• Atamon

Använder du deodorant?

Ja, men inte vanlig deodorant utan deosten. Billigare och mer praktiskt och innehåller inte aluminium.

• Atamon

Euforia skrev 2009-01-19 01:54:14 följande:

Jag läste för några år sedan att deo kopplades ihop med bröstcancer på nåt sätt, och sedan dess har jag dragit ner på det rätt rejält. Numera använder jag det bara när det verkligen behövs. Det blir väl mest på sommaren när det är varmt, annars svettas jag knappt alls där (och luktar inget heller).
    [/citat]
    Brio skrev 2009-01-19 09:01:36 följande:
    [citat]
    Hur kan deo påverka celldelning?
    Det gick kedjemail för några år sedan, och det blev också lite uppmärksammat i media att deodorant/antiperspirant skulle kunna orsaka bröstcancer och att det skulle vara aluminium
    klorhydrat, som skulle vara det farliga ämnet. Anledningen till den påstådda cancerriken skulle vara att deodorant/antiperspirant hindrar utsöndringen av toxiner via svett så att gifterna istället lagras i lymfkörtlarna i armhålorna. Visst utsöndras en del toxiner genom svett, men huvsakligen via njurar, lungor och lever.
    Det finns dock ingen studie som direkt visar sambandet mellan ökad bröstcancerrisk och roll-on användande men själv tar jag det säkra före det osäkra och använder deo-sten (thai sten) som inte innehåller aluminium.
  • Atamon

Brio skrev 2009-01-19 13:27:00 följande:

Vad är denna thaisten? Drar man en sten i armhålan eller är det pulver/stift/kräm?
    Det är en sten som består av mineralsaltet kalium-alun, man blöter stenen i vatten och "rollar" i armhålan. Fungerar jättebra! Finns iofs som spray också

www.soltryck.se/thai.htm
Svar på tråden Använder du deodorant?