• Gnulan82

Dunderförkyld...behöver alla husmor tips i världen!!!!

Hälp!!!
    Är gravid med mitt första barn i vecka 15+1 och har nu legat sjuk i snart en vecka. Har lästa att slemhinnorna kan svullna och göra att man känner sig snorig och täppt...men det här är ett skämt!!!! Känns som om ingenting hjälper, kan inte andas genom näsan överhuvudtaget och kommer snart att bli sponsrad av vår lokala toalettpappersförsäljare.

Är det någon som har några husmorstips så är jag evigt tacksam.
    Är detta ett stadie som håller i sig hela graviditeten?

Tack på förhand...

• Svar på tråden Dunderförkyld...behöver alla husmor tips i världen!!!!
  • Myran 08

Om du har varit förkyld i över en vecka fick jag reda på när jag var gravid att man skall ta sig till sin vårdcentral och kolla så det inte är bihållsinflammation. Det fick jag nämligen när jag var gravid. Pencillin och efter 10 dagar var jag frisk igen.

Jag har tyvärr inga andra tips. Utan jag fick tipset att rida ut den.

Har du feber? Om du böjer dig framåt trycker det något vid näsan och under ögonen på dig?

• EttElaktTroll

Det är viktigt att börja med nässpray när man är täppt, så slipper man oftast bihåleinflammation

• mamma till Melvin

Här är en till dunderförkyld i vecka 25...såå himla jobbigt! har hängt i sin innan jul för min del av och till och nu börjar man bli riktigt less. Min förkylning har liksom satt sig i ögonen oxå så jag har rinniga ögon som värker av och till. Dock ingen inflammation för jag är inte röd i ögonen och inget klet. Föröker nu hålla mig undan nässpray för jag känenr mig bara mer täppt av det efter en vecka.

• Gnulan82

Har haft feber men den har gått ner helt. Tror inte att det gått så långt som till bihåleinflammation än men man känner sig helt tjock i huvudet. Nässpray är min bästa vän just nu men det är ju inte jätte bra att använda det för mycket heller.
    Ska ringa vårdcentralen i morgon och höra vad dom säger. Men det är väl bara att hålla ut...

• EttElaktTroll

MAn kan ju skölja ur bihålorna. Kanske det vore ngt?

Gnulan82 skrev 2009-01-18 13:59:44 följande:
    Har haft feber men den har gått ner helt. Tror inte att det gått så långt som till bihåleinflammation än men man känner sig helt tjock i huvudet. Nässpray är min bästa vän just nu men det är ju inte jätte bra att använda det för mycket heller. Ska ringa vårdcentralen i morgon och höra vad dom säger. Men det är väl bara att hålla ut...
  • Gnulan82

Hej Melvins mamma!
    Jag lider med dig...
    Jobbar du samtidigt eller är du sjukskriven?

• Gnulan82

Vad behöver man för att skölja ur bihålorna? Var hittar jag det?

EttElaktTroll skrev 2009-01-18 14:01:33 följande:
    MAn kan ju skölja ur bihålorna. Kanske det vore ngt?
  • mamma till Melvin

Gnulan82 skrev 2009-01-18 14:02:28 följande:

Hej Melvins mamma!Jag lider med dig...Jobbar du samtidigt eller är du sjukskriven?
    Jag är just nu sjukskriven pga ischias smärtor men hade jag inte varit det så hade jag legat hemma denna veckan iaf pga den här satans förkylningen. Har en 2.5 åring som oxå varit snorig i 10(!!!) veckor och jag överdriver inte. Har varit med lilleman hos dr men det är tydligen nya virus hela tiden som drabbar ohc inte mycket att göra åt tyvärr.
  • EttElaktTroll

Man behöver en liten kanna med en liten pip som man stoppar upp i näsan så sköljer man med saltvatten
    www.renasnoken.se/

• LAV0LINA

Oj, ska man??
    Jag var förkyld i ett par månader i höstas!
    Det gick liksom aldrig över...
    Nu verkar det vara på ingång igen... Känner mig mer och mer risig
    Har förr ätit renexin eftersom jag så lätt får problem med bihålorna, kan man äta det som gravid??

Myran 08 skrev 2009-01-18 13:44:20 följande:
    Om du har varit förkyld i över en vecka fick jag reda på när jag var gravid att man skall ta sig till sin vårdcentral och kolla så det inte är bihållsinflammation. Det fick jag nämligen när jag var gravid. Pencillin och efter 10 dagar var jag frisk igen. Jag har tyvärr inga andra tips. Utan jag fick tipset att rida ut den. Har du feber? Om du böjer dig framåt trycker det något vid näsan och under ögonen på dig?
  • EttElaktTroll

När jag va gravid blev jag oxå förkyld, va det i 8 veckor. Tydligen så bryr sig inte kroppen om att ta hand om dig utan bryr sig bara om bebisen. Men så fot jag födde blev jag frisk

• milli79

Sinova kan man äta som gravid, finns i hälsokosten & bra mot täppt näsa/bihålor.

Annanas jos, örtteer och varm grönsakssoppa mm kan kanske hjälpa till bra vid förkylning. Ta gärna extra c-vitamin & zink.

• Gnulan82

Sinova har jag faktiskt börjat med, såg att man kunde äta det fast man har en lite i magen. Ananas juice var nåt nytt men ska absolut prova.
    Min härliga man gjorde en häxblandning till mig med färskpressade grape, apelsin, pressad vitlök,persilja och färsk ingefära. Rekommenderas inte om man ska träffa någon utomstående eller ska ha en myskväll och förväntar sig kyssar.

milli79 skrev 2009-01-18 20:07:35 följande:
    Sinova kan man äta som gravid, finns i hälsokosten & bra mot täppt näsa/bihålor. Annanas jos, örtteer och varm grönsakssoppa mm kan kanske hjälpa till bra vid förkylning. Ta gärna extra c-vitamin & zink.
  • JenLyckan

Hej!

Dunder tips för att rensa ur slem från både lungor och näsa! Ställ dig i en varm dusch, så varm du känner att du klarar av, på så sätt hjälper ångorna till att rensa ut =)

• pimpim3

Jag har varit dålig i över två veckor. Fick Kåvepenin för bihålsinfl men det hjälpte föga. Rinexin fick jag också utskrivet så det måste vara ok när man är gravid. Jag hade precis samma som TS, det gick helt enkelt inte att andas. Nässpray - ja, funkade i 20 min sen var det stopp igen,. Efter ett par dagar utökades det hela med hosta från helvetet.
    Nu är det bättre men är helt matt. Blev sjukskriven för att kunna bli helt frisk.

• pimpim3

Och tyvärr inga tips. Läkare sa att jag skulle ångbada ansiktet med en handduk över huvudet. Höll på att storkna

• pimpim3

JenLyckan skrev 2009-01-18 20:23:41 följande:

Hej! Dunder tips för att rensa ur slem från både lungor och näsa! Ställ dig i en varm dusch, så varm du känner att du klarar av, på så sätt hjälper ångorna till att rensa ut =)
    Tror mer på detta sätt Inte lika klaustrofobiskt.
Svar på tråden Dunderförkyld...behöver alla husmor tips i världen!!!!