• Anhebo

Skriker hysteriskt varje gång han vaknar...

Har en kille på sex månader som har väldigt svårt för att slappna av och somna. Det har blivit bättre dagtid och han kan somna själv i vagnen när han är riktigt trött. Annars kan han bara somna om man bär runt honom i famnen, om man kör ute med vagnen eller om jag ammar honom. På nätterna har han jättesvårt att somna. Han sover i vår säng och oftast måste jag amma honom för att han ska kunna slappna av och somna, annars skriker han sig hes och somnar ibland av utmattning vilket jag inte tycker är en bra metod. När han väl har somnat dröjer det inte länge innan han vaknar igen. Ibland tar det 5 minuter, och som längst kanske en och en halv timme. Då skriker han hysteriskt, igen... Då måste vi antingen gå upp och bära runt tills han somnar om eller så får jag amma igen. Så fortsätter det nästan hela natten. Han vaknar med jämna mellanrum, ofta en gång/timme, och skriker. Somnar oftast om ifall jag ammar, men jag får ingen sömn eftersom han använder mig som napp... Dessutom har han ibland inte någon direkt matlust på dagen eftersom han har legat och småätit hela nätterna.

Någon som har några bra tips på hur man kan ändra på situationen? Eller kan det ändras av sig själv? Vill inte låta honom skrika sig till sömns... Men vill inte vara napp hela nätterna heller.

• Svar på tråden Skriker hysteriskt varje gång han vaknar...
  • santanas

Vi hade samma problem som ni. Vår son har aldrig velat ha napp utan jag ammade honom till sömns, både dag och natt. Däremot tog han flaska från första stund för han var lite prematur och behövde tillägg i form av ersättning/urpumpad mammamjölk från början för att öka tillfredställande i vikt. Det underlättade då pappa skulle natta honom eller trösta nattetid (jag började jobba natt då sonen var 6 mån). Vi fick traggla ganska länge med sömnen. Jag köpte Elisabeth Pantleys bok "somna utan gråt" och läste från pärm till pärm och förde sömnschema under en period för att se om det blev bättre.
    Det finns också en metod här på FL som du kan söka efter som heter "Tassmetoden". Vi gjorde nog en modifikation av dessa som passade oss.
    Sonen slutade självmant att amma vid 11 månader och han har hela tiden haft tillgång till snuttefiltar och dessa använder han sig av nu då han blivit 15 månader.
    När vi skulle försöka förlänga hans sömn på natten (inte amma varje ½-1 timma)så fick pappa gå upp och söva om för mamma=tutte.
    Det är kämpigt men vi försökte lyssna av vad som var frustration, ilska och riktig gråt. Vi tvekade aldrig att ta upp honom och ge närhet då han behövde det men det innebar också ibland att jag (eller pappa)satt upp till femkvart bredvid spjälsängen då han tjöt av ilska för att vi var tvungna att vara envisare än honom. Nästa natt blev då alltid bättre.
    Sen flera månader tillbaks så lägger vi honom efter kvällsritualerna med flaskan och snutten, sätter på hans nattvisor (bara instrumentallt) och säger god natt. Efter nån ½ timma går vi upp och hämtar flaskan och de flesta nätter sover han 11-12 timmar utan uppvak.
    Ska tillägga att vissa nätter är man för trött för att ta striden och det straffar sig men man är inte mer än människa. Sen kommer de perioder då det sker saker i barnens liv: de vänder från rygg till mage, de börjar krypa, de börjar resa sig, gå, drömma, blir sjuka  etc och då blir det bakåtsteg igen men det går tillbaks sen.
    Hoppas ni får till det och får lite bättre nätter.

• Anhebo
    Svar på #1
    Vår kille tar gärna nappen, men bara på dagen när det är sovdags eller på kvällen om man har honom i knät eller bär honom. På natten när han vaknar och skriker vägrar han ta nappen! Han spottar ut den och blir ännu mera arg/ledsen. Vår BM har tidigare sagt att han kommer sova bättre när han får gröt eller välling på kvällen. Gröt har han ätit i över en månad - ingen skillnad. Välling började vi försöka med i förra veckan. Han får i sig några matskedar, sen blir han ledsen och vill amma istället. Tror inte att han fattar tekniken med flaskan riktigt... Eller så vill han bara inte. Funderar på om en pipmugg kan vara bättre för honom?

Vi har beställt "Somna utan gråt" så den borde komma i veckan. Hoppas att man kan få några bra tips där. Vänner med småbarn säger "det handlar bara om tryggheten" och så ger de käcka tips, som att man ska ha honom i sängen och att man ska ligga kvar och natta honom. Men det är ju det vi har gjort hela tiden! Och ändå är han hysterisk på nätterna.
  • Anhebo

Tack för tipsen i alla fall! Tassmetoden har jag inte hört talas om, ska kolla det. Kan tillägga att jag upptäckte igår att han håller på att få en tand. Så det är säkert extra jobbigt nu p g a det...

Svar på tråden Skriker hysteriskt varje gång han vaknar...