loujac skrev 2009-01-24 10:22:19 följande:
MuminMy:pojken som det handlade om i programmet hade inte varit medvetslös, han hade varit under vattnet några sekunder och kommit upp igen, och han dog, så jag vet inte om du har koll på detta riktigt...
Ärligt talat så har jag koll

om han var under vattnet några sekunder så berodde inte hans tragiska dödsfall på vattnet utan då måste han haft någon annan åkomma upptill + att han måste ha fått symptom som hans föräldrar ignorerat.
OM man verkligen andats in vattnet - dvs fått en riktig kallsup (alltså hostat så man kräkts) - så ska man alltid uppsöka läkare för kontroll så de får lyssna på lungorna. OBS att det man i vanligt dagligt tal kallar "kallsup" alltså inte är det i medicinsk betydelse, alltså sätter man vatten "i halsen" och hostar en massa är det inte en regelrätt kallsup utan det är först när man kommit till att man kräkts som läkarbesök är nödvändigt.
I USA är de väldigt fokuserade på pool safety och det finns ganska starka komersiella krafter bakom att barnen ska tränas att bli pool safe och den här typen av skräckhistorier passar självklart de intressena väldigt bra. Pool safe kurser är ganska hårdhänta och de filmer jag sett har varit obehagliga alltså behövs det "worst case"-historer för att föräldrarna ska kunna åsidosätta sina känslor och utsätta barnen för det.