• loujac

torrdrunkning

nån som såg oprah för några dagar sedan, det handlade om något som de kallade för torrdrunkning, att man andas in vatten (inte sväljer) och det kan göra att lungorna kollapsar efter typ några timmar...vart livrädd! ska man inte låta barnen bada nå heller?? allt är ju farligt känns det som! babysim då? ska man glömma det?
    eller är detta ännu en amerikansk skrämsel grejj?

• Svar på tråden torrdrunkning
  • CharlieF

Jag såg oxå det men jag tror att det är lite amerikanskt. Jag hade aldrig hört talas om det....
    Tvärtemot dig tror jag babysim fungerar förebyggande, där lär sig barnet att hantera vatten, att man inte andas utan "stänger av" när man är under vatten. ¨
    Likaså att "alla" barn går i simskola ocd dessutom har simundervisning i skolan i Sverige förebygger detta. Det handlar ju om att inte andas. Alla har ju fått en kallsup men det handlar ju om att "dricka"vatten, inte "andas" det.

Jag noterade i det fallet att det handlade om en 10-åring och detta var hand första gång vid en pool. Jag vill absolut inte skuldbegägga någon men han var absolut inte vattenvan och det tror jag man lär sig på babysim/simskola/simundervisning så därför tror jag inte det är vanligt i Sverige....
    VAr inte rädd för det utan låt barnet lära sig respektera och hantera vattnet, för det är ju ett fantastiskt element!

• loujac

MuminMy skrev 2009-01-19 11:16:05 följande:

HÅller helt med! i babysim går man långsamt fram och kallsupar är INTE ett regelbundet inslag - tvärtom lär både du och ditt barn er hur man undviker detta. Hittade en länk på engelska:  www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15577518...
    jo men kallsupar var ju inte problemet
  • MuminMy
    loujac skrev 2009-01-19 21:08:51 följande:
    MuminMy skrev 2009-01-19 11:16:05 följande: jo men kallsupar var ju inte problemet
    inte? det handlade väl om att få ner vatten i lungorna? det är väl precis det en kallsup är?
    Bredda forumdelen! Protestera här: www.familjeliv.se/Forum-5-91/m40122925.html
  • Busbellan
    MuminMy skrev 2009-01-19 22:05:20 följande:
    inte? det handlade väl om att få ner vatten i lungorna? det är väl precis det en kallsup är?
    Nej, en kallsup är väl när man sätter vattnet i halsen, inte kommer det väl ner i lungorna. Det skulle ju vara jättefarligt.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • spaceylisie

Jag såg också det där (herregud, jag har verkligen inget liv...) och började fundera på om samma risk finns om bröstmjölk/välling skulle råka komma fel?

• MuminMy
    Nogula skrev 2009-01-19 22:07:43 följande:
    Nej, en kallsup är väl när man sätter vattnet i halsen, inte kommer det väl ner i lungorna. Det skulle ju vara jättefarligt.
    En kallsup för mig är när man andas in vatten...
    Bredda forumdelen! Protestera här: www.familjeliv.se/Forum-5-91/m40122925.html
  • Lejonmamman

en kallsup är när man andas in vatten ju
    varför skulle det annars vara så obehagligt...

Ett barn på 10 år som var helt vattenovan (aldrig har badat i pool) han tog ett andetag under vattnet och fick sen massa symptom som mamman ignorerade = mycket mycket ovanlig händelse

• Busbellan
    MuminMy skrev 2009-01-19 22:24:44 följande:
    En kallsup för mig är när man andas in vatten...
    En kallsup för mig är när man sväljer vatten oavsiktligt
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Solen i ögonen

Ni behöver inte va oroliga det är först när men druknar och vattnet "strömmar" ner i lungerna som detta händer det är därför viktigt att uppsök läkare även om personen känner sig bra, vid en vanlig "kallsup" kommer aldrig vattnet ner i lungerna bara halft om halft om ni förstår vad jag menar med det?

• loujac

MuminMy skrev 2009-01-19 22:05:20 följande:

det jag tänker på när man säger kallsup är att man sväljer vatten
  • loujac

Solen i ögonen skrev 2009-01-20 09:07:40 följande:

Ni behöver inte va oroliga det är först när men druknar och vattnet "strömmar" ner i lungerna som detta händer det är därför viktigt att uppsök läkare även om personen känner sig bra, vid en vanlig "kallsup" kommer aldrig vattnet ner i lungerna bara halft om halft om ni förstår vad jag menar med det?
    i programmet sa dom att det räckte med en väldigt liten mängd vatten
  • MuminMy
    loujac skrev 2009-01-22 15:48:39 följande:
    Solen i ögonen skrev 2009-01-20 09:07:40 följande: i programmet sa dom att det räckte med en väldigt liten mängd vatten
    Fortfarande kan det inte hända om man inte varit medvetslös i vattnet.
    loujac skrev 2009-01-22 15:46:58 följande:
    MuminMy skrev 2009-01-19 22:05:20 följande: det jag tänker på när man säger kallsup är att man sväljer vatten
    Då är det inte en kallsup Du kan svälja rätt mycket vatten utan att det blir ett problem för dig - det gör det först när det kommer i "fel strupe" - dock kommer ditt struplock att stänga till så inget kommer ner i lungorna - men du kommer att hosta rätt bra för att få upp allt.
    FL har lyssnat! Forumdelen blir bredare!
  • loujac

MuminMy:
    pojken som det handlade om i programmet hade inte varit medvetslös, han hade varit under vattnet några sekunder och kommit upp igen, och han dog, så jag vet inte om du har koll på detta riktigt...

• Michisen

Nu har jag inte sett programmet, men det låter ju som att grabben fick en kemisk lunginflammation. Han andades in en liten mängd klorinerat vatten och dog då mamman ignorerade symptomen?

• MuminMy
    loujac skrev 2009-01-24 10:22:19 följande:
    MuminMy:pojken som det handlade om i programmet hade inte varit medvetslös, han hade varit under vattnet några sekunder och kommit upp igen, och han dog, så jag vet inte om du har koll på detta riktigt...
    Ärligt talat så har jag koll om han var under vattnet några sekunder så berodde inte hans tragiska dödsfall på vattnet utan då måste han haft någon annan åkomma upptill + att han måste ha fått symptom som hans föräldrar ignorerat.

OM man verkligen andats in vattnet - dvs fått en riktig kallsup (alltså hostat så man kräkts) - så ska man alltid uppsöka läkare för kontroll så de får lyssna på lungorna. OBS att det man i vanligt dagligt tal kallar "kallsup" alltså inte är det i medicinsk betydelse, alltså sätter man vatten "i halsen" och hostar en massa är det inte en regelrätt kallsup utan det är först när man kommit till att man kräkts som läkarbesök är nödvändigt.

I USA är de väldigt fokuserade på pool safety och det finns ganska starka komersiella krafter bakom att barnen ska tränas att bli pool safe och den här typen av skräckhistorier passar självklart de intressena väldigt bra. Pool safe kurser är ganska hårdhänta och de filmer jag sett har varit obehagliga alltså behövs det "worst case"-historer för att föräldrarna ska kunna åsidosätta sina känslor och utsätta barnen för det.
    FL har lyssnat! Forumdelen blir bredare!
Svar på tråden torrdrunkning