• optimisten

Törs jag ta två omeprazol?

Törs jag ta två kapslar fast att läkaren har ordinerat 1 per dag? Det hjälper inte med en mot min sveda och värk. Har blivit uppsatt på väntelista hos kirurgen då min familjeläkare misstänker att det kan vara besvär efter min galloperation som jag gjorde i november. Min familjeläkare får jag inte tag på nu.

• Svar på tråden Törs jag ta två omeprazol?
  • Kluvenflicka

jag fick ta två åt gången men det var när jag hade magkatarr..mot gallsten hjälpte de inte ett dugg..om du tror att de hjälper så hade jag absolut tagit två..

• Maddisen80

hejsan egentligen ska jag ta 2 tabletter om dagen , omeprazol 20 mg , jag ta 3 ibland

• optimisten

Har ni fått gjort undersökningar mot era magbesvär?

Maddisen80 skrev 2009-01-17 18:13:45 följande:
    hejsan egentligen ska jag ta 2 tabletter om dagen , omeprazol 20 mg , jag ta 3 ibland
    [/citat]
    Kluvenflicka skrev 2009-01-17 17:57:22 följande:
    [citat]
    jag fick ta två åt gången men det var när jag hade magkatarr..mot gallsten hjälpte de inte ett dugg..om du tror att de hjälper så hade jag absolut tagit två..
  • Kluvenflicka

optimisten skrev 2009-01-18 13:38:24 följande:

Har ni fått gjort undersökningar mot era magbesvär?
    Jag fick först diagnostiserat magkatarr..och fast jag inte trodde på att det stämde så lät jag bli att säga till läkaren att det inte var det eftersom jag litade på honom och kände mig dum när jag påpekade att jag itne trodde att det stämde med magkatarr..(har haft det innan o efter o vet skillnaden)..efter två veckor fick jag åka in akut o blev opererad mot gallsten akut samma natt..jag hade då haft stora o små anfall osv i några år (sen jag var gravid med första sonen) Första läkaren tyckte att jag var alldeles för ung för att ha gallstensbesvär osv..Stå på dig om att de kollar upp dig och plocka bort gallblåsan. Mig var de tvugna att öppna upp på fyra ställen eftersom det blev så akut o jag blev så dålig..inte roligt nu o ha fyra stora ärr på magen..o jag hade kunnat slippa både stora operationen o dessa smärtor om bara läkaren tagit mig på allvar..
  • Kluvenflicka

såg nu att du redan blivit opererad..(man ska läsa ordentligt ibland..)men är de besvär efter operationen så borde de ju kolla upp dig med en gång..kan ju vara att de missar ngn sten i gallgången..dessutom kan man ju få symptom även efter operationen eftersom just gallgångarna inte tas bort..

• optimisten

Ja gallblåsan är väck sedan nov-08 men jag har sedan dess fått sveda och konstant värk i magen

• anniki81

Har man inte gjort någon gastroskopi då? Är det 20 mg omeprazol du äter eller?

• optimisten

anniki81 skrev 2009-01-19 20:26:59 följande:

Har man inte gjort någon gastroskopi då? Är det 20 mg omeprazol du äter eller?
    Ja det är 20mg per dag, jag har inte gjort gastroskopi men jag misstänker att jag kommer att få göra det framöver. Har remiss till kirurgen och det tar minst 3 månader innan jag får komma dit för ett besök hos kirurgen som op mig.
  • anniki81

Men en gastroskopi borde din famijeläkare kunna skriva remiss för, det behöver inte kirurgen göra. Om du har 20 mg nu så borde du kunna dubbla dosen, men det är ju en läkar ordination så du bör nog fråga familjeläkaren om det oxå. Om det nu inte skulle vara något på gastroskopin så är det ju bra om du träffar kirurgen.

• lövet2

Vill inte ge mig in på att säga något om mängden medicin du törs ta. Däremot vill jag säga att kronisk magkatarr eller magsår är rätt vanligt när gallan opererats bort. Själv medicinerar jag mot magkatarr dagligen sedan 13 år - då min gallblåsa togs bort ...

Svar på tråden Törs jag ta två omeprazol?