• Anonym (sjuk)

Tips på var man kan arbetsträna

Jag är sjukskriven sedan lite mer än ett år för ångestattacker och depression och mår fortfarande pyton. blir dock galen på att gå hemma och inte få det sociala samspelet som det innebär då man får vara på ett jobb.
    tyvärr har inte rehabiliteringen funkat ännu eftersom jag bytt tabletter massor för dom har inte hjälpt. Samtalskontakt hjälper inte så jag står i kö till riktig psykolog så jag har inte kunnat ta itu med det heller. Står även i kö till en utredning för att kolla upp eventuell add-diagnos och dit är det också jättekö.
    Jag känner panik för att tvingas tillbaka på jobb 100% med dom nya reglerna nu och vill därför hitta ett ställe där jag kan arbetsträna och kanske kan rehabiliteras lite i samma veva om ni förstår?

Så nu behöver jag tips på vart jag kan vara. Vården är inget alternativ, det säger även min handläggare på fk. (har jobbat inom vården i 8år och varit sjukskriven för stress/depression 4ggr under den tiden)
    Helst ett ställe där jag slipper ta ansvar över andra människors liv så jag slipper den ångesten och helst ett ställe där det inte förekommer skiftgång eftersom jag mår bättre då jag får rutiner och samma tider på saker och ting.
    I början kommer jag kanske orka 1-2h per vecka (ja så dåligt mår jag) men jag har naturligtvis planerat att orka mer ju längre i rehabiliteringsprocessen jag kommer. Så snälla. Hjälp mig tipsa vad som kanske skulle passa mig?

• Svar på tråden Tips på var man kan arbetsträna
  • Mistys Daisy

Något med djur kanske?!
    Hunddagis?!
    Djur har en förmåga att "läka"!

Hoppas du blir bättre!

• Anonym (Sara)

Diska i ett kök kanske? Det är rätt skönt och avkopplande och du har inget ansvar över andra människor mer än att de ska få rena tallrikar, glas och bestick att äta på. Sen kan du ju kanske våga ta steget ut i köket och hjälpa till med maten också om du märker att det går bra att diska.

• Tingen

Distriktsköterska, telefonrådgivning där eller liknande?
    Företagshälsovården
    Eller om du vill bort helt från vården så kan ju hälsokostaffär eller liknande kanske passa

«·´¨*·.¸¸.* 我爱你爱人 *.¸¸.·*¨`·»
  • Sara Li

Jag har en väninna som är sjukpensionär och arbetar som sjukhusvärdinna genom Röda korset.

• Anonym

Jag har också jobbat länge inom vården, anledningen till att jag sökte mig dit var att jag växte upp med en sjuk mamma. Efter en väns självmord orkade jag inte mera. Arbetsförmedlingen tyckte att jag var för sjuk för arbetsträning så jag fick tjata på det nästan ett år. Kom till ett hotell där jag är diskare/städare/vakmästare allt eftersom vad som behövs.

Min depression försvann på bara nån månad, det är otroligt skönt att jobba fysiskt och slippa tänka. Tidigare har jag alltid varit nervös när jag skall till jobbet, klarade inte ens av att äta frukost. Den rädslan slipper jag nu.

• Anonym (Sara)

Måste man verkligen ha tillåtelse från AF för att få jobba??? är det inte bara till att på egen hand söka de jobb man vill ha och bara liksom strunta i vad AF säger? Är det inte bättre att lyssna på vad man själv vill?
    Jag tycker att det verkar som att för många som varit sjukskrivna litar för mycket på doktorer, FK och AF osv.

Lyssna till ert hjärta!

Anonym skrev 2009-01-18 20:45:38 följande:
    Jag har också jobbat länge inom vården, anledningen till att jag sökte mig dit var att jag växte upp med en sjuk mamma. Efter en väns självmord orkade jag inte mera. Arbetsförmedlingen tyckte att jag var för sjuk för arbetsträning så jag fick tjata på det nästan ett år. Kom till ett hotell där jag är diskare/städare/vakmästare allt eftersom vad som behövs.Min depression försvann på bara nån månad, det är otroligt skönt att jobba fysiskt och slippa tänka. Tidigare har jag alltid varit nervös när jag skall till jobbet, klarade inte ens av att äta frukost. Den rädslan slipper jag nu.
  • Anonym

Anonym (Sara) skrev 2009-01-19 13:30:36 följande:

Måste man verkligen ha tillåtelse från AF för att få jobba??? är det inte bara till att på egen hand söka de jobb man vill ha och bara liksom strunta i vad AF säger? Är det inte bättre att lyssna på vad man själv vill? Jag tycker att det verkar som att för många som varit sjukskrivna litar för mycket på doktorer, FK och AF osv.Lyssna till ert hjärta!
    Nej, i teorin behöver man inte någon tillåtelse från AF. Man kan mycket väl ringa runt till arbetsgivare och säga "Hej, skulle jag kunna få arbetsträna hos er? Jag har varit sjukskriven ett tag och skulle gärna vilja komma ut i samhället igen."

I praktiken är dock de flesta arbetsgivare skeptiska till ett sådant arrangemang om det inte finns någon myndighet som kan backa upp ifall personen inte skulle klara av att jobba fullt ut.

Efter ett tag tröttnar man, blir passiviserad och hoppas på att nån myndighet skall fixa det åt en. Alternativet är att "arbetsträna" genom att jobba svart.

En arbetsgivare som har att välja mellan att anställa en person som kan jobba 90% och en som kan jobba 100% till samma lönekostnad väljer den som kan jobba 100%. Men om AF eller FK skulle gå in och betala en del av den sjukes lön lönar det sig för arbetsgivaren att välja den sjuke istället.
  • Anonym (Sara)

Men måste man säga just ordet "arbetsträna" då, kan man inte bara söka jobb som vem som helst? Om man känner att man är redo att jobba så är det väl bara att... jobba? Man behöver ju inte söka heltidsjobb, det finns ju massor med deltidstjänster.

Anonym skrev 2009-01-19 14:51:01 följande:
    Anonym (Sara) skrev 2009-01-19 13:30:36 följande:
    Nej, i teorin behöver man inte någon tillåtelse från AF. Man kan mycket väl ringa runt till arbetsgivare och säga "Hej, skulle jag kunna få arbetsträna hos er? Jag har varit sjukskriven ett tag och skulle gärna vilja komma ut i samhället igen."I praktiken är dock de flesta arbetsgivare skeptiska till ett sådant arrangemang om det inte finns någon myndighet som kan backa upp ifall personen inte skulle klara av att jobba fullt ut.Efter ett tag tröttnar man, blir passiviserad och hoppas på att nån myndighet skall fixa det åt en. Alternativet är att "arbetsträna" genom att jobba svart.En arbetsgivare som har att välja mellan att anställa en person som kan jobba 90% och en som kan jobba 100% till samma lönekostnad väljer den som kan jobba 100%. Men om AF eller FK skulle gå in och betala en del av den sjukes lön lönar det sig för arbetsgivaren att välja den sjuke istället.
  • Tingen

Men när man arbetstränar så handlar det om att prova på, det kan vara så att man måste hitta ett helt nytt arbete för att kroppen inte klarar av det arbete man har sedan tidigare.
    Det kan även vara så att när man arbetstränar så ska man försöka hitta en balans hur mycket kroppen klarar av.
    I början av en arbetsträning så kan det handla om 2 timmar per dag, för att sedan öka tiden tills man hittar max tiden.
    Under tiden man arbetstränar så har du ersättning från FK på heltid eller deltid beroende på vad du har för svårigheter.

Att arbetsträna hos ett företag kostar inte företaget något, utan oftast går du brevid någon eller arbetar lite på egen hand. Du är inte en resurs eller tar ett arbete för någon annan.
    Utan du är där för att hitta vad för typ av arbete du skulle kunna arbeta med, eller hur mycket du kan arbeta.

I det läget är det svårt att söka olika tjänster när du inte vet vad din kropp skulle klara av. Klarar jag 75% eller 50% eller kanske endast 25%.
    Klarar jag av att städa, arbeta på kontor eller inom industrin.

«·´¨*·.¸¸.* 我爱你爱人 *.¸¸.·*¨`·»
  • Anonym (sjuk)
    Anonym (Sara) skrev 2009-01-19 15:21:02 följande:
    Men måste man säga just ordet "arbetsträna" då, kan man inte bara söka jobb som vem som helst? Om man känner att man är redo att jobba så är det väl bara att... jobba? Man behöver ju inte söka heltidsjobb, det finns ju massor med deltidstjänster.
    Det är stor skillnad på att arbetsträna och ha en helt egen tjänst
  • Anonym (sjuk)

Tusen tack för eran hjälp. Mer tips är välkomna!

Jag kommer troligtvis att gå på en "skola" som inriktar sig efter individen och mental träning, stresshantering och hälsa och då jag känner mig redo kommer jag gå över till någon form av arbetsträning på något företag.

Svar på tråden Tips på var man kan arbetsträna