• LaFontaine

Kortisoninjektion i handen, hur länge gör det ont?

Idag fick jag en kortisoninjektion i ett senfäste i handflatan. Nu gör det självfallet ont och är svullet, men extra jobbigt blir det eftersom det handlar om högerhanden. Jag är så högerhänt att jag i princip inte har någon vänsterhand så ni kan tänka er problemet

Är det någon annan som fått injektioner i handen och vet ungefär hur lång tid det tar innan det är bra? Jag hade ju tänkt att städa och plocka imorgon, men det blir ju liiite svårt som enhandad

• Svar på tråden Kortisoninjektion i handen, hur länge gör det ont?
  • Anin4456

jag har fått det i handleden och jag hade ont som fan första dagen sen avtog det ganska snabbt

Ängel med sotiga vingar och en skev gloria....
  • LaFontaine

Anin4456 skrev 2009-01-16 23:06:35 följande:

jag har fått det i handleden och jag hade ont som fan första dagen sen avtog det ganska snabbt
    Vad bra, då kanske jag kan städa imorgon då! Det är ju nämligen helt omöjligt att inte röra fingrarna så att det gör ont...
  • Anin4456
    LaFontaine skrev 2009-01-16 23:13:43 följande:
    Vad bra, då kanske jag kan städa imorgon då! Det är ju nämligen helt omöjligt att inte röra fingrarna så att det gör ont...
    jag fick starka värktabletter när jag fick den prutan
    Ängel med sotiga vingar och en skev gloria....
  • LaFontaine

Anin4456 skrev 2009-01-16 23:15:05 följande:

jag fick starka värktabletter när jag fick den prutan
    Jag fick bara en panodil och order om att inte bära, hålla eller blöta handen på ett dygn. Det skulle jag ändå inte kunnat eftersom handen mest hållits rakt upp i luften idag
  • Snowy

Nä, det där släpper ganska fort!! Inom ett dygn skulle jag tro

• Philofix

Jag hade riktigt ont i ett halvt dygn ungefär, sedan kändes det ömt i ca 1 dygn. Tyvärr hjälpte inte injektionen mig så jag blev opererad och ff är det inte bra 3 år senare (Quervains)

Äntligen.....efter 50 dagars väntan
  • EttElaktTroll

Har aldrig fått i handen men i axeln, fy f*n, ingen som varnade mig jag skulle ha så ont efteråt så jag åkte ju till jobbet (barnskötare då) började nästan grina av smärta, men dagen efter var det bra igen

• Mollsanbollsan

knepigt. jag fick kortisonsrputa i låret , gjorde ont några sekunder sen va de borta :S

• EttElaktTroll

Säkert för att i handen och axeln finns inget fett knappt... bara rätt in i muskler och nerver

Mollsanbollsan skrev 2009-01-17 03:16:19 följande:
    knepigt. jag fick kortisonsrputa i låret , gjorde ont några sekunder sen va de borta :S
  • Starkast

Jag fick uppgiften om att om en kortisonspruta INTE gör ont, då har kortisonet inte spridit sig som det ska göra.

• Cavatine

Jag har inte fått i handen men i foten. Det gjorde ont nåt fruktansvärt första dagen (det gör ont tills kortisonet spridit sig lite, sa de).

Jag rekommenderades att göra så få rörelser och använda foten så lite som möjligt första dagarna, eftersom kroppens rörelser skyndar på spridandet av kortisonet. Ju längre det får vara kvar i insprutningsormådet, desto större nytta hinner det göra.

Städa en annan dag...

• SeTa

Att sätta kortison i leder är mycket mer smärtsamt än i muskler. Första dygnet ska den sprutade leden vara i vila, annars kan du förstöra effekten av injektionen.
    Det är helt normalt att det gör ont första dagen, men om det gör hiskeligt ont kan det bero på en "kristalleffekt". Läkaren har inte satt injektionen helt hundra, så kortisonet har inte spridit sej som det ska. Vanligast om man tömmer en led på vätska innan injektionen och tömmer för mycket, eller om det är en liten led med lite vätska frän början.
    Över lag gör det alltså mer ont att spruta en liten led än en stor.

• LaFontaine
    Starkast skrev 2009-01-17 08:33:06 följande:
    Jag fick uppgiften om att om en kortisonspruta INTE gör ont, då har kortisonet inte spridit sig som det ska göra.
    Jag har fått höra tvärt om... Det ska inte göra fasansfullt ont, men det ska kännas.

Det är klart bättre idag i alla fall, även om många rörelser med fingret smärtar en aning. Smärtan i handflatan, den jag haft i flera veckor, är i alla fall helt borta. Nu behöver jag inte längre ställa mig på knä med ena handen under ena knät för att på så vis försöka dämpa smärtan.

Tidigare har jag också fått inejktioner i käkleden, men den är lättare att hålla stilla. Händerna används ju omedvtetet hela tiden.
  • NY gift

jag erbjöds en kortisonspruta i axeln idag. har ett nyfött barn på 6 dagar och klarar knappt av att amma. Efter att ha läst om att det är smärtsamt att få injektionen, kanske det varett bra?? beslut att inte ta sprutan.....

• LaFontaine

NY gift skrev 2009-02-20 21:01:06 följande:

jag erbjöds en kortisonspruta i axeln idag. har ett nyfött barn på 6 dagar och klarar knappt av att amma. Efter att ha läst om att det är smärtsamt att få injektionen, kanske det varett bra?? beslut att inte ta sprutan.....
    Efter tre dygn hade jag inte ont alls och har sedan dess inte haft ett spår av smärta. Jag skulle verkligen rekommendera dig att ta sprutan så snart du kan - den är, när den verkat, guld värd!
  • NY gift

iseika, tack för svaret!! sitter och gråter av smärta i axdelnn.. är väldigt stickrädd, så det underlättar inte beslutet..

• LaFontaine

NY gift skrev 2009-02-20 21:09:19 följande:

iseika, tack för svaret!! sitter och gråter av smärta i axdelnn.. är väldigt stickrädd, så det underlättar inte beslutet..
    Nej, sprutor är verkligen inte roligt. Du får försäka tänka att det handlar om 15 sekunders spruta och flera månaders smärtlindring!
  • NY gift
    LaFontaine skrev 2009-02-20 21:13:18 följande:
    Nej, sprutor är verkligen inte roligt. Du får försäka tänka att det handlar om 15 sekunders spruta och flera månaders smärtlindring!
    Jag får försöka peppa mig att klara det. Tack för "stödet"... Fick Dicklofenak mot smärtan, men äe lite emot mediciner, rent allmänt. och nu ammar ja ju dessutom. Står att vanliga biverkningar är magproblem och det vill man ju inte ge sitt barn
Svar på tråden Kortisoninjektion i handen, hur länge gör det ont?