• minängel

Vad servera på dop?

Har ni några tips på mat att servera på ett dop? Det får inte vara för dyrt.

• Svar på tråden Vad servera på dop?
  • Mollymajs

Vi hade dop igår. Maten kostade ca 600 kr då med mat, fika o dryck.

Vi serverade en pastasallad med kyckling, bacon, röd paprika, purjo, feta ost, cremefraiche, gräddfil o pesto. Smör, ost o bröd. Hallon cheesecake o kaffe. Cider o vatten i flaska, Barnen fick korv med bröd o glass.

Vi va 15 vuxna o 4 barn men maten hade rckt till iallfall 5 till.

• fiafiafia

Vi hade pajer på stora tjejens dop. Min mamma med flera hjälpte till och min mormor gjorde tårtor. Till minsta tjejens dop körde vi med kallskuret och två olika potatissallader. Mamma gjorde tjälknul (eller vad det nu heter) och så hade vi kassler också... Lite frukt, bröd, ost och smör och så gjorde min mormor tårtor den här gången också. Inte jättedyrt, men jättegott!

• Esmiso

Himalya skrev 2009-01-16 20:32:57 följande:

vi hade pasta sallad. En med kyckling och en med kassler. Bröd, dressingar, smör och ost till. Sen hade vi kaffe och tårta. Blev inte speciellt dyrt.
    så gjorde vi med!
  • Ann Lee
    Ann Lee skrev 2009-01-17 11:56:46 följande:
    Vi funderar på en italiensk kycklingsoppa. Jag ska ta och provlaga den idag, återkommer om hur den blev.
    Tyvärr blev jag besviken på soppan, kommer inte att servera den. Den var lite blek i smaken och såg inte så rolig ut. Vi kommer nog att satsa på en boeuf bourgignon istället.
  • husbyggemama

PÅ VÅR DOTTERS DOP HADE VI SMÖRGÅSTÅRTA SOM MAMMA BETALADE OCH VANLIG GRÄDDTÅRTA SOM MAMMA BAKADE.
    DÅ VAR VI CA 80 PERS OCH EFTERSOM VI FICK EKONOMISK HJÄLP VAR DET INGA PROBLEM.
    DENNA GÅNGEN KOMMER VI GARANTERAT ATT VARA NÅGRA TILL OCH VI KOMMER INTE ATT FÅ NÅGON EKONOMISK HJÄLP.

MIN FRÅGA ÄR SKA MAN TA BORT MATEN OCH BARA SERVERA TÅRTA MED KAFFE ELLER SKA MAN TA BORT TÅRTAN OCH BJUDA PÅ NÅGON BILLIG MAT TYP PASTASALLAD MED BRÖD?
    BUDGETEN ÄR VÄL SÅ SNÅL SOM MÖJLIGT DÅ MYCKET ANNAT TÄR PÅ EKONOMIN.

• Mammut och Papput

husbyggemama skrev 2009-01-18 14:35:11 följande:

PÅ VÅR DOTTERS DOP HADE VI SMÖRGÅSTÅRTA SOM MAMMA BETALADE OCH VANLIG GRÄDDTÅRTA SOM MAMMA BAKADE. DÅ VAR VI CA 80 PERS OCH EFTERSOM VI FICK EKONOMISK HJÄLP VAR DET INGA PROBLEM. DENNA GÅNGEN KOMMER VI GARANTERAT ATT VARA NÅGRA TILL OCH VI KOMMER INTE ATT FÅ NÅGON EKONOMISK HJÄLP. MIN FRÅGA ÄR SKA MAN TA BORT MATEN OCH BARA SERVERA TÅRTA MED KAFFE ELLER SKA MAN TA BORT TÅRTAN OCH BJUDA PÅ NÅGON BILLIG MAT TYP PASTASALLAD MED BRÖD? BUDGETEN ÄR VÄL SÅ SNÅL SOM MÖJLIGT DÅ MYCKET ANNAT TÄR PÅ EKONOMIN.
    Ni kan väl ha ett litet dop kanske så slipper ni känna att ni inte har råd att bjuda?
  • Ann Lee
    PÅ VÅR DOTTERS DOP HADE VI SMÖRGÅSTÅRTA SOM MAMMA BETALADE OCH VANLIG GRÄDDTÅRTA SOM MAMMA BAKADE. DÅ VAR VI CA 80 PERS OCH EFTERSOM VI FICK EKONOMISK HJÄLP VAR DET INGA PROBLEM. DENNA GÅNGEN KOMMER VI GARANTERAT ATT VARA NÅGRA TILL OCH VI KOMMER INTE ATT FÅ NÅGON EKONOMISK HJÄLP. MIN FRÅGA ÄR SKA MAN TA BORT MATEN OCH BARA SERVERA TÅRTA MED KAFFE ELLER SKA MAN TA BORT TÅRTAN OCH BJUDA PÅ NÅGON BILLIG MAT TYP PASTASALLAD MED BRÖD? BUDGETEN ÄR VÄL SÅ SNÅL SOM MÖJLIGT DÅ MYCKET ANNAT TÄR PÅ EKONOMIN.
    Får ni långväga gäster? I så fall är det ju trevligt att bjuda på något i matväg. Men om alla gäster bor relativt nära räcker det med kaffe och tårta tycker jag. Endast pastasallad skulle jag inte ha. Man vill gärna ha något sött som avslutning på måltiden.
  • lillamilla75

Lånar tråden lite...

Ska ha dop på lördag och jag tänkte göra pastasallad, sist använde jag färdiggrillad kyckling men den här gången funderar jag på att koka kycklingfiléer,  VAD SKULLE NI KRYDDA KYCKLINGEN MED NÄR DEN KOKAR?? OCH HUR LÄNGE TROR NI ATT DEN BEHÖVER KOKAS??

• minängel

Vi bestämde oss för att servera potatis och purjolöksoppa med hembakat viklöksbröd, creme fraiche(stavning?) och kokta morotsbitar. Den gjorde succé

Till efterrätt hade vi 7 olika sorters tårtor att välja mellan (bilder på dom finns i mitt galleri) Dom gjorde oxå succé

• minängel

vitlöksbröd ska det så klart stå

• snowball

jag hade tänkt att ha kaffe, te, läsk/ saft, bullar/kakor och tårta...på bjudningen på min dotters dop...

• Anna M
    PÅ VÅR DOTTERS DOP HADE VI SMÖRGÅSTÅRTA SOM MAMMA BETALADE OCH VANLIG GRÄDDTÅRTA SOM MAMMA BAKADE.DÅ VAR VI CA 80 PERS OCH EFTERSOM VI FICK EKONOMISK HJÄLP VAR DET INGA PROBLEM.DENNA GÅNGEN KOMMER VI GARANTERAT ATT VARA NÅGRA TILL OCH VI KOMMER INTE ATT FÅ NÅGON EKONOMISK HJÄLP.MIN FRÅGA ÄR SKA MAN TA BORT MATEN OCH BARA SERVERA TÅRTA MED KAFFE ELLER SKA MAN TA BORT TÅRTAN OCH BJUDA PÅ NÅGON BILLIG MAT TYP PASTASALLAD MED BRÖD?BUDGETEN ÄR VÄL SÅ SNÅL SOM MÖJLIGT DÅ MYCKET ANNAT TÄR PÅ EKONOMIN.
    Tycker ni ska göra som ni känner för och har råd med. Skriv på inbjudan vad som serveras så de vet om de bör äta något innan dopet. Kaffe o tårta el annat fikabröd är väl helt ok! Det är ju inte maten man kommer för. O de borde förstå att det kostar att bjuda så många.
    Jag hade hellre bjudit de jag vill ha där och bjuda på något enkelt än välja bort några för att bjuda på något finare.
    Lycka till!
  • Anna M
    minängel skrev 2009-03-10 09:18:24 följande:
    Vi bestämde oss för att servera potatis och purjolöksoppa med hembakat viklöksbröd, creme fraiche(stavning?) och kokta morotsbitar. Den gjorde succé Till efterrätt hade vi 7 olika sorters tårtor att välja mellan (bilder på dom finns i mitt galleri) Dom gjorde oxå succé
    Fina tårtor!
Svar på tråden Vad servera på dop?