• Trollslända

Du som har koll på all vat våtservetter, tvättlappar o allt sådant är!

kan du då vara snäll att tala om för mig vad och vart man ska använda allt vad lappar och servetter heter! blir ju helsnurrig av allt=)

• Svar på tråden Du som har koll på all vat våtservetter, tvättlappar o allt sådant är!
  • Howdahkan

Enligt ett test i Vi föräldrar så innehåller dom billigaste våtservetterna minst kemikalier alltså är dom snällast mot barnens hy.
    Annars så har Imse Vimse tyglappar som är enkom för tvätt som är super. 12 i en förpakning med olika färger så man kan dela upp det område man rengör med dom. Tex grön används i stjärten och röd för ansiktet osv.

Men mest gäller det nog att testa sig fram vilket som är bäst.

• Trollslända

okej. så alla dessa olika är till för att tvätta rumpa med!??

• TheMother

Vi använder eldorados tvättservetter till rumpan om vi är borta och ej har tillgång till vatten. Den innehåller endast en kemikalie mot massvis på vissa andra. De ska ej användas i ansiktet då den kemikalien är farlig för ögonen men å andra sidan ska man inte använda tvättservetter i ansiktet alls vill jag minnas.
    Finns ett test på tvättlappar vad gäller kemikalieinnehåll men har ej kvar adressen.

• Howdahkan

Ja eller händerna eller runt munnen bara man aktar så det inte tar i läpparna eller att torka av kläderna om dom klottat.
    Alltid bra att ha med där det inte kanske finns tillgång till vatten.

• cavat

Ja, men klart att du kan tvätta ansikte och händer med dem också. Man badar ju inte bebisen stup i kvarten. Men våtservetter ska du helst inte använda i ansiktet och på händerna eftersom de innehåller kemikalier, lite vatten på en tvättlapp duger utmärkt då. Jag använder mycket sällan våtservetter, pga av kemikalierna och då de är dyrare (det går åt många!). Kan dock vara bra att ha med dem på resor och liknande.

• Howdahkan

Jag har inte hört att man inte kunde använda våtservetterna runt munnen...bara att det inte ska komma in i munnen.
    Det händer ju inte så ofta att vi gör så men i nödfall om det inte finns vatten att tillgå...

• Trollslända

okej! men jag läste oxå att coop e-xtra tvättlappar var bra, men sådana som man blöter själv kan mn väl ha överallt?

• TheMother

Jepp, coop ska också vara bra vill jag minnas.
    Aldrig hört nåt om att de man blöter själv inte ska kunnas ha överallt.

• Fröken J

Ett tips om man inte vill använda våtservetter:
    Om ni ska ut på äventyr där det ev inte finns vatten att tillgå, ha med en liten plastpåse/burk med egna färdigblötta tvättlappar (tyg eller papp). Lika smidigt och mkt billigare!

• cavat

Tror säkert att det går bra att använda våtservett runt munnen också men jag är lite försiktig med det eftersom barnet kan slicka sig runt munnen och råka slicka i sig något olämpligt. Vet att jag är överdrivet försiktig kanske=)

• Thursday

Bra fråga, jag hänger på! Ni erfarna kan säkert råda mig om naiv förstagångsförälder Jag inbillar mig att det inte är svårare än att greppa närmaste papperstvättlapp (ofta gult papper, säljs i storpack), blöta och torka av? Men när jag ser alla diskussioner om våtservetter och kemikalier och gud vet allt så börjar jag ju fundera på om jag inte riktigt fattar grejen?

• Laire
    Thursday skrev 2009-01-19 10:21:18 följande:
    Bra fråga, jag hänger på! Ni erfarna kan säkert råda mig om naiv förstagångsförälder Jag inbillar mig att det inte är svårare än att greppa närmaste papperstvättlapp (ofta gult papper, säljs i storpack), blöta och torka av? Men när jag ser alla diskussioner om våtservetter och kemikalier och gud vet allt så börjar jag ju fundera på om jag inte riktigt fattar grejen?
    Är jag hemma och ska byta blöja brukar jag blöta upp några stycken och låter dem ligga på handfatet som står bredvid, sedan hämtar jag sonen. För i blöjsammanhang handlar det sällan om att det måste vara klart på sekunden

Ute använder jag dock våtservetter eftersom vi inte är ute så ofta så att göra egna känns lite för omständigt då man inte vet om de ens ska användas. 
    Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • Karriärmamman

Tvättbara tvättlappar: IKEA 10 st 29:-
    Tvättara tvättlappar: JYSK c 7 :- st

Engångspapperstorkdukar: Euroshopper (ICA) 22,90 för 200 st. SUperbra!
    Skumlappar. Ica´s är rätt tunna, medan coop är tjocka. Coop extra är tunna och går sönder.

Våtservetter, ICA´s våtservetter tycker vi är bäst. Lite kemikalier, håller bra och gör rent.2 72 St för ca 40:-. Nackdel: finns bara i storpack, 72 st.Huggis är super, lite tjocka. Vet dock inte vilka storlekar de finns i.

Vi använder papperstorkdukar och vanligt vatten här hemma och där vi har tillgång till vatten. Våtservetter använder vi mest på resande fot eller på stan.

Svar på tråden Du som har koll på all vat våtservetter, tvättlappar o allt sådant är!