• qattla

Vad krävs för att få spå?

Ja, jag satt och läste en tråd härinne om Vidasense, som tydligen är mäkta poulärt bland de som "vill bli spådda".

Jag funderar på vad som krävs för att man ska få börja sälja spå-tjänster egentligen?! Det finns ju knappast några bevis att visa upp för att vidimera personens spåkunskap.

Hur väljer ni som spår vilka som ska få spå er? Vad ställer ni för krav? Har ni några krav?

Som det känns just nu så skulle i princip jag kunna börja sälja en spåtjänst (om jag hade varit benägen att bedra min omgivning det vill säga).

• Svar på tråden Vad krävs för att få spå?
  • Ekorrmamman

Förslagsvis kontaktar du Vidasense för att höra dig för vilka kriterier de har för att få förmedla sina tjänster via dem.
    Det finns ju inget hrav på certifiering för att få sälja spåtjänster, men olika förmedlingar kan ju sätta upp sina egna kriterier för vem de vill anställa.

De gånger jag spått mig kollar jag upp den som ska spå mig så noga jag kan. Jag tar t ex reda på hur de jobbar och även hur de marknadsför sina tjänster. Jag ser också till att jag har en eller helst flera referenser varav en person är någon jag känner riktigt väl.

När jag väl blir spådd försöker jag att vara lite kritisk bl a genom att inte övertolka det som sägs till mig bara för att få det att "passa in". Jag är noga med att inte "mata" med information (seriösa siorskor jag pratat med är också noggranna med att inte så görs) Jag tror nämligen att det finns många där ute som säljer spåtjänster som inte har gåvan men som endera medvetet luras eller som faktiskt tror sig ha gåvan...

• birdies

Det enda som krävs för att börja sälja "spåtjänster" är ju ett obefintligt samvete och att inte dra sig för att tjäna pengar på lättlurade medmänniskor.

• qattla

birdies skrev 2009-01-19 09:24:38 följande:

Det enda som krävs för att börja sälja "spåtjänster" är ju ett obefintligt samvete och att inte dra sig för att tjäna pengar på lättlurade medmänniskor.
    Ja, det är väl ungefär det jag kände också. Men frågan kvarstår ändå: får alla sälja? Eller finns det verkligen INGEN kontroll av de som tex lägger ut en annons säg i...Hemmets Journal?
  • R Franklin

qattla skrev 2009-01-19 09:44:45 följande:

finns det verkligen INGEN kontroll av de som tex lägger ut en annons säg i...Hemmets Journal?
    Hela branchen skulle försvinna om man hade sådana kontroller...
  • qattla

R Franklin skrev 2009-01-19 11:38:55 följande:

qattla skrev 2009-01-19 09:44:45 följande:
    Hela branchen skulle försvinna om man hade sådana kontroller...
    Varför ligger det inte i NÅGONS intresse att genomföra sådana kontroller då?

Man kan ju hävda att det är underhållning, men samtidigt kan de ju inte löeverera det man betalat för. Vilket man enkelt kan bevisa.
  • SkåneP
    Svar på #5
    Det är inte bara det att det saknas vilja att kontrollera det hela, det finns en direkt ovilja mot att göra det.

Inlägg som andas ifrågasättande bemöts inte sällan med personangrepp, "låt folk tro vad de vill", "jag behöver minsann inte bevisa något", "kan inte ni skeptiker dra någonannastans och störa" och dylikt.
  • R Franklin

SkåneP skrev 2009-01-19 15:14:42 följande:

Det är inte bara det att det saknas vilja att kontrollera det hela, det finns en direkt ovilja mot att göra det.
    Ja visst är det märkligt att man är så ovillig att upptäcka, försvara och förhindra bedrägeri, kvacksalveri och annat humbug...
  • SkåneP
    Svar på #7
    Ja märligt. Och ganska sorgligt.

Tycker det är en smula deprimerande med folk som bejakar okunskap och föraktar kunskap.

Sedan finns det förstås också en komisk poäng i ironin bakom att den som i ena ögonblicket idealiserar sin okunnighet i nästa ögonblick blir upprörd över att han eller hon känner sig idiotförklarad.
  • Fluff tomten

Jag tror att människor hamnar i situationer där de försöker hitta svaren utanför sig själva och glömmer att de sitter på svaren redan. Vill man ha en förändring i sitt liv måste man skrida till handling och för endel är "spågummor" det där första steget till att agera vidare. Det kan ju verka sorgligt, men det är nog ett sätt att hitta lite hopp igen.
    Angående "spågummor" i allmänhet och bedragare i synnerhet tror jag att marknaden är fullproppad med oärliga människor som drar klyschor och säger sådant som kan passa in på de flesta och tar rejält betalt för det också.

Däremot är jag säker på att det finns någon enstaka med en genuin förmåga. Kolla FBI, de använder medium.

• R Franklin

Fluff tomten skrev 2009-01-23 00:39:10 följande:

Däremot är jag säker på att det finns någon enstaka med en genuin förmåga. Kolla FBI, de använder medium.
    En referens till ett FBI fall där ett medium verkligen bidragit med något vore kanske på sin plats?
Svar på tråden Vad krävs för att få spå?