Nöjdhet, hunger, beteende hos bebis 1-2 månader?
Vi fick vårt första barn för sex veckor sen och är ganska okunniga på hur en sådan liten bebis är normalt sett under den vakna tiden, vi har ju inget att jämföra med, och skulle därför gärna vilja ha lite råd.
Vi har hållit på ganska mycket med både ersättning och amning (efter mycket problem med den "tekniska delen" av amningen under den första månaden) och känner att vi inte riktigt vet skillnaden mellan när hon är missnöjd för att hon är hungrig och missnöjd av andra skäl, typ uttråkad, arg, ledsen eller så. Självklart testar man ju ibland med att ge mat och märker ju då om hon är hungrig, men frågan är mer vad som är rimligt för en bebis i den här åldern i att vara nöjd och belåten och vad de vill göra då?
Hur länge brukar det gå mellan amningarna på dagarna för de flesta barn som är 1-2 månader? Är det normalt att amma typ nästan varje timme för att hålla dem nöjda? (Jag vill ju inte erbjuda mat konstant om det inte är det som behövs, det är på något sätt fel lösning känns det som om det är något annat hon behöver.)
Ska hon alltid bli trött och somna som tecken på att hon blir mätt? Vissa av gångerna slutar hon aldrig äta men övergår från ganska koncentrerat sugande till att hålla på och ta och släppa bröstet gång på gång på gång och jag brukar till slut ta bort henne från bröstet då hon inte verkar få i sig något mer (det kanske är slut i bröstet då?) utan bara känns "strulig". Andra gånger blir hon trött och somnar efter ätandet.
Är de flesta barn efter matning helt nöjda fram till det är dags för nästa matning under förutsättning att de får den stimulans de vill ha då?
Vad för typ av stimulans brukar vara aktuell?
Vi testar ju allt möjligt, alltifrån att ha henne i famnen sittandes, stående, gåendes, pratar, sjunger osv till babygym och babysitter och hon är ju så klart nöjd med detta korta stunder men vi tycker att det periodvis är rätt svårt att göra henne nöjd, framför allt mer än en kort stund.
Vi funderar ju mycket eftersom vi är och har varit väldigt osäkra på hur mätt hon egentligen blir på amningen. Efter kontakt med amningsmottagning osv så har jag ökat på amningen rejält under 1,5 vecka och vi har minskat på antal tillfällen med ersättning från ca fyra per dygn för en dryg vecka sen till ett per dygn nu, före sänggåendet på kvällen. Jag tycker att amningen funkar rätt ok men eftersom vi samtidigt upplevt att hon den sista veckan varit rätt kinkig så börjar vi nu att fundera. Är det normalt för en bebis i den här åldern att vara kinkig, handlar det om någon fas som gör henne kinkig (har läst i boken "växa och upptäcka världen") eller handlar det om att hon inte blir mätt? Tidigare när vi gav mycket mer ersättning och mindre amning tyckte vi att hon blev mycket lugnare och stod sig mycket längre på ersättningen än på amningen men trodde att nu när amningen funkar bättre så skulle det vara skillnad, att hon ändå skulle bli mer nöjd efter amning, även om hon inte står sig lika länge på det som med ersättningen.
Vi vill inte göra det så enkelt att vi bara börjar ge massa ersättning för att se eftersom jag kämpat väldigt mycket med amningen på olika sätt de här sex veckorna och jag vill därför inte riskera den genom att börja ge mer ersättning om det inte är det som är problemet.
Någon som har några råd, tips eller synpunkter?