• qattla

Vad krävs för att få spå?

Ja, jag satt och läste en tråd härinne om Vidasense, som tydligen är mäkta poulärt bland de som "vill bli spådda".

Jag funderar på vad som krävs för att man ska få börja sälja spå-tjänster egentligen?! Det finns ju knappast några bevis att visa upp för att vidimera personens spåkunskap.

Hur väljer ni som spår vilka som ska få spå er? Vad ställer ni för krav? Har ni några krav?

Som det känns just nu så skulle i princip jag kunna börja sälja en spåtjänst (om jag hade varit benägen att bedra min omgivning det vill säga).

• Svar på tråden Vad krävs för att få spå?
  • qattla

Jag ska faktiskt undersöka saken. Naturligtvis är ju den tillgängliga informationen begränsad med jag ska se om jag hittar NÅGOT som kan understödja påståendet att FBI använder medium OCH att det gett resultat.

• qattla

Har hon kunnat ge häpnadsväckande resultat (som ingen med lite tursamma gissningar bara) som lett till ett genombrott i ett kriminalfall? Finns det dokumenterat? Var i så fall?

• R Franklin

Fluff tomten skrev 2009-01-23 11:17:50 följande:

Sök på hennes namn
    Hm...

"The case of Charles Capel, an old man who wandered off and there was a well-known psychic detective - Noreen Renier - who said that she had solved the case. When you go back and look at it, she didn?t solve the case at all.

But actually in that particular case, the detective did say that in fact, his name is Sergeant Squance. I interviewed Sergeant Squance and I said, ?You are quoted in this article saying that this psychic helped in an investigation.? He said yes. So I said, ?What exactly do you mean by that?? He said, ?Well, when we found the body, some of the stuff she said was right.? I said, ?Hold on here, there are red flags all over the place.? That is not helping an investigation. If that is the criterion for solving a case, then sure psychic detectives are always right. But if your criterion is does this psychic provide specific information that ?leads people to the body,? not afterwards if some parts that are found ?there was a white house somewhere nearby or there was a rock nearby,? wherever else. That?s not psychic information."

Här finns lite mer att läsa om tveksamma fall....

www.csicop.org/si/2005-07/i-files.html

Men penga gärna ut vilket specifikt fall du tänkte på.
  • Fluff tomten

Läs lite mer och se att medium inte LÖSER mord, det är polisens jobb, de kan ge information som bidrar till att lösa mordgåtan. Läs vad hon faktiskt har hjälpt till med i stället för att plocka ut ett fall där hon inte hjälpte. Inte fan är du på poliser och labbpersonal som genom vetenskapen får fram bevis som fäller enskilda oskyldiga??

Läs på HUR medium jobbar! Hade de svaren på alla gåtor och alla händelser skulle det väl för helvete inte begåtts mord från början?! Där är inte vetenskapen heller perfekt. Med alla upptäckter och teknologier och psykiska utvärderingsmetoder borde man ju kunna förutse allt, eller?! Men det är klart, med vetenskapen kan man säkert bedöma framtida brottslingar kopplat till det sociala och genetiska arv de har och spärra in dem redan i dagisåldern. Såååå trött på dig Franklin

• R Franklin

Fluff tomten skrev 2009-01-25 22:01:06 följande:

Läs lite mer och se att medium inte LÖSER mord, det är polisens jobb, de kan ge information som bidrar till att lösa mordgåtan. Läs vad hon faktiskt har hjälpt till med i stället för att plocka ut ett fall där hon inte hjälpte.
    Du tycker alltså att jag skall gå igenom alla hennes fall för att ev hitta ett fall där hon faktiskt bidragit med något?!

Kom med ETT ENDA konkret exempel där valfritt medium faktiskt lagt fram information som hjälpt polisen istället, det verkar liiiiite enklare (om du nu har något att komma med vill säga)!
  • MikPel

Man kan säga så här :

Män ringer diverse linjer för att prata med tjejer (telesex)
    Kvinnor ringer för att bli "spådda"

Det finns säkert de dom kan spå, men tror inte de sitter på diverse betallinjer..

qattla skrev 2009-01-18 15:50:42 följande:
    Ja, jag satt och läste en tråd härinne om Vidasense, som tydligen är mäkta poulärt bland de som "vill bli spådda".Jag funderar på vad som krävs för att man ska få börja sälja spå-tjänster egentligen?! Det finns ju knappast några bevis att visa upp för att vidimera personens spåkunskap.Hur väljer ni som spår vilka som ska få spå er? Vad ställer ni för krav? Har ni några krav?Som det känns just nu så skulle i princip jag kunna börja sälja en spåtjänst (om jag hade varit benägen att bedra min omgivning det vill säga).
  • Petrah

När jag jobbade på spålinjer så fick man självklart spå en okänd person innan så dom såg vad man kunde. Sen gjorde dom sticktester under en del samtal när någon ringde till linjen för att kolla av oss.
    Men när jag själv ringt spålinjer så har jag undrat många ggr hur dom fått jobbet, för dom som ni säger är rena skiten många av dom. Man hör nästan direkt vilka som BARA vill tjäna pengar och dra ut på tiden.

Wild, Raw and Beautiful
  • R Franklin

Petrah skrev 2009-01-26 22:49:14 följande:

När jag jobbade på spålinjer så fick man självklart spå en okänd person innan så dom såg vad man kunde. Sen gjorde dom sticktester under en del samtal när någon ringde till linjen för att kolla av oss.
    Frågan är väl inte om de kollar upp, frågan är vad de kollar upp. Kollade de att ni var duktiga på att hålla igång ett samtal eller faktiskt hade den förmåga som ni påstår er ha (Hur man nu skulle kunna kolla det genom att lyssna på ett telefonsamtal)?
  • Petrah

självklart kollar dom att vi har förmågan vi har så vi inte sitter och lurar kunder, det förlorar ju dom på. Linjen får ju inget bra rykte alls då.

Wild, Raw and Beautiful
  • SkåneP
    Svar på #21
    Oj.

Så telefonlinjer vet hur man gör för att kolla om folk kan spå?

Varför har ingen spålinjeägare/spålinjepratare inkasserat randimiljonen.?

Motiveringen "Man gör inte sånt för pengar" är ju dessutom eliminerad.
  • R Franklin

SkåneP skrev 2009-01-27 12:53:51 följande:

Oj. Så telefonlinjer vet hur man gör för att kolla om folk kan spå? Varför har ingen spålinjeägare/spålinjepratare inkasserat randimiljonen.? Motiveringen "Man gör inte sånt för pengar" är ju dessutom eliminerad.
    Spänningen är oliiiiiiidlig...
Svar på tråden Vad krävs för att få spå?