börjar med nan2 eller välling.
    2. både nuk och jaaa, vad heter den? har browns oxå men använd bara i början pga magknip.
    3. micro
    4. blandade vid behov, antingen värmt vatten (jag) eller kallt vatten som värmdes efter blandning (hustrun)

ska be hustrun kika och bekräfta när hon kommer hem.

• Pyret 85

1. prova att byta till en dinapp med mindre hål. funkar säkert utmärkt

2. vi har dr. browns flaskor o MAM ultivent. funkar jättebra om dom får i sig mycket luft av dom vanliga. är dock breda men vi använder micro.

3.som sagt värmer vatten i micro o sen i med pulver. tar inte många minuter.

4. nej förbereder aldrig ersättning i förväg.

• Jogobella

1. Vi har samma problem, använder napp nr 1. Vi har börjat använda Ikeas småtrasor som haklapp istället för de traditionella eftersom de suger upp bättre. Vi lägger de under hakan på henne. Jag brukar också vara snabb och torka av på hakan eftersom.

2. Använder Avents flaskor mm. Deras nappar är bra för de liknar en bröstvårta till formen. Vi har aldrig haft problem med att Julia sväljer för mycket luft. Vår flaskvärmare är en NUK.

3. Har samma problem. Nu har Julia lyckligtvis börjat äta väldigt regelbundet så jag vet att hon kommer att äta inom en 30 minutersperiod. Då gör jag iordning maten lite innan och ställer den i flaskvärmaren. Sen ammar vi i 20-30 minuter och sen äter vi från flaskan. Maten kan stå i värmaren upp till en timme utan att bli dålig. Jag har hört att man INTE ska använda mikro eftersom den inte värmer maten jämnt utan det kan bli kallare och varmare partier i mjölken och det är lätt för barnet att bränna sig.
    4. Vi kokar vatten, låter det svalna och blandar sen i flaska och ger direkt. Frågade vår barnmorska och hon sa att man inte ska låta det stå i kylskåp utan att det ska ges direkt.

Detta är krångligt men jag tror att det bästa är att följa det som står på förpackningen och att "genvägar" inte blir lika bra. Klart det är enklare att fixa mat när man är 2 st hemma, särskilt när det kombineras med amning som jag gör, men det funkar ändå när man är ensammen också. Det blir mycket pyssel bara.

• Jogobella

Vattnet ska alltid kokas också, det är inte bara att ta kranvatten och stoppa direkt i mikron och värma upp. Det är viktigt att ta död på alla ev bakterier mm.

• bjden

"Jag har hört att man INTE ska använda mikro eftersom den inte värmer maten jämnt utan det kan bli kallare och varmare partier i mjölken och det är lätt för barnet att bränna sig". Vi skakade flaskan efteråt, hade inga problem.

• fantasy

1: har ni det minsta hålet på nappen? Har aldrig haft problemet att det rinner utanför..

2:Vi använde esskas flaskor då han var liten, såg ingen anledning till att köpa dyra flasskor då dessa funkar precis lika bra.

3:Vi hade kokt avsvalnat vatten i kylen som vi hälde över i flaskor, då kevin var hungrig så mickrade jag vattnet och hälde sedan i pulvret och skakade= klart. Går på nolltid då man får in rutinen!

4: nej jag förberedde ingen färdig ersättning, utam jag förberedde bara så att jag hade flaskor i kylen med rätt mängd vatten.

• bjden

"Vattnet ska alltid kokas också, det är inte bara att ta kranvatten och stoppa direkt i mikron och värma upp. Det är viktigt att ta död på alla ev bakterier mm"

Gör vad som känns bra för er, vårt BVC höll med om att risken är liten i Sverige. Spola kallvattnet en stund och använd aldrig varmvatten ur kranen.

• Ida och Razmus Mamma

jag kunde inte amma våran dotter dotter heller pga att hon är prematur.
    dessutom fick hon problem med Nan 1
    blev förstoppad av den.
    så vi köpte bifidus, hon hade även kolik
    så vi skaffade Dr browns flaskor.
    gått utmärkt sen efter det.
    började med en liten flaska av den och napp 1
    sen när det var dags för välling så har vi gått över till napp 2 och nu till napp 3
    vi kokade vatten som vi ställde på avkylning, förberedde sen flaskor i förväg. för hon blev så himla arg om inte maten kom på en gång.
    värmde dom i micron och skakade så att värmen fördelade sig.

• jessapessa

Har ni prövat med att byta pip på flaskan? (den hon suger på) det finns olika, med olika storlekar på hålet där det kommer ersättning ur.. kolla i affären efter dem, det står på förpackningen..

Jag använde bara de flaskor man kan köpa på konsum, esska och de andra märket (tror att det är MAM) Inte speciellt snygga, men fungerar jättebra..!

Jag kokade upp vattnet i en vatten-kokare, så blandade jag ungefär hälften kokt vatten o hälften kallt vatten från kranen, så att det blev lagom temperatur..tyckte att det var enklast o gick relativt snabbt. När hon blev äldre så mickrade jag vattnet bara.

Jag hade pullvret i en burk, med skopan i o så värmde jag vatten varje gång. Ibland, när hon åt som mest på nätterna, så gjorde jag iordning en termos med rätt temperatur, som jag hade bredvid sängen.

Hoppas du har fått lite hjälp i alla fall, o lycka till! =0)

• NancyDrew
    Menade alltså inte att jag köpt NUK-flaskor för att de är snygga utan att det tyvärr verkar vara dess enda bra egenskap...

Stort tack för Era svar!

bjden; använder dinapp nr 1

Pyret 85; kanske skall ta och prova Dr Browns ändå?

Jogobella; kanske skall prova trasorna från IKEA istället? Har dessa med. Tycker att hakklapparna läcker igenom och det blir obehagligt blött på kläderna.

fantasy; använde ESSKA på Neonatal, dessa var faktiskt bättre än NUK (och hälften så dyra) men det rann tyvärr mycket med dessa också.

marik; vi använde Semper först men fick rådet att prova Nan eftersom den inte skulle vara så stoppande... Det stämde inte så nu är det Bifidus som gäller.

Sveasmamma; lustigt, det verkar finnas lika många olika sätt att värma som det finns barn Måste nog rådfråga BVC igen. Tack för respons!

Tack allesammans för era utförliga svar! Har tagit till mig råden och skall prova;
    -Ikeas trasor under hakan
    -Dr Browns flaskor
    -ta ett snack till med BVC om mjölkförberedelse

NancyDrew
  • Linda1976

Vi har NUK och tycker de är jättebra. Klämmer ni ur luften innan ni ger bebisen? Probhäll lite i vasken först, så ni ser att det droppar. Napparna i naturgummi tycker jag är bäst. Verkar konstigt att det rinner ner på kläderna?

• Linda1976

Jag förebereder så att jag alldtid har 2-3 flaskor i kylen. Kokade vattnet tills dess att Alice var 2 mån, men eg helt onödigt ifall man har kommunalt vatten enl BVC.

Värmer den i micron ca 25 sek (100 W/ 140 ml). Skakar om så att det blir jämnt varmt, funkar kanon.

• Jogobella

Angående det här med att koka vatten, jag bor i Tyskland och det är nog annorlunda här då. Här säger man att det kommunala vattnet i "de flesta fall" är bra att använda till babynäring, men inte överallt och därför ska vattnet kokas.

• Tjohalia

det finns mjuka frottehaklappar som har plast emellan så att det inte läker igenom, vet att det tex finns på jysk.

• Linda1976

Svenskt kranvatten är renare och innehåller färre bakterier än flaskvatten, typ Ramlösa, Loka osv....

• väntar o längtar

Ok, här kommer bjdens fru och berättar hur det "egentligen" gick till.

1. Trots att vi skruvar åt flaskan hårt rinner det ganska snabbt och mjölken blöter ned Leia på halsen. Vi använder såklart hakklapp men nog sjutton läcker det emellan ändå... Jobbigt för henne att byta dress hela tiden. Några idéer om hur vi skall göra?

- Prova en annan modell av dinapp - vi använde MAM's anatomiska dinapp. Den har hålet upp mot gommen och det rinner inte lika snabbt som ex.vis Bambinos napp som följer med flaskan.

2. Vilka flaskor använder ni/ tycker ni är bäst?
    (Vi har en uppsättning "NUK" men de är mest snygga tycker jag... Leia sväljer mycket luft och sätter i halsen. Tittade på "Dr Brown" men den breda modell som fanns passar inte i vår flaskvärmare. Enligt Babyproffsens reklam skall det komma en ny, smalare flaska men den finns inte i Göteborg ännu.)

- Vi har nästan uteslutande Bambinos flaskor, en DrBrown, ett par NUK, ett par MAM (tror jag?) och en John Lennon (MAM Utilvent). Måste nog säga att sonen och jag föredrog/föredrar Bambino men då med MAM's anatomiska dinapp.

3. Hur värmer ni mjölken då ert barn är tok-panikhungrigt? Känner mig ganska usel då jag låter Leia vänta även ett par ynka minuter...

- Mjölk går ju endast att värma i vattenbad och då använde vi oss av en flaskvärmare. När vi övergav mjölken och började med ersättning så var det micron som gällde. Var det enorm kris vid nåt enstaka tillfälle så tog jag fram en tetra, hällde i flaskan och körde i micron - allt klart inom 45 sekunder.

4. Förbereder ni mjölk i förväg? Vi brukar låta kokt vatten svalna, blandar pulvret och häller upp portionsvis i flaskor och förvarar i kylskåp. Hur gör ni?

- Jag tog kallt vatten från kranen, hällde i pulver och skakade för att köra i micron direkt. Maken som sagt tog kallt vatten, micrade och blandade sen i pulvret. Blandade aldrig något i förväg.

• AE77

Hej! Mina barn har fått ersättning från början. Har alltid tagit vatten från kranen och värmt i micron. Angående nappen...har du provat apotekets di napp till nyfödda? de finns i två storlekar och är mindre hål i än i bambinos och esskas. Jag har alltid använt apotekets dinappar i början, de är jättebra när barnen börjar dricka vatten sen också. Lycka till!

• pummsan

1: prova nappar med mindre hål, finns på apoteket specielt för ersätning och bröst mjölk.

2: apotekest biliga flaskor har fukat bäst för oss nu när han vart liten, standard mått dock tråkig design.

3: finns inte så mycket att göra när dom är panik hungriga, om hon är liten så kocka vatten låt svalna av och häll i en tilbringare med lock, som får stå i kylskåpet. Sen är det bara att värma vattnet i flaska i mickron några sekunder blanda pulvret och skaka runt. Tar typ två min.

4: Fixade färdigt i början innan vi började vänja oss och få in alla rutiner. Det försvinner ju näring när man gör så, men tror ändå att det är ett bra sett innan rutinerna kommit in att göra så, då är det ju bara att värma en stund i mikron färdigt att äta sen.

Ser att många skrivit men hoppas det kan vara till lite hjälp.

• JennyL25

skönt att fler gör som vi. ta kranvatten och blanda i pulver och in i micron.

Var så orlloig att det skulle vara fel.

• Liinen

Hejsan! Mina flaskor läckte oxå lite i början,men jag kom på att de va för att man drog åt för hårt.För då vek sej den där gummigrejen lite,å de rann emellan,precis som du sa. Men jag köpte mina "nappar" elle va de kallas på apoteket,å dom va bra.Med extra litet hål så sätter dom inte i halsen så lätt.
    Jag kokar upp vatten i tekokarn,sen får de stå där tills jag blandar till å värmer i micron...
    Ha de gött

Svar på tråden Frågor till er med erfarenhet av flaskmatning