• Svartfot

Kan inte säga R

Vår son fyller 6 i slutet av juli och han kan fortfarande inte säga R.
    Det blir ju en massa ord som blir fel, han säger oftast L istället.

Jag har inte tyckte det varit ett så strot problem och gör kanske inte fortfarande heller.
    Men jag vill ju att han ska kunna säga det när han börjar i skolan.
    På dagis tycker dom att vi ska kolla det, så jag har fått tid till BVC om en månad.

Men jag är rädd att vi ska göra honom mer uppmärksam på att han inte pratar riktigt, nu vet han det men bryr sig inte så mycket, men han vill ju däremot själv lära sig säga R.
    Han försöker, men när det inte går vill han inte mer.

Är det någon som har något tips på hur man ska kunna lära dom säga R?
    Någon som haft en snart 6 åring som inte kunnat säga R och hur gick det sedan?

ღMalte ღWilmaღ
  • Svar på tråden Kan inte säga R
  • leende guldbruna

min son är 8,5 och han säger r som en amerikan-låter skitkul.Var fakt idag som jag reflekterade om att de inte sagt ngt i skolan om det.de har ju högläsning å så.ska fråga....hane själv medveten om det men det verkar inte störa honom.

• TigerLinn

han säger de så got de går.. ofta märker man inte att han säger just för att han försöker. och de är väl de som gör det.

jag kan tänka mig (känner även barn som inte kan säga R) men kan tänka att när ett barn inte kan säga alla bokstäver så märker man det på ett annat sätt som vuxen lär man sig dölja de om man vill om du förstår man lär sig använda svenska språket så att man inte behöver säga så mycker R ord m.m
    sedan tror jag att det är lättare att dölja sitt talfel om man nu får kalla de så igenom att vara medveten om det.
    men jag är inte utbildad utan tror bara

Svartfot skrev 2009-01-19 21:41:06 följande:
    Men vad säger han för ljud istället?Eller bara hoppar han över det?
  • pigglet

Vår äldsta lärde sig säga r i höstas, då var hon drygt 6 år. Ingen verkade tycka att det var något att "ta tag i", varken på bvc eller förskola. Förskolan tog, efter min påtryckning, kontakt med talpedagog. Hon gav dem ett par övningar, men sedan slutad dottern på förskolan... Tänkte just ta upp det med läraren i förskoleklassen, när hon plötsligt säger r!

Vår 4- åring, som fyller 5 i vår, säger inte heller r.

• Svartfot
    pigglet skrev 2009-01-19 22:04:45 följande:
    Vår äldsta lärde sig säga r i höstas, då var hon drygt 6 år. Ingen verkade tycka att det var något att "ta tag i", varken på bvc eller förskola. Förskolan tog, efter min påtryckning, kontakt med talpedagog. Hon gav dem ett par övningar, men sedan slutad dottern på förskolan... Tänkte just ta upp det med läraren i förskoleklassen, när hon plötsligt säger r! Vår 4- åring, som fyller 5 i vår, säger inte heller r.
    Vet du var det var för övningar?
    ღMalte ღWilmaღ
  • Alexa

Vi har tränat fram R-ljudet.. Har sagt att hon skall blåsa med tungan i gommen så den fladdrar.. Fick snabbt resultat..

• pigglet
    Svar på #14
    Ett spel där hon skulle låta som en bil "rrrrrr", och säga ord som börjar med r. Tror inte att det skulle kommenteras så mycket runt huruvida hon sa "rätt" eller inte, utan bara att hon skulle försöka. Men jag vet inte, r finns ju i MASSOR av ord ändå, hon undvek ju inte orden mer r - det bara inte lät något när hon sa det...
  • Svartfot
    Alexa skrev 2009-01-19 22:07:51 följande:
    Vi har tränat fram R-ljudet.. Har sagt att hon skall blåsa med tungan i gommen så den fladdrar.. Fick snabbt resultat..
    Försökte lite åt det hållet igår, har tänkt så bra jag kan på hur man håller tungan och hur man faktiskt gör.

Sen bor vi i Småland och det hjälper ju kanske inte upp till ett bra R-ljud
    ღMalte ღWilmaღ
  • car
    deac skrev 2009-01-19 19:19:37 följande:
    Ett tips som jag läste i en alfabetsbok för barn (som jag inte kommer ihåg vad den heter) för att lära sig säga R var att träna på att säga:Tidipp,Tadapp,Tadull.Säg det långsamt först flera gånger och sedan fortare och fortare. Tillslut blir det Tripp, trapp, trull av bara farten!Kan vara något att prova!

vilket bra tips

Min son är snart fem och säger inte R ännu, utan J

Som jag förståd av logopeden brukar de inte göra något åt detta förrän barnen är kring 6 år, så jag tycker du ska ringa för en tid.

Han är ju medveten om att han inte kan, så det kan ju vara bra att få lite tips på övningar

• SuPe76

jag har en liten fråga här, om just r. inte helt relevant till ts, men jag kom på det nu. jag har flyttat ner till skåne från mellansverige, och jag pratar med rullande r, härnere skorras det fram. då jag har sagt här att om man inte kunde säga r utan "ej" fick man gå hos talpedagog. de tittar konstigt på mig, då det talfelet inte verkar finnas på skånska. är det så, att en skåning inte har ngt ljud som anses felaktigt? är hela skånskan ett stort talfel? (sista meningen var skoj, men det andra vill jag ha lite svar på från ngn som vet)

• Svartfot

Vi bor i södra Småland, så jag tror det är en anledning till att han inte säger R, för vi hoppar ju själva ofta över det
    Tex. Kåv= Korv

ღMalte ღWilmaღ
Svar på tråden Kan inte säga R