• Pallas

Tradera reservationspris och utropspris?

Jag kanske är dum på något sätt, men varför lägger man som säljare ett utropspris på 1 krona och ett reservationspris på flera tusen? Har jag missat något?

• Svar på tråden Tradera reservationspris och utropspris?
  • Love 4 ever

det kan man undra,ingen aning tyärr. Kanske för att locka till sig fler som bjuder

Är 2oo9 vårt år??
  • skorpionen80

Bra fråga. Jag sätter alltid högre utropspris i så fall. Tycker bara det är drygt att buda när man inte vet hur högt reservationspriset är. Visserligen finns det de som skriver ut det också, och då förstår jag verkligen inte varför man inte sätter utropspriset så högt istället! Kanske är det för att få koll på vad folk är beredda att ge? Men varför skulle man buda under reservationspriset?

• paramore

jag kanske är ute å cyklar men såhär har jag trott.

man får ju betala mer i avgift ju mer man lägger ut en sak för så istället för de så sätter dom reservationspris som kostar 25. lägger man ut nått för flera tusen får man ju betala multum i auktionsavgift.

• Pallas

Tack för era svar! Jaha, är avgiften avhängig varans pris? Är det slutpriset eller utropspriset då? Är det utropspriset så är det ju lite märkligt av Tradera, tycker jag.

• paramore

ja de är utropspriset, så de är därför folk lägger ut som mycket för 1 kr. som lite "dyrare" saker som mobiltelefoner etc som dom vet kommer gå upp i pris.

tex lägger jag ut nått för 15kr får jag betala ca2kr lägger jag ut nått för 300kr får jag betala ca 25kr (om den blir såld)

• Pallas
    paramore skrev 2009-01-20 01:44:39 följande:
    ja de är utropspriset, så de är därför folk lägger ut som mycket för 1 kr. som lite "dyrare" saker som mobiltelefoner etc som dom vet kommer gå upp i pris.tex lägger jag ut nått för 15kr får jag betala ca2kr lägger jag ut nått för 300kr får jag betala ca 25kr (om den blir såld)
    Vad märkligt! Hur kan man då samtidigt få lägga ett reservationspris på exvis 5000 kr?
  • paramore

ja jag vet inte, men de är så jag har fattat de där med reservationspris. de kostar 25 har jag sett, dom kanske tjänar på de ändå jag vet inte :)

• skorpionen80

ja de är utropspriset, så de är därför folk lägger ut som mycket för 1 kr. som lite "dyrare" saker som mobiltelefoner etc som dom vet kommer gå upp i pris. tex lägger jag ut nått för 15kr får jag betala ca2kr lägger jag ut nått för 300kr får jag betala ca 25kr (om den blir såld)
    Fast det kostar ju 25kr att sätta ut ett reservationspris, så hur tjänar de på det då?
  • anjis78
    ja de är utropspriset, så de är därför folk lägger ut som mycket för 1 kr. som lite "dyrare" saker som mobiltelefoner etc som dom vet kommer gå upp i pris.tex lägger jag ut nått för 15kr får jag betala ca2kr lägger jag ut nått för 300kr får jag betala ca 25kr (om den blir såld)
    Man betalar provisjon av salgssumman till tradera och det spelar ingen roll om vad utropspriset är. Men derimot om varan inte blir solgt är det en viss procent man betalar av utropspriset. Sånn har jag fattat det iallefall. Inte betalar du bare 2 kr till tradera om du säljer en vara för 300?
  • paramore

Jo de gör man, tex ja la ut två böcker för 15kr, när jag regisrerar auktionen står de att jag får betala 2kr om den inte blir såld och 2kr om den blir såld. de spelade ingen roll om böckerna slutar på 500kr, jag betalar fortfarande bara 2 kr. de är därför så många lägger ut saker för 1 kr :)

va jag mena med att dom kanske tjänar på reservationspriset ändå menar jag att de kanske är fler som sätter reservationspris för 25 kr än att bara lägga ut nått för 1 kr, men jag vet itne jag har aldrig lagt ut nått för reservationspris :)

• paramore

jag fattar inte va jag själv skriver, men lägger man ut för lägre, ju mindre % betalar man när den sålts. och ju mindre betalar man till sej själv ifall dne inte blir såld.

• Flippen

Man betalar provision på försäljningspriset, inte på utropspriset. Men max 18 kr/annons. Det kan alltså inte bli dyrare än 18 kr.

Läs om det här:

http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1370

Varför Tradera rekommenderar att ha ett lågt utropspris, är för att lättare får igång en budgivning på varan. Slutpriset blir alltså ofta högre om du har lågt utropspris och därmed många budgivare.

Nytt år - Nya möjligheter!
  • anjis78
    Flippen skrev 2009-01-20 14:40:36 följande:
    Man betalar provision på försäljningspriset, inte på utropspriset. Men max 18 kr/annons. Det kan alltså inte bli dyrare än 18 kr.Läs om det här:www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=137...Varför Tradera rekommenderar att ha ett lågt utropspris, är för att lättare får igång en budgivning på varan. Slutpriset blir alltså ofta högre om du har lågt utropspris och därmed många budgivare.
    Precis så menade jag också, bättre skrivit av dig dockFlört
  • Pallas
    Flippen skrev 2009-01-20 14:40:36 följande:
    Varför Tradera rekommenderar att ha ett lågt utropspris, är för att lättare får igång en budgivning på varan. Slutpriset blir alltså ofta högre om du har lågt utropspris och därmed många budgivare.
    Jag förstår principen. Jag är väl ingen hängiven traderare, men iaf jag tröttnar på att buda och inte komma upp i reservationspris och överger då auktionen. Gör inte andra det? Om reservationspriset inte är utsatt kan det ju bli ganska många bud innan man träffat rätt, så att säga.
  • Flippen
    Pallas skrev 2009-01-20 14:50:16 följande:
    Jag förstår principen. Jag är väl ingen hängiven traderare, men iaf jag tröttnar på att buda och inte komma upp i reservationspris och överger då auktionen. Gör inte andra det? Om reservationspriset inte är utsatt kan det ju bli ganska många bud innan man träffat rätt, så att säga.
    Jo, det är sant. Det kan nog vara många som överger annonsen om reservationspriset är för högt.
    Använder inte gärna reservationspris själv. Sätter personligen hellre högre utropspris.
    Nytt år - Nya möjligheter!
Svar på tråden Tradera reservationspris och utropspris?