• Guido

familjefilm med svenskt tal??

Hej!
    Har en 5,5 år, kille och en 5,5 månaders - också kille ;)
    Undrar om någon har förslag på trevlig familjefilm (dvd) att se hela familjen (ja lillebror tittar ju inte så mycket förstås)och att den är svenskdubbad eller inläst med svenskt tal ( så man slipper förklara hela tiden vad som händer - vilket man iofs får göra i alla fall...)
    Lejonkungen o company har vi redan sett...jag tänkte mer typ den där om s:t bernhardshunden Beethoven (just den har jag inte hittat på svenska men liknande??)
    Snälla tipsa oss!

• Svar på tråden familjefilm med svenskt tal??
  • SIN74

Den film vi tittat mest på hela familjen är pixars Bilar. Den är suverän för både stora och små.
    Annars är det Shrek som gäller här.
    Kan rekommendera även den till vuxna. En härlig humor och kul inslag med alla sagoväsen man känner igen från sin egen barndoms sagoläsande.

• Beckiz86

Disneyfilmer :)

Mulan, svärdet i stenen, rotattoui (?), skattkammar planeten osv :)

• Guido

he - ja, bilar är ju underbar (därav mitt namn guido)den är söndertittad =)har också sett shrek...
    men dr dolittle - den där lite äldre va?? Med riktiga skådespelare eller hur?
    Gärna fler tips och gärna inte tecknat;)

• Kajee

Precis - lite äldre med Eddie Murphy. Tror att det finns en etta, två och trea.
    Sen kom jag på
    Fullt Hus - Cheaper by the dozen - finns två filmer - med Steve Martin (och i första filmen Ashton Kutcher)

Guido skrev 2009-01-17 21:31:06 följande:
    he - ja, bilar är ju underbar (därav mitt namn guido)den är söndertittad =)har också sett shrek...men dr dolittle - den där lite äldre va?? Med riktiga skådespelare eller hur?Gärna fler tips och gärna inte tecknat;)
  • SIN74

ok, vår skiva med bilar är också helt sönderkörd. Vi har fått köpa nya shrekskivor.
    Antar att ni sett Astrid Lindgrens utbud? Annars är de varmt att rekommendera. Här är Lotta på bråkmakargatan en favvo.

• Kajee

Natt på museet (Ben Stiller)
    Johnny English (Rowan Atkinson)

• Kajee

Natt på Museet och Johnny English rekomenderades av min 7-åring.

• Fam Bäck

Hitta Nemo
    Kung Fu Panda
    Happy Feet

• Guido

suupertips! tack! ska kolla astrid lindgren också - läser lite högläsning numera för den store ur hennes sagobok utan bilder så kanske han kan nappa på film också?

• skotertjej

Alvin å gänget. Riktig film med animerade sjungande ekorrar.
    Hjälp jag är en fisk. Teknad
    Astrid Lindgrenfilmer

Kalla å chokladfabriken tycker jag verkar lite skrämmande åt små barn fast då är ju min äldsta bara 4 så han hade inte fått se den. å andra sidan så tycker han det är lite läskigt när Emils pappa skriker högt å blir arg så det är ju så olika det där.
    Hans lillebror som är 2 är inte ett dugg rädd för nåt tror jag

• Elavela87

Ice Age
    Balto
    Prinsen av Egypten
    Harry Potter
    Asterix och Obelix
    Den Otroliga Vandringen 1 och 2

• Guido

Härligt med fina tips!
    Jo det där med åldern är ju en svår fråga....tycker ofta att barntillåtna filmer som tex Wall-E kan vara svårare att smälta för min 5,5-åring än mer hemska filmer som är mer tydliga som tex Kung Fu Panda. Åldersgräns sätts ju ofta efter hur läskig filmen är samt våld och så - vilket ju förstås är riktigt, men jag tycker man glömmer att barn faktiskt kan ha svårt med filmer som är för komplicerade och med mycket ¨vuxna¨ skämt, vad tycker ni?

Ska nog faktiskt testa med Harry Potter - det är inte värre än att man stänger av faktiskt. Han ÄLSKAR allt vad drakar och troll heter just nu!

• Elavela87

Drakar å troll säger du eh.

The magic Sword - Quest for Camelot

En tecknad Warner Brothersfilm.

Handling: Exalibur, det magiska svärdet, blir stulet och riddardottern Keyley åker ut på äventyr och stöter på ovanliga vänner som hjälper henne på vägen. En musikalisk äventyrfilm som är rolig och spännande.

Visserligen Rekommenderat från 11 år, men nog är den värd att se om dina barn tycker om drakar och magiska ting.

Svar på tråden familjefilm med svenskt tal??