• tingi

Hjälp-ser suddigt,plötsligt!

Anonym (synfel!!) skrev 2009-01-23 12:37:55 följande:

h8him-är närmare 30 än 40..haha,har ju varit på ögonkliniken 2 ggr o genomgått ordentliga koller. Jag vet o känner ju att jag ser hyfsat bra på långt håll!Så köra bil-det gör jag! annars skulle jag inte klara mig en dag-måste ha bil till dagis/jobb. O ska köpa läsglasögon så fort jag bara kan.SEN om det inte hjälper nämnvärt-då far jag så klart till optiker!
    Är det bara på nära håll du ser suddigt? Vad säger dom på ögonkliniken att du ska ha för styrkor? Har du fått något recept från dom?

Om det är så att du behöver läsglasögon så betyder det troligtvis att du är översynt dvs även skulle behöva plus-hjälp på avstånd för att avlasta systemet. Om man går utan glasögon trots att man behöver det kan systemet braka ihop och du kan börja se sämre på nära håll samt få mkt huvudvärk osv. Men jag tycker att det låter konstigt att det kom så plötsligt dock.
  • tingi

Anonym (synfel!!) skrev 2009-01-23 16:34:14 följande:

nä.man kan INTE förstöra synen mer-för att man bara har läsglasögon!ja,det är mest på nära håll jag ser suddigt.de testade att lägga på +2 o då blev det bättre...+2,5 på andra ögat.Efter de koller jag gjort så vet de o jag att jag inte behöver glasögon alltid.Har inga fel på ögonen,bara ser hemskt suddigt periodvis.Nä,inget recept fick jag.Visst,konstigt att det kom plötsligt-dock ej helt ovanligt enligt de.
    Jag har aldrig sagt att man kan förstöra synen. MEN om man behöver läsglasögon och inte använder dom kan det bli problem på både långt och nära håll samt att man kan få mkt huvudvärk och även andra symptom. Tex att man tröttar ut hela systemet och att man ser suddigt när ögonmusklerna inte orkar jobba mer.

+2,5 är rätt mycket om du bara är runt 30år. Behöver du verkligen inget plus på avstånd? Jag tycker du ska gå till en optiker, dom har faktiskt bättre koll på korrektioner än vad ögonläkarna har.
Svar på tråden Hjälp-ser suddigt,plötsligt!