Hjälp - lillebror är fortfarande namnlös...
Hej,
nu måste jag till slut fråga efter råd från er. Hilmers lillebror är nu redan tre veckor gammal och fortfarande namnlös. Vi gillar fornnordiska, skandinaviska namn (som gärna ska även gå att uttala på finska).
Våra förslag är:
- Helge: har vi haft som förslag flera år, efter en släkting. Skulle passa lillebror som är "helgonlik", så otroligt lugn och och snäll.
- Sigurd: jag har snöat mig in i sig-namn, gillar, efter lillkillens farmors döde bror. Problem: svår på finska.
- Sigfrid: efter lillkillens farfar, jag och sig-namn... Problem: svår på finska.
- Holger: storebrors förslag, men blir lite för likt med Hilmer, tycker jag, och "spjutvän" känns inte så passande för den lugna killen.
Kan tillägga att även pappas namn börjar med H, och är ett (ovanligt) fornnordiskt namn. Min man kallar redan killen smått för Helge så det är bråttom! Eller borde vi tänka om och ta något annat, i så fall vad? Inga toppopulära namn, eller nya eller anglosaxiska för oss alltså... Blir det för likt med Helge?
Tacksam för hjälp!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 16:48
Just det, lillebror har fått namn: Helge it is . Tack för alla som bidragit med förslag och åsikter! Ha det gott i vårsolen!