Rhodesian ridgeback????
Nu är det så att jag och sambon vill väldigt gärna köpa hund. och den ras vi både är inresserade av är Rhodesian ridgeback-hund.
vad tycker ni om den rasen? erfarenheter? eller har ni annan kunskap av de?
Nu är det så att jag och sambon vill väldigt gärna köpa hund. och den ras vi både är inresserade av är Rhodesian ridgeback-hund.
vad tycker ni om den rasen? erfarenheter? eller har ni annan kunskap av de?
Min syster har en ridge. Hon är en helt underbar hund, nu iaf! Det var lite värre när hon var valp, då var hon "till slau" många gånger
Har ni erfarenhet av hundar? Har ni mycket tid? En ridge kräver ganska mycket, motion, träning, sällskap? Hur jobbar ni?
Jag tycker ridgar är väldigt fina, men tror som sagt att det krävs en hel del!
Välkommen till ridgeback-tråden med dina frågor! Där finns erfarna RR-ägare.
www.familjeliv.se/Forum-5-82/m39840792.html
ååå tack för svar!
jag har haft en hund tidigare, hon var en blandning av en golden och en kelpie, så henne fick man jobba med, gillade verkligen aguility och en massa lek.
och sambon har haft hundar tidigare, vi jobbar båda två på samma ställe. och vi har det så bra att vi kan få ha hundar på jobbet.
vi vill båda ha en hund som man kan jobba lite med, det tycker vi bara är roligt. men det ska självklart vara mycket lek och gos också.
men är ridgebacken en bra familjehund, med fler familjehundar? eller tyr/"lyssnar" den mest åt en ägare???
Agnes (min systers hund) funkar bra med allt och alla! Dom har 2 barn och det hon mest är intresserad av är att få lugn o ro
Min mamma och pappa hade 2 hundar när Agnes kom och det har alltid funkat hur bra som helst! Hon funkar även bra ihop med andra hundar.
Hon tyr väl sig inte så extremt mycket åt min syster och hennes man, utan säger jag till henne så lyssnar hon på mig med. Däremot vågar inte jag släppa henne ensam i skogen, då vet jag inte om hon skulle lyssna...
Men hon är världens gosigaste!! Vill alltid lika nära, helst på en! Otroligt snäll hund, men oxå mycket fart och bus i!
Va bra att ni får ha hundar på jobbet!! Det hade min syster behövt, det hade blivit billigare så! Agnes gillar inte att vara ensam. Då tuggar hon på allt hon kan hitta, sängar, madrasser, skor, mobiltelefoner m.m. Vet inte om det bara är hon eller ridgar öht, kolla i tråden om ridgar!
ja, det ska jag göra!
tack för hjälpen!
Hoppas det blir en lite ridge framöver för er!!
Jag tror faktiskt att det ser ut som det
Läs rasbeskrivningen och gå in på SRRS.org!! En RR är i många fall på gränsen till en enmanshund, vår hane lyssnar inte på andra än oss, inte ens på dom som ofta är hundvakt åt honom. Det är ett helt annat sätt att jobba med en kelpie och en RR, en ridgeback tänker mycket själv och behöver höga doser av motivation. Dom är heller inte rena lydnadshundar, spår och sök där dom får göra saker och ring själva smäller flera gånger högre. Rekommenderar dig att läsa på ordentligt om denna hund innan du köper en och inte stirra dig blind på utseende, det tar ofta många år innan dom är ordentligt lugna, fram till dess är det otroligt mycket arbete.
RR är en ganska krävande då den behöver mycket tålamod. Men är man som ägare intresserad av att lära sig och ta hjälp av andra människor som "kan" rasen då går det lättare. Jag har själv haft 3 RR och har reg kennel.