• Anonym (mia)

Jämnlikt???

Är detta ett jämnlikt förhållande??

Jag gör:
    hämtningar och lämningar på dagis
    städar
    håller koll på vad som finns i skåpen
    skriver listor på vad som skall handlas
    plockar ständigt upp efter ALLA
    byter alla sängkläder
    tvättar alla kläder
    hänger alla tvättade kläder
    anpassar alla mina arbetsdagar efter barn
    går på allt som händer i dagis/skola
    får påminna om händelser fast det står uppskrivet
    vabbar

han gör:

Jobbar
    lagar mat ibland
    handlar ibland om jag skrivit lista
    fixar bilen
    tvättar/hänger tvätt om jag säger till
    hämtar/lämnar ca 1 gång vecka

Jag känner det som om jag gör allt och får skit för det som råkas glömmas bort.
    Vet att det varit många trådar om detta ämne men hur kan jag ta mig ur denna kvinnofälla på ett bra sätt?
    Fortsätter det så här kommer jag aldrig komma någon vart i livet utan alltid leva för alla andra.
    Jag har tagit upp problematiken här hemma men ingen lyssnar.
    Någon som har ett bra tips?

• Svar på tråden Jämnlikt???
  • SilverEmma

Gör upp ett städschema, ta varannan vecka med saker & ting!

Tycker han kommer undan för lätt...

• Anonym

Jag jobbar 12 timmar varje dag och kommer hem och gör allting ett hushåll kräver, diskar, lagar mat, tvättar, städar, handlar osv.... min sambo är sjukskriven och jag tar hand om allting...

Själv känner jag att mitt arbete tar nästan all energi så egentligen orkar jag inte så mycket alls när jag kommer hem men jag måste ju, gör jag inget (har provat) så ser det ut som någon gjort inbrott efter en vecka...

Så halva sysslorna eller i alla fall lite mer än han gör nu kan vara bra, annars tävlar man bara om vem som gör mest om ni inte har en uttalad överenskommelse...

• Anonym (mia)

Överenskommelse fungerar inte då vi hade en förut och när jag poängterat detta blir kommentaren att har man ingen lust så har man inte.......
    Jag har ingen lust heller längre, för jag orkar inte.
    Men vill inte att mitt (vårt) hem skall se ut som ett bombnedslag och är inte överdrivet pedant heller.

• SilverEmma

Anonym (mia) skrev 2009-01-17 16:42:40 följande:

Överenskommelse fungerar inte då vi hade en förut och när jag poängterat detta blir kommentaren att har man ingen lust så har man inte.......Jag har ingen lust heller längre, för jag orkar inte.Men vill inte att mitt (vårt) hem skall se ut som ett bombnedslag och är inte överdrivet pedant heller.
    Men jösses...hur gammal är karln? Säg åt honom att du inte heller har någon lust att göra allt det där men då han inte gör det så har ju du inget val om det ska vara lite ordning!
  • Garderobshylla

Ta upp det med din man är väl det bästa sättet om du känner att du inte trivs. Förklara att du inte vill ha det sådär och förklara varför och hur du vill ha det istället.

Men min undran är: Jobbar du lr är du hemma på dagarna?
    Det är ju upp till var och en hur dom vill göra, men jag tycker att om den ena av de två i et förhållande är hemma på dagarna så är det intemer än rätt att denne har merparten av ansvaret över hushållet.

• Tygtiiger

Jag tycker att det är bra att fokusera på hur mycket ledig tid man har när jobb och hushåll är avklarat. Och naturligtvis får man dela på de tråkiga sakerna så att den ene inte gör allt kul och den andre får skitgörat!

Om du tycker att du gör för mycket hemma så diskutera det med mannen. Det bästa sättet att slippa ur kvinnofällan är att först berätta att man tycker att man gör för mycket, sedan komma med förslag på en lösning och därefter vägra att göra mer sysslor än vad man vill - det fungerar naturligtvis inte när det gäller mat till barnen och hämtningar, men med tvätt och planering funkar det.

Och acceptera INTE att han blir sur om du inte har tvättat eller inte påmint honom om hans mammas födelsedag!

Svar på tråden Jämnlikt???