• loujac

torrdrunkning

nån som såg oprah för några dagar sedan, det handlade om något som de kallade för torrdrunkning, att man andas in vatten (inte sväljer) och det kan göra att lungorna kollapsar efter typ några timmar...vart livrädd! ska man inte låta barnen bada nå heller?? allt är ju farligt känns det som! babysim då? ska man glömma det?
    eller är detta ännu en amerikansk skrämsel grejj?

• Svar på tråden torrdrunkning
  • loujac

MuminMy skrev 2009-01-19 11:16:05 följande:

HÅller helt med! i babysim går man långsamt fram och kallsupar är INTE ett regelbundet inslag - tvärtom lär både du och ditt barn er hur man undviker detta. Hittade en länk på engelska:  www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15577518...
    jo men kallsupar var ju inte problemet
  • loujac

MuminMy skrev 2009-01-19 22:05:20 följande:

inte? det handlade väl om att få ner vatten i lungorna? det är väl precis det en kallsup är?
    det jag tänker på när man säger kallsup är att man sväljer vatten
  • loujac

Solen i ögonen skrev 2009-01-20 09:07:40 följande:

Ni behöver inte va oroliga det är först när men druknar och vattnet "strömmar" ner i lungerna som detta händer det är därför viktigt att uppsök läkare även om personen känner sig bra, vid en vanlig "kallsup" kommer aldrig vattnet ner i lungerna bara halft om halft om ni förstår vad jag menar med det?
    i programmet sa dom att det räckte med en väldigt liten mängd vatten
  • loujac

MuminMy:
    pojken som det handlade om i programmet hade inte varit medvetslös, han hade varit under vattnet några sekunder och kommit upp igen, och han dog, så jag vet inte om du har koll på detta riktigt...

Svar på tråden torrdrunkning