• Noonis

Hjälp - lillebror är fortfarande namnlös...

Hej,

nu måste jag till slut fråga efter råd från er. Hilmers lillebror är nu redan tre veckor gammal och fortfarande namnlös. Vi gillar fornnordiska, skandinaviska namn (som gärna ska även gå att uttala på finska).

Våra förslag är:

- Helge: har vi haft som förslag flera år, efter en släkting. Skulle passa lillebror som är "helgonlik", så otroligt lugn och och snäll.

- Sigurd: jag har snöat mig in i sig-namn, gillar, efter lillkillens farmors döde bror. Problem: svår på finska.

- Sigfrid: efter lillkillens farfar, jag och sig-namn... Problem: svår på finska.

- Holger: storebrors förslag, men blir lite för likt med Hilmer, tycker jag, och "spjutvän" känns inte så passande för den lugna killen.

Kan tillägga att även pappas namn börjar med H, och är ett (ovanligt) fornnordiskt namn. Min man kallar redan killen smått för Helge så det är bråttom! Eller borde vi tänka om och ta något annat, i så fall vad? Inga toppopulära namn, eller nya eller anglosaxiska för oss alltså... Blir det för likt med Helge?

Tacksam för hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 16:48
    Just det, lillebror har fått namn: Helge it is . Tack för alla som bidragit med förslag och åsikter! Ha det gott i vårsolen!

• Svar på tråden Hjälp - lillebror är fortfarande namnlös...
  • Noonis

Frank är förresten jättefint! Men inte till min lilleman, kanske till nästa .-)?

• LAA

Jag kom på ett till! Min Alvar heter Fritiof i andranamn, efter farfarsfar. Riktigt tjusigt om jag får säga det själv. Är det dessutom en busig parvel passar det bra med ett namn som sägs betyda fridtjuv.

Tycker också namn är sååå svårt...

• LAA

Hur har det gått? Är lillebror fortfarande namnlös?

• Humpteedumptee

Mina pojkar heter Henning och Hilding. Jag har för mig att Henning har tolkats som "fredsmäklare". Kanske kan passa en lugn liten en. Min är allt annat än lugn...

• buffybus

men Helge blir väl bra..

André ska bli storebror i Juli-09
  • Noonis

Humpteedumptee: Henning heter lillkillens (enda kille-)kusin. Så det är så upptaget, så hette babyns farfar så det skulle varit givet annars.

Tack för hjälpen alla som har bidragit! Det var många fina förslag, synd att jag inte har flera söta killar att namnge . Lillebror är fortfarande lugn och underbart trygg och nöjd stor kille - och han heter Helge!

• LAA

Helge it is!
    Tack för att du stillade min nyfikenhet. Själv har jag 4 månader på mig innan det smäller, så jag har lite tid på mig att grunna på namn. Fast man kanske ändrar sig sen ändå..?

• Noonis

Hej LAA, försökte kika på din krypin, vad heter din barn, och vad funderar du på till trean? Vet ni könet? Spännande!

• Noonis

LAA, såg svaret ovan, jätetfina namn som du radade upp ! Likelike verkligen alla dem, Vilhem och Alvar är också på toppen av "mina" fina namn... och liten Hjalmar, Einar eller Sigvard *love*.

• Humpteedumptee

Jo, jag såg det sen. Sorry. Helge är fint det med. Här skojar släkten om att "nästa får väl heta Harald", men det blir nog inga fler.

• Noonis

Förresten: Grattis på namnsdag, Hilding!

• snoj

Måste bara säga att Hilmer är jättesött.
    Helge tycker jag om. Tycker att Vidar passar kanon också.
    Kimmo då? inte så fornnordiskt kanske, men finskt, sött och klingar bra till Hilmer(innehåller samma bokstäver i och m).
    Min son heter Nore, det kanske passar även i finland=)?

• Noonis

Jag känner till alla finska namnen, är ju uppvuxen där. Jag ville inte ha et helfinskt namn, eftersom de som jag gillar är ofta helt omöjliga att uttala på svenska. Detsamma gäller de flesta svenska namn och finskt uttal (man uttalar o som u och vice versa t.ex.). Så Nore funkar inte, men det är fint.

Därav sådana namn som hunkar i båda språk, som Hilmer och Helge gör . Helge finns även på finska och Hilmer däremot är helt rimlig att uttala, utan konstiga konsonanter (som f,d). Man lägger bara ett i på slutet så blir det finskt , Hilmeri. Som Verneri, Jalmari, Oskari osv...

• Lyckåsen

Hugo är väldigt fint, vet dock inte hur det fungerar på finska.

Svar på tråden Hjälp - lillebror är fortfarande namnlös...