• Mam80

Trasigt AC, vad kan det kosta att laga?? kan man fixa det själv?

Jag har en Saab 900 som är jättebra, förutom att värmepaketet har lagt av. AC fungerar inte alls längre och det är jättekallt i bilen, näst intill svårt att köra nu i kylan då innerfönstren fryser..
    Jag har läst i manualen för att försöka lösa problemet men det hjälper icke.
    Vet ngn vad det kan kosta om jag lämnar in den på lagning?
    Kan jag kanske fixa det själv?
    Tacksam för alla svar..å råd/tips

• Svar på tråden Trasigt AC, vad kan det kosta att laga?? kan man fixa det själv?
  • Micke54

Är det en 900 så finns det ju garanterat värmepaket att köpa på skroten. sen om du känner någon som kan fixa det svart åt dig kommer du säkert rätt billigt undan. Annars så är det ju väldigt svårt att säga vad som är fel ac kompressor kostar en förmögenhet att byta.
    Är det gammal ac ej klimatanläggning så kan det ju helt enkelt bara vara slut på gas bara men om värmen också lagt av så borde det ju bero på något annat.
    Själv fick jag byta magnetkopplingen till ackompressorn för några somrar sen, den la av en dag med 34 grader och jag satt i bilen i kostym och skulle på bröllop skönt att vara utan kyla då...
    Det kostade mig typ 4tusen tror jag//M

• Pallas

Är det ett freonbaserat system måste du uppgradera och byta ut hela klabbet, tror jag. Jag har för mig att det är förbjudet att fylla på med freon. Måste du byta allt kan det nog gå åt många sköna tusenlappar.

• Micke54

Det går att fylla freon hos mindre nogräknade personer som skrotar gamla kylskåp och tar till vara på freonet

• Pallas
    Micke54 skrev 2009-01-17 21:05:33 följande:
    Det går att fylla freon hos mindre nogräknade personer som skrotar gamla kylskåp och tar till vara på freonet
    Jo, det vet jag, men jag tror fortfarande att det är olagligt? Om det är det kan det ju vara bra att känna till, innan man tar ställning, menar jag.
  • Micke54

ja absolut det är inte tillåtet

• Mam80

En duktig bilkille kollade på det en gång å sa att det var fläkten som hade "fastnat" och att man bara skulle plocka bort lite grejer för att banka igång den igen...? Vid huven nånstans...men hur sjutton gör man då?

• Pallas

Försök få tag på Haynes Reparationsshandbok, där bör det stå.

• Mam80

kan man få ett kostandsförslag innan man bestämmer sig för att lämna in bilen?? Alltså på en verksad ?? Har skitdåligt med pengar nu men jag måste ju fixa bilen....

Hur kollar man det där vattnet som ska ha med värmen att göra??
    Som ni märker kan jag inte ett skit om bilar, men vill lära mig =)

• Micke54

Det tror jag säkert nu kan ju inte jag svara för verkstäder där du bor men jag har aldrig haft några problem med att be nån titta på bilen och ungefär säga vad dem tror det är för fel och vad det kostar.
    Kylarvätskan kollar du genom att öppna huven och kolla i behållaren för glykol brukar stå på locket det brukar även stå att man inte ska öppna det när bilen är varm för det kan spruta ut eftersom det blir hett när bilen körs.
    Här kan du läsa på om kylsystem är inte till en saab men det är samma princip
    images.google.se/imgres&imgrefurl=web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXMOTORKYL.HTM&usg=__wLYvk8mUie5m_wQDL7nq_0Ozb6Y=&h=333&w=500&sz=23&hl=sv&start=2&um=1&tbnid=c9_8bTUxd-TMZM:&tbnh=87&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dexpansionsk%25C3%25A4rl%2Bsaab%2B900%26ndsp%3D18%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26sa%3DN

• MikPel

Du kan nog fixa ett värmepaket på skroten.

AC kan du ju strunta i tillsvidare

• Micke54

Den länken funkade ju inte
    sök på "expansionskärl saab 900" ta sök bilder och klicka på den andra bilden med texten "Expansionskärlet är den runda ..."
    Där finns det massor

• Mam80

Tack, ska kolla upp det! jättesnällt av dig att hjälpa mig =)

Micke54 skrev 2009-01-18 14:43:36 följande:
    Den länken funkade ju inte sök på "expansionskärl saab 900" ta sök bilder och klicka på den andra bilden med texten "Expansionskärlet är den runda ..."Där finns det massor
  • chrislowe

1. Fungerar fläkten?.

2. Det är inte så det det har blivit en ispropp i värmepaketet?.
    Om du kan ställa in den i värme i något dygn?.

3. Värmepaket brukar väl inte bara gå sönder?. På vissa bilar har jag kopplat bort slangarna till värmepaketet på bilar utan värme, och sköljt med vatten. Då kommer det ut rätt mycket "gojs" ibland :) Blir helt enkelt stopp i den av massa korrosion etc.
    Om det läcker borde du ju märka det.

4. Hur vet du att AC'n pajat?. du har väl inte kyla på vintern? :)

• Mam80

chrislowe skrev 2009-01-19 22:35:41 följande:

1. Fungerar fläkten?.
    Nej..den är stendöd..

2. Det är inte så det det har blivit en ispropp i värmepaketet?.
    Hur kollar man det???
    Om du kan ställa in den i värme i något dygn?.
    Nää. går inte..har inget garage..
    3. Värmepaket brukar väl inte bara gå sönder?.
    Ingen aning...=)
    På vissa bilar har jag kopplat bort slangarna till värmepaketet på bilar utan värme, och sköljt med vatten. Då kommer det ut rätt mycket "gojs" ibland :) Blir helt enkelt stopp i den av massa korrosion etc.Om det läcker borde du ju märka det.
    Tänk om du kunde hjälpa mig...=)

4. Hur vet du att AC'n pajat?. du har väl inte kyla på vintern? :)
    Som jag skrev förut, jag å bilar är som du och smink...förstår du? Jag kan INGET!!....men jag vill gärna lära mig...

Hur kollar man olja på bilen förresten? Alltså hur ska den se ut för att vara ok? Hur ofta ska man kolla oljan? Har redan pajat ngra bilar då jag struntat i sånt..slutade med att motorn skar sig..=(
  • chrislowe

Mer frågor då :)

1. När fläkten fungerade. Fungerade alla hastigheter på den?
    La den ibland av?.

Om det är så, så är det nog fläktmotståndet som gått sönder.
    Relativt lätt att byta själv, men brukar kosta några hundra.

2. Hur man kollar att det är en ispropp bara sådär är lite svårt :) Får väl försöka skölja ur värmepaketet :)

Hur man kollar olja.

Öppna motorhuven och lokalisera oljestickan.
    Dra upp oljestickan, och torka av oljan från stickan.
    För sedan ner den i samma hål som du drog upp den ifrån, och
    stick ner den igen, och dra upp.

Läs av stickan genom att kolla var oljan på stickan är.
    Den ska stå på "full" eller "Max" eller vad et nu kan tänkas stå.

Är den under min är det dags att fylla på olja, eller byta olja helt ifall man inte gjort det på länge (+ filter)

Om du inte är pipplig kan du lukta på oljan. Olja som är bra ska lukta lite sött.
    Är det en bränd lukt du känner är den dålig och bör bytas.
    Känn även på oljan med fingrarna om den är len eller lite "partiklig" (jag tror jag hittade på det ordet själv precis nu).

Oljan kan du kolla ngn gång i månaden. Gärna för ofta än för sällan :)

• Gorban

Mam80 skrev 2009-01-18 14:28:00 följande:

kan man få ett kostandsförslag innan man bestämmer sig för att lämna in bilen?? Alltså på en verksad ?? Har skitdåligt med pengar nu men jag måste ju fixa bilen....Hur kollar man det där vattnet som ska ha med värmen att göra?? Som ni märker kan jag inte ett skit om bilar, men vill lära mig =)
    Du kan knappast få ett kostnadsförslag innan verkstaden har fått göra en felsökning. Hur ska de annars veta vad som behöver göras och vad det kommer att kosta? Även felsökningen kostar pengar.
Svar på tråden Trasigt AC, vad kan det kosta att laga?? kan man fixa det själv?