• Jossis87

Tips för att aktivera innekatt??

Har ni några roliga tips på hur man kan aktivera en innekatt. Min lilla tös här hemma sover mest hela dagarna (men det är väldigt roligt att leka tidigt på morgonen när matte sover :P) Har försökt med en massa leksaker... De roligaste hittils har varit en pälsboll, bjällra på snöre, ett sugrör och favoriten "möss under täcket" när man leker med handen under täcket och katten jagar :)Det är också väldigt roligt att kasta ner saker som smycken (som jag glömt plocka bort) och dylikt från bord och bänkar :P
    Hon reagerar inte så mkt på kattmynta, börjar bara slicka mer på leksakerna när jag haft på sånt...

Vill gärna se att hon leker lite mer... Tacksam för tips, stora som små!

• Svar på tråden Tips för att aktivera innekatt??
  • Majsan70

Laserpekare är störtroligt! Bra klättermöjligheter, promenader i koppel, roliga råttor o möss, papperstussar o annat. Framförallt kanske matte o husse på golvet aktivt lekande.

• Nyfiken gul

knyt fast en papperstuss i ett snöre - fäst snöret i tex en dörröppning eller i ett utstickande hörn eller liknande. = en evighetsleksak...

vår katt Mårris är utekatt och leker inte så ofta men snöret som alltid hänger framme älskar han att "dutta" runt med och jaga...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Pernilla75

En laserpekare rekommenderas varmt.

• Anfie

Du kan testa att byta ställe på maten lite då och då så hon får leta lite grann. Eller gömma godis. Det gjorde jag med mina katter, tog bara ett litet tag för dom att fatta :P

• Jossis87

Vilka bra tips :) En katt till är inte möjligt, dels pga av yta och dels för att jag vet att Nova, som hon heter, har svårt att acceptera andra katter.

Laserpekare ska jag nog införskaffa. Har haft sån förut hemma hos mamma där det finns fler katter :) och de blev som galna :) har dock hört att man ska leka försiktigt med de så katterna inte blir knäppa och letar efter pricken hela tiden även när man inte leker...

papperstussen i snöre ska jag nog också prova. Hon är lite trög på att leka om inte jag aktiverar henne själv men allt är ju värt ett försök :)

Gömma godis och mat gör jag hela tiden. Brukar också kasta godis på golvet åt henne som hon springer efter :)

• ljuvliga

köp en katttunnel. dem säljer det på rusta just nu (iaf här). det är en kattunnel med fyra ingångar. och vår katt älskar att leka, gömma sig i den.

• ludenben

En laserperkare ska jag köpa min katt behöver motionera bort hängbuken...

• Widgren

Klicker! Jag tränar klicker med både min hund och katt, båda tycker det är jätte roligt!
    Katten kan trick som Puss och vacker tass mm.. Mycket tålamods krävande men roligt!

• Jossis87

Widgren skrev 2009-01-19 15:28:00 följande:

Klicker! Jag tränar klicker med både min hund och katt, båda tycker det är jätte roligt! Katten kan trick som Puss och vacker tass mm.. Mycket tålamods krävande men roligt!
    Oj, det var duktigt :) Själv har jag inte det tålamod som krävs för att tämja min lilla tös :) hehe
  • Widgren

haha, nä det krävs en del tålamod och tid... =) Men det är roligt när det funkar.. och man ser att katten tycker det är roligt!

• Diva

Nyfiken gul skrev 2009-01-18 19:50:51 följande:

knyt fast en papperstuss i ett snöre - fäst snöret i tex en dörröppning eller i ett utstickande hörn eller liknande. = en evighetsleksak... vår katt Mårris är utekatt och leker inte så ofta men snöret som alltid hänger framme älskar han att "dutta" runt med och jaga...
    NEJ NEJ NEJ! :(
    Jättemånga katter skadar sig på denna typ av leksaker. Och mer än en ägare har kommit hem till katter som råkat hänga sig eller "skrutis" sig alt traslat in sig så illa att de fått amputera. Om man ska ha leksaker som hänger i snören ska de bort när man inte har dem under uppsikt. Dessutom brukar katter då leka mycket med allt som hänger så gör du det, klipp upp persiensnören (det är en ögla längst ner vid "plastpluppen"). Många katter har också hängt sig eller "skurit" sönder sig på dessa.
  • SusanK

Träna kommandon med hjälp av godis eller någon favorit leksak.
    Göm godis under en burk.(så får dom försöka välta omkull den för att komma åt sitt snask)
    Istället för att trassla upp något hängande kan du knyta fast ett snöre med något roligt runt sitt ben och traska runt, ex när du städar.
    Och lek med dom själv.
    Och allt annat var nog redan nämnt.
    Och Laserpekare är nog bland det roligaste mina katter lekt med. Men den ena får inte ihop det när plutten försvinner. Så hon kan leta den röda pricken en lång stund efter att vi slutat leka.

• Jossis87
    Svar på #13
    Jag köpte en laserpekare men min katt är lite knepig. Hon är lite intresserad men sen verkar det nästan som om hon blir lite skraj för den. Hon gör så ofta när vi leker, springer och gömmer sig, precis som om hon inte får leka :S Helmysko är hon ibland...Men vem vet vad hon har varit med om tidigare, hon är nämligen adopterad från ett katthem och de visste inget om hennes bakgrund.

Det roligaste verkar hon tycka är att leka med en leksaksmus i sängen när matte ligger och sover :) gärna 5-6 på morgonen :S
  • Rebella

vi har ett snöre hängande i dörr köpningen.
    sitter fast i ett gummiband. s¨å har vi en gummi räka i söret den är MYCKET uppskattat

• gullet79

köp en katt tunnel,ta en stor tom kartong å gör en öppning i den,så den kan springa in och ut,våra älskar det =)... sen så kan du skaffa en klös matta med en vippa,så katten kan sitta å slå på...el ett klösträd med bollar i..våra har inget problem med att leka tvärtom! dom är jätte söta att titta på...använd fantasin =)

Svar på tråden Tips för att aktivera innekatt??