Inlägg från: Ilonasmamma |Visa alla inlägg
  • Ilonasmamma

Hjälp- Mjölkfritt?

mixa havregryn o gör egen gröt. Ha i mosad banan o lite repsolja till fett..Mums..o om man vill så ge nån pure istället för banan i gröten. Eller färska/frysta bär.

jag hade nog börjat trappa ner lite på ammnignen om du tycker det är svårt att hålla dig til mjölkfritt.

Men annars är det bara o tänka på att läsa på allt o satsa på så rena råvaror som möjligt och steka allt i olja istället om det måste stekas.

så istället för att tänka på vad du inte får äta tänk på vad mkt du FÅR äta. Om du ska fortsätta amma altlså. Sallader i alla dess former, lätt o enkelt att göra själv o sen en olja vinegrätt dressing till med lite kryddor. Grillat/stekkött med hemmagjord klyfpotatis osv. Du får ju äta alla sorters kött o grönsaker o rovor o bär som finns...det behöver ju bara tillagas på annat sätt.

soya o havre o raps produkter går utmärkt att ersätta mjölk produkter med. O olja att steka i eller mjölkfritt margaring, men en bra olja är att föredra då det mjölkfria margarinet smakar skit.

• Ilonasmamma

kina o thaimat brukar vara mjölk fri...beror ju lite på vad man beställer.

en vän som inte tål gluten/mjölk/ägg/nötter/ ja lite mer. Han äter på kina rätt ofta.

då blir det kött/kyckling vissa grönsaker o ris. Mumma!

o lagar man asiatisk mat hemma så kan man ju kontrollera lite mer vad man kan ha i osv.

• Ilonasmamma

loujac skrev 2009-01-22 15:50:35 följande:

Ilonasmamma skrev 2009-01-19 21:19:19 följande:
    [citat]mixa havregryn o gör egen gröt. Ha i mosad banan o lite repsolja till fett..Mums..o om man vill så ge nån pure istället för banan i gröten. vad ger du i så fall till gröten?
    jag tyckte alltid att katrinplommonpure smakar bra i havregrynsgröt. Sen även äppelmos..mina föräldrar gör själv varje år utan socker som frys in i små formar, sen när den är slut så köper jag osockrade äpple/päron pure.

annr kan man ju mixa/riva bär o frukt själv o ha i

en favvo sen förr va rivet äpple i havregrynsgröten..vilket även dottern gillade.
  • Ilonasmamma

loujac skrev 2009-01-22 15:50:35 följande:

Ilonasmamma skrev 2009-01-19 21:19:19 följande:
    [citat]mixa havregryn o gör egen gröt. Ha i mosad banan o lite repsolja till fett..Mums..o om man vill så ge nån pure istället för banan i gröten. vad ger du i så fall till gröten?
    istället för mjölk I gröten?...

jag gör gröten rätt lös,

vatten, havregryn, micro...sen har i valfri mosad/riven frukt eller pure eller bär.

sen dricka juice till eller nåt annat.

Rismjölk, havremjölk, sojamjölk..dock smakar den naturella sojamjölken rätt strävt och är inte heller rekomenderat till små barn.
  • Ilonasmamma

loujac skrev 2009-01-27 16:25:31 följande:

Ilonasmamma skrev 2009-01-22 22:03:10 följande:
    till gröten menar jag, banan i gröten funkade inte så bra, prövade det igår och det slutade med en ambulansfärd..suck! havremjölk ska man inte ge till barn under ett år, den innehåller salt, juice till funkar inte heller...men rismjölk kanske, måste läsa på den nästa gång jag handlar...
    va de en reaktion på bananen? prova annan frukt.

seb behöver man ju varken ha havre, ris eller soja mjölk till.

mixa lite hallon eller jordgubbar? blåbär är supergott till havregrynsgröt.
Svar på tråden Hjälp- Mjölkfritt?