• Ta9

Amningsbehå, viktig?

Hur viktig är den egentligen...???

• Svar på tråden Amningsbehå, viktig?
  • Petrellie

Om man vill köra utan BH eller förstöra de man har genom att "slita" ner dem för att få ut bröstet så är de väl inte så viktiga...

Närå, men jag tycker de är ovärderliga. Särskilt om man ska amma bland andra så att man med ett enkelt handgrepp kan få ut bröstet och många av amnings-BH:arna döljer och stödjer också delar av bröstet så ett par sådana tycker jag du ska köpa.

• santanas

Håller helt med föregående insändare

• Amazina

Hur många behöver man då? Har man amningsbh även på natten?

• SsMor

Det beror väl på, det är olika vad man trivs med. Ibland läser jag i tidningar och så att det är bra att köpa en amningsbehå redan när man är gravid, och så ska man prova med en hand innanför för ungefär så mycket större kommer de bli... men hallå, passformen på en BH är ju jätteviktig!

Jag använde bara sånahär tub-behåar som man kan köpa på apoteket i början. De är helt värdelösa som BH, alltså för att stödja bysten, men jag tyckte inte att det behövdes då för jag var inte ute och flängde så värst mycket direkt. För mig var det viktigast att de var mjuka och lätta att få av och på + att de var något att fästa amningsinläggen i. Sen när jag hade ammat ett tag och brösten hade fått en mer konstant storlek så köpte jag på mig några riktiga amningsbehåar. Jag kan säga att det var bra att jag inte köpte nån när jag var gravid för jag hade inte direkt samma storlek längre.

• Petrellie

Beror lite på hur ofta du kan tvätta (man kan ju för all del handtvätta också) men två-tre stycken räcker ju. Det finns en del amnings-BH:ar som har bygel och lite bättre stödeffekt som är bra om man som jag har ganska stora bröst. De är inte så sköna att sova i men det finns andra helt mjuka som funkar bra på natten. Fördelen med det är ju att man med amningskupor slipper läckage.

Jag hade bara mjuk BH på natten första tiden när brösten var rätt ömma och sprängfulla. Nu sover jag utan och har en liten handduk mot det andra bröstet för att fånga upp det som rinner ut där. Jag liggammar med min dotter i sängen och då tycker jag det är enklast att sova utan.

• susieq82

jag hade en ganska mjuk amningsbehå på mig på natten som jag köpte på lindex..eftersom min mjölk rann till så otroligt mycket hade jag oxå ammningsskydd. ibland kunde man ju dock vakna upp och vara helt genomblöt. Satte ofta klockan så att jag kunde tömma när jag inte längre ammade på natten. Men det är ju olika från person till person...kanske inte så skönt med behå på natten men det var alternativet för att inte blöta ner sängen vareviga natt.

• Egensinnig

Jag gick från B kupa till F-kupa så jag var tvungen att ah nya BH:ar!! Nu är jag tillbaka på B igen. Min man åkte o lånade hem BH när vi kom fr BB så jag kunde prova hemma i lugn o ro. Kund e dock inte ha BH de första 3 veckorna pga onda såriga bröst, sen hittad ejag ne slags plastkorgar som man kunde lägg i BHn som skydda mot skav.
    Ovärderligt med AmningsBH när man ammar utanför hemmet också. Lätt att få fram bröstet utan att bli för naken.

• Ta9

Själv har jag så små bröst,,,,
    Men kanske ska köpa in någon senare när dem är lite mjölkfyllda iaf..Är i v 34 o har fortfarande Bkupa..=)
    Använder fortfarande mina gamla bh o några utan byglar för dem e såå mycke skönare=)

• Egensinnig

Man ska undvika amningsbh m bygel för det kan ge mjölkstockning. Bygel trycker mot delar av bröste o kan stoppa mjölkflödet - fick jag lära mig i alla fall

• Bellabimba

Amningsbehå ska man ha, och ändå från första början! Det är ju den enda sorts BH du kan ha, om du inte vill sitta och ta av dig tröja och BH varenda gång du ska amma. Med tanke på att man sitter och ammar typ dygnet runt de första veckorna, så är det jättenödvändigt!

Dessutom kan man få väldigt ont i bröstvårtorna, och då är det bra att ha en lite större BH kupa så man får plats med en sådan där plastkopp man köper på Apoteket. Finns även de som fångar upp mjölken som kan rinna lite hur den vill.

Tycker definitift att du ska skaffa dig en eller två sköna amningsbehåar, det har de på t.e. Lindex eller HM och de kostar inte så mycket mer än en vanlig och går naturligtvis att använda även när du slutat amma!

Svar på tråden Amningsbehå, viktig?