• Anonym (lära sig)

Hur bli bättre på att kommunicera i ett förhållande?

I alla artiklar och här på FL så säger alla att man måste kommunicera med varandra i ett förhållande. Men hur gör man det? Man får aldrig några tips osv hur man ska göra. Hur kommer man över tröskeln och lär sig prata med varandra.

Hur kommunicerar ni andra med era partners? När?

Finns det några övningar man kan göra, vilka?

• Svar på tråden Hur bli bättre på att kommunicera i ett förhållande?
  • Anonym

Vi gör det nog oavbrutet...
    Sätter er ner och prata om at ni är dåliga på att prata med varann. Kom överrens omatt bli bättre på att ta upp saker när de dyker upp.

• Verkligen

Man pratar, Säger det man tänker. Man går inte runt och grubblar över saker utan man tar upp allt med partnern. Så gör vi iaf. Om nåt skulle vara fel så säger vi det.

• lovemyboys

Att ptata med varann är A och O för oss i vårt förhållande!!
    Vi bollar och diskuterar ALLT!!! Ibland kan det va skönta tt ta en prom, att få vara ifred utan barn...med öron som paraboler!!!
    Svårt att säga hur just ni ska göra..för antingen behöver man prata och gör det eller så är man bara tysta...jag vet inte om alla förhållanden behöver det...kan bara säga att jag MÅSTE...och då menar jag om allt...finns inte någonting som inte jag pratar med min man om....
    Men testa att börja i liten skala...tala om hur det vart på jobbet, fråga honom o hue hans dag varit.....tja...kom igång, nånting finns det ju alltid att prata om!!

Familjen KALOW....min alles egen..
  • Anonym (vill)

vi har haft en massa problem och har verkligen behövt prata, men min man har bara vägrat. eller så går det några minuter , men sen vill han inte mer
    jag vet hur viktigt det är med kommunikation, men det fattar tyvärr inte han

• Anonym (lära sig)
    Anonym skrev 2009-01-18 17:01:40 följande:
    Vi gör det nog oavbrutet... Sätter er ner och prata om at ni är dåliga på att prata med varann. Kom överrens omatt bli bättre på att ta upp saker när de dyker upp.
    Jo, men vad pratar ni om?
    Vi har barn och pratar väl mest om dem.
    Om det är något speciellt som jag vill ta upp så går jag flera dagar med en klump i halsen innan jag lyckas få ur mig det. Ex om det gäller vår ekonomi eller något annat som rör oss. Varför?

Jag såg aldrig min familj (dvs mina föräldrar) prata med varandra. Dvs de pratade aldrig om sådant som gällde dem när vi barn såg på. Kan det bero på det? Hur ska jag lära mig att kommunicera? Min sambo är likadan by the way.
  • Anonym (lära sig)
    lovemyboys skrev 2009-01-18 17:04:48 följande:
    Att ptata med varann är A och O för oss i vårt förhållande!!Vi bollar och diskuterar ALLT!!! Ibland kan det va skönta tt ta en prom, att få vara ifred utan barn...med öron som paraboler!!!Svårt att säga hur just ni ska göra..för antingen behöver man prata och gör det eller så är man bara tysta...jag vet inte om alla förhållanden behöver det...kan bara säga att jag MÅSTE...och då menar jag om allt...finns inte någonting som inte jag pratar med min man om....Men testa att börja i liten skala...tala om hur det vart på jobbet, fråga honom o hue hans dag varit.....tja...kom igång, nånting finns det ju alltid att prata om!!

Diskuterar ni allt? Men finns det så mycket att prata om egentligen? Pratar ni även om du har fått en finne tex.

Jag har så svårt att hitta samtalsämnen, pratar hela dagarna med andra personer genom mitt jobb, kan det beror på det? Är jag slut och less på allt prat när jag kommer hem?

• Dinturiel

Vi hade skitsvårt för att kommunicera med varandra, och det höll på att leda till skilsmässa.
    När vi väl bestämt oss för att fortsätta kämpa så investerade vi i två böcker:
    "Konsten att hålla ihop" och "Kärlekens fem språk"

Det tar upp allt som gör att förhållanden knakar i fogarna. Både ens egna och partnerns skavanker.

Rekommenderar dem verkligen. Man ser saker och ting ur ett helt annat perspektiv efteråt. Men för att det ska ha någon verkan så bör båda parter läsa böckerna.

• Hannah76

Anonym (lära sig) skrev 2009-01-18 17:05:09 följande:

Jo, men vad pratar ni om?Vi har barn och pratar väl mest om dem.Om det är något speciellt som jag vill ta upp så går jag flera dagar med en klump i halsen innan jag lyckas få ur mig det. Ex om det gäller vår ekonomi eller något annat som rör oss. Varför?Jag såg aldrig min familj (dvs mina föräldrar) prata med varandra. Dvs de pratade aldrig om sådant som gällde dem när vi barn såg på. Kan det bero på det? Hur ska jag lära mig att kommunicera? Min sambo är likadan by the way.
    Vi pratar om allt möjligt, våra intressen (inte för att vi har några direkt..*S*), vad som hänt under dagen, film, musik eller vad som helst. Vad pratar du om med dina vänner? Pratar om ungefär samma saker med min partner.
    Blir det inte jobbigare att prata när du gått och burit på det så länge? Märker inte din partner att det är något som trycker dig när du går med den där klumpen?
  • lovemyboys
    Anonym (lära sig) skrev 2009-01-18 17:07:19 följande:
    Diskuterar ni allt? Men finns det så mycket att prata om egentligen? Pratar ni även om du har fått en finne tex. Jag har så svårt att hitta samtalsämnen, pratar hela dagarna med andra personer genom mitt jobb, kan det beror på det? Är jag slut och less på allt prat när jag kommer hem?
    Japp...har jag en finne i röven...så vet garanterat min gubbe detta......

Jomen allvarligt...jeg menar allt!! Å jag kan säkert vara rätt tjatig..men vi e så himla tajta så det går av bara farten att ta upp allt med min gubbe.....
    Behöver jag prata av mej å sådär så pratar jag me gubben, inte med en kompis som andra kanske föredrar...utan det blir han!!! Ja...jag kanske e extrem..vad vet jag....men ett tajt,ubnderbart å crazy förhållande det vet jag att jag/vi har.....
  • Anonym (lära sig)
    lovemyboys skrev 2009-01-18 17:12:32 följande:
    Japp...har jag en finne i röven...så vet garanterat min gubbe detta...... Jomen allvarligt...jeg menar allt!! Å jag kan säkert vara rätt tjatig..men vi e så himla tajta så det går av bara farten att ta upp allt med min gubbe.....Behöver jag prata av mej å sådär så pratar jag me gubben, inte med en kompis som andra kanske föredrar...utan det blir han!!! Ja...jag kanske e extrem..vad vet jag....men ett tajt,ubnderbart å crazy förhållande det vet jag att jag/vi har.....
    Det vet faktiskt min man med.. om jag har en finne i röven vill säga
    Helt sjukt faktiskt.. jag kan prata om min finne i röven men har svårt att prata om ex. ekonomin.
  • Anonym (lära sig)
    Hannah76 skrev 2009-01-18 17:12:04 följande:
    Anonym (lära sig) skrev 2009-01-18 17:05:09 följande: Vi pratar om allt möjligt, våra intressen (inte för att vi har några direkt..*S*), vad som hänt under dagen, film, musik eller vad som helst. Vad pratar du om med dina vänner? Pratar om ungefär samma saker med min partner.Blir det inte jobbigare att prata när du gått och burit på det så länge? Märker inte din partner att det är något som trycker dig när du går med den där klumpen?
    Jo eller nej. Det är lika jobbigt om jag försöker prata om det på engång eller senare.

Vi pratar också om film, musik osv. Försöker lyssna och prata om hur dagen varit, men ofta så är jag så otroligt slut och trött i huvudet när jag kommer hem på kvällen, pga mitt jobb. Pratar som sagt med kunder dagarna i ända..
  • Anonym (lära sig)
    Dinturiel skrev 2009-01-18 17:11:55 följande:
    Vi hade skitsvårt för att kommunicera med varandra, och det höll på att leda till skilsmässa.När vi väl bestämt oss för att fortsätta kämpa så investerade vi i två böcker:"Konsten att hålla ihop" och "Kärlekens fem språk"Det tar upp allt som gör att förhållanden knakar i fogarna. Både ens egna och partnerns skavanker.Rekommenderar dem verkligen. Man ser saker och ting ur ett helt annat perspektiv efteråt. Men för att det ska ha någon verkan så bör båda parter läsa böckerna.
    Jag ska kolla upp dessa böcker, jag älskar att läsa, men det är värre med mannen...
  • lovemyboys
    Anonym (lära sig) skrev 2009-01-18 17:37:57 följande:
    Det vet faktiskt min man med.. om jag har en finne i röven vill säga Helt sjukt faktiskt.. jag kan prata om min finne i röven men har svårt att prata om ex. ekonomin.
    Hehe....jo, men jag tror ekonomin är ett känsligt ämne i många förhållanden!!!
    och är det nått man kan tjafsa om och tycka olika om så är det nog just ekonomin!!

Men det är smällar man får ta.....det SKA inte vara helt enkelt enligt mej....
    man får faan kämpa lite, oavsett om det är att prata pengar eller känslor eller annat!!

men du är ju medveten om problemet, och det tror jag är ett stort +!!!
    Nu ska du bara ta tag i det åxå......SÅ iväg med dej å prata med karln...
  • Anonym (lära sig)
    lovemyboys skrev 2009-01-18 17:41:41 följande:
    Hehe....jo, men jag tror ekonomin är ett känsligt ämne i många förhållanden!!!och är det nått man kan tjafsa om och tycka olika om så är det nog just ekonomin!!Men det är smällar man får ta.....det SKA inte vara helt enkelt enligt mej....man får faan kämpa lite, oavsett om det är att prata pengar eller känslor eller annat!!men du är ju medveten om problemet, och det tror jag är ett stort +!!!Nu ska du bara ta tag i det åxå......SÅ iväg med dej å prata med karln...
    Ska ta ett stort snack med honom ikväll när kidzen somnat!!
    Ska även gå iväg till bibblan imorgon och leta böcker, billigare än att köpa
  • lovemyboys
    Anonym (lära sig) skrev 2009-01-18 18:16:05 följande:
    Ska ta ett stort snack med honom ikväll när kidzen somnat!! Ska även gå iväg till bibblan imorgon och leta böcker, billigare än att köpa
    Du e ju smart bruden...detta löser du/ni!!!
  • Anonym (lära sig)
    lovemyboys skrev 2009-01-18 18:23:06 följande:
    Du e ju smart bruden...detta löser du/ni!!!
    Tack! Hoppas det Skrattande
Svar på tråden Hur bli bättre på att kommunicera i ett förhållande?