• Millis09

Vårat hus luktar konstigt, vad kan det vara?

Vi flyttade in i vårt hus för snart ett år sedan. Tidigare ägare hade rökt em massa inne. Efter en hel del renoveringar tycker vi nog att den mest av lukten är borta. Men... När det regnar och är fuktigt ute eller om vi eldar i vår kamin kommer en konstig lukt fram. Samma lukt kan jag känna i våra kläder om vi är borta, men inte hemma. Min man tycker det luktar rök men jag tycker bara det luktar "unket".

Någon som haft liknande problem?

Huset är byggt -76 med torpargrund. Funderar på att ta hit anticimex som kollar grunden, eller vilka gör det annars?
    Har hört om en del som satt in fläkt i grunden men känner ingen personligen som vi kan fråga.

• Svar på tråden Vårat hus luktar konstigt, vad kan det vara?
  • nyponsoppa

Min mammas landställe luktade lite unket...inte som mögel utan "bara" unket...det visade sig att det fanns en fuktskada i köket. Det var ingen stor fuktskada men den måste ändå åtgärdas...så kolla upp för säkerhets skull så dte inte blir en dyr historia.
    Dom har också torpargrund.

♥ Stolt mamma till Alicia-05 och Ella-08 ♥
  • strojes

Vi har hus från -73 med krypgrund (torpargrund). Vi har satt in en vanlig kondensavfuktare (av märket woods inköpt på Krauta för ca 3500 och så har vi en trådlös fuktmätare i grunden. Avfuktaren är inställd på 70% så den går igång om det blir fuktigare än 70% i grunden. Det funkar klockrent och har aldrig strulat och vi har nu haft den igång i 1,5 år.
    Om man köper antisimes avfuktningslösning så kostar det minst 30 000:-

• Millis09

Vi hade en fuktskada som vi visste om när vi köpte huset. Den var dock inte riktigt inne i huset. Vi bröt upp golv och väggar där. Gjöt nytt golv, nya väggar och nu är tvättstugan och hallen enda utrymmet som inte luktar. Tror ni den gammla lukten kan ha spritt sig och satt lukt i övriga huset?

Det är väl ngt sådant ni har skydiver som vi funderar på. Skillnad i pris.. Finns det någon gräns hur fuktigt det ska/kan vara? Hade ni också lukt i huset eller satte ni bara in den i förebyggande?

• strojes

millis: Hösten efter vi flyttade in såg maken på fuktmätaren att det var över 95% fukt i grunden då slängde han sig i bilen och handlade avfuktaren. Vi kände inget i huset utan det var mer förebyggande.
    Maken hittade olika sidor och forum om krypgrunder. Runt 70% är tydligen en rätt säker nivå för att det inte ska kunna bli röta och/eller börja växa mögel.

• Millis09

Ok! Det är nog där någonstans vi får börja. Är det svårt att installera den själv eller behöver man hjälp av någon behörig?

• strojes
    Millis09 skrev 2009-01-19 14:38:12 följande:
    Ok! Det är nog där någonstans vi får börja. Är det svårt att installera den själv eller behöver man hjälp av någon behörig?
    Den avfuktaren vi köpt har vanlig stickkontakt så det är bara att stoppa in den i en väggkontakt. Men jag vet inte hur det är med sladdar upp från grunden och in i huset. Vi hade redan ström nerdraget i grunden eftersom den förra ägaren installerat en radonfläkt (bor i område med mycket markradon).
  • LLNLLLNB

Ja men en avfuktare hjälper ju inte om lukten beror på att skador redan uppkommit. En avfuktare är en förebyggande åtgärd.
    Kryp ner i grunden och kolla hur det ser ut. Är träet friskt utan mörka fläckar, svarta prickar eller annat skumt, så kan ni ju testa en avfuktare t ex redan nämnda eller mer komplexa system som Trygghetsvakten och Anticimex eget system.
    Allt organiskt material ska rensas bort från krypgrunden, får inte ligga byggspill kvar.
    Ventilerna ska städas och hållas fräscha- ej överväxta m gräs o dyl.
    Grus ska läggas ut och rätt sorts plast ska läggas ut och täcka hela botten i krypgrunden förutom några centimeters glipa mot alla väggar.

Har man krypgrund, så tycker jag man ska ta sig ett par tittar där nere varje år, speciellt när det är varmt och fuktigt samtidigt t ex i augusti. Fuktmätare finns att köpa.

Sedan är det ju hopplöst med rökning, måste ju i princip måla allt, tycker jag, så det kan ju vara det också som kommer fram när luften blir fuktig tex.

• mimmi 1

tycker det låter som ni har fukt nånstans... precis så hade vi när vi hyrde ett hus för länge sen.. det luktade liksom unket, som du säger. man kände det speciellt när man var nånannanstans, och luktade på sina kläder.. när vi var hemma vande sej väl luktsinnena med doften? när man kom hem så slog doften emot oss, och jag hade vädringsnoja.. iallafall så påpekade vi detta för hyresvärden, som kollade upp detta när vi flyttade, och det var så mycket fukt under golven så det blev en helrenovering!!

• Millis09

Den skadan som vi reparerat är i den delen där huset har gjuten bottenplatta, så den skadan har aldrig varit i den del av huset som har krypgrund.
    Har för tillfället extremt luktsinne,(gravid...) Nu när det varit kallt ute har vi inte känt något. Borde vara förbjudet att röka inne, sååå vidrigt äckligt!! I ett av skåpen i köket smakar tom vattnent illa om man tar en mugg därifrån och dricker ur den, så äckligt är det! Vi bara väntar på sommaren då hela skiten ska UT!!! Taket är inte ens gult utan mer aprikost. Ljuvligt!

• LLNLLLNB

Känns ju otrevligt att säga usch om ditt hem men USCH vad det låter otrevligt! Med det där superluktsinnet känner man ju allt extra tydligt också.
    Jaja, efter lite jobb så blir det nog toppen i alla fall!

• LindaKarlsson

Jag tryckte lite för fort..

Krypgrunden kan ju lukta lite unket utan att det betyder att det är mögel där nere och det kanske är den doften ni får upp? Lukta vid lister och golvspringor vid golvet över krypgrunden.
    LindaKarlsson skrev 2009-01-26 23:48:26 följande:
    Det är inte bara så att huset är dåligt ventilerat så när ni vädrar uppe, sätter på fläkten, eldar i kaminen osv så drar/suger huset upp luft ifrån krypgrunden som är ventilerad?
    deaduntildark.blogspot.com/ ♥ Devin är mitt vackra lillhjärta! 071026 ♥ deaduntildark.bilddagboken.se/
  • Bispan

Med de dyrare lösningarna från t ex anticimex kan man få lukten avhjälpt om den kommer från krypgrunden. Isåfall bygger det på att grunden ständigt ventileras och att ett undertryck skapas så krypgrundsluften aldrig kommer upp i huset.

Kan kanske bli trixigt om man samtidigt har ett fläktsystem som gör att själva huset ventileras. Det bygger ju också på undertryck.

Jag har själv satt in krypgrundsavfuktare från Anticimex på grund av att det blev för fuktigt därnere på somrarna. Jag hade/har dock inte fått någon lukt att "ta hand" om.

Svar på tråden Vårat hus luktar konstigt, vad kan det vara?