• Sleepingbeuty

Någon som fått progesteron utskriven längre än till v.12?

Jag tycker du ska ta ett progesteron prov.För kroppen ska klara det utan efter v 12.
    Men förstår din oro.
    Kunde de förklara varför du fick en blödning? Ser det bra ut på VUL?

Du kan skriva i min inbox ang progesteronet.

• Sleepingbeuty

Du ska även ta ett östrogenprov.
    det är din östrogenproduktion som avgör dina progesteronnivåer i kroppen.

• Sleepingbeuty

Varenda gynekolog kan analysera ett vanligt östrogen prov och progesteron prov så man ligger rätt i de värderna. Ja det är din östrogen produktion som bestämmer hur mkt progesteron kroppan ska ta upp om du använder vaggissar.

entjej skrev 2009-01-19 16:24:47 följande:
    Sleepingbeuty skrev 2009-01-19 16:14:28 följande:
    Hej! Nej, de kan inte säga varför jag fick jätteblödningen. Det såg dock bra ut då med pyret. Jag blev inlag över helgen och fick cyklokapron. Det tar jag fortfarande vilket gör mig orolig men det är en annan sak. Men det är ju inte helt riskfritt.Förra gången jag blev gravid fick jag missfall två veckor efter att jag slutat med progesteron. Jag slutade plusdagen dvs v.4 och fick missfall v.6Denna gång när jag blev gravid skulle jag enligt IVF-läkaren också egentligen sluta v. 4 med progesteronet men tjatade till mig så jag fick fortsätta till v. 8. Sedan hade jag gamla progesteron hemma från ett avbrutet försök så jag har kunnat fortsätta. Ca 1,5 veckor innan jag fick störblödningen hade jag minskat ner progesteronvagitorierna från två till en om dagen. Det är klart det gör mig orolig. Skulle acceptera om IVF-läkaren sa att det finns risker med att ta progesteron. Det säger han inte utan bara att det är "onödigt". De har ju som sagt inte tagit några prover så det vet de ej.Det var intressant att höra att det är östrogenproduktionen som avgör progesteronnivån. Är det bara östrogenproduktionen som avgör det?Frågan är vilka som kan tyda dessa prover? Bara fertilitetsläkare eller? Läkaren jag pratade med på sjukhuset sa han inte visste något om detta.
  • Sleepingbeuty

Då kan man ju undra varför vi som gör ÄD ska ta till v 12. Man sätter ju in ägg vid IVF också, precis som vi gör.
    Jag tror att jag hade lyckats med mina IVF.er om jag hade vetat att man tar progesteron vid ÄD efter och 2 dygn innan ET.

entjej skrev 2009-01-19 16:27:19 följande:
    kramiiis skrev 2009-01-19 16:19:42 följande:
    Bergh hälsade att det inte är deras policy att skriva ut progesteron. De brukar oftast bara göra det två veckor, till testdagen. Sedan är det onödigt säger han. Men hur vet de det? Ingen har gjort någon utredning på mig överhuvudtaget! Har alltid tyckt det är lite konstigt. De har inte gjort det för att de visste att vi var tvungna att göra IVF pga min sambo är helt steril. Utredningar gör man bara om det finns chans för insemination typ är svaret jag fått.
Svar på tråden Någon som fått progesteron utskriven längre än till v.12?