• Alexi

Nöjdhet, hunger, beteende hos bebis 1-2 månader?

Vi fick vårt första barn för sex veckor sen och är ganska okunniga på hur en sådan liten bebis är normalt sett under den vakna tiden, vi har ju inget att jämföra med, och skulle därför gärna vilja ha lite råd.

Vi har hållit på ganska mycket med både ersättning och amning (efter mycket problem med den "tekniska delen" av amningen under den första månaden) och känner att vi inte riktigt vet skillnaden mellan när hon är missnöjd för att hon är hungrig och missnöjd av andra skäl, typ uttråkad, arg, ledsen eller så. Självklart testar man ju ibland med att ge mat och märker ju då om hon är hungrig, men frågan är mer vad som är rimligt för en bebis i den här åldern i att vara nöjd och belåten och vad de vill göra då?

Hur länge brukar det gå mellan amningarna på dagarna för de flesta barn som är 1-2 månader? Är det normalt att amma typ nästan varje timme för att hålla dem nöjda? (Jag vill ju inte erbjuda mat konstant om det inte är det som behövs, det är på något sätt fel lösning känns det som om det är något annat hon behöver.)

Ska hon alltid bli trött och somna som tecken på att hon blir mätt? Vissa av gångerna slutar hon aldrig äta men övergår från ganska koncentrerat sugande till att hålla på och ta och släppa bröstet gång på gång på gång och jag brukar till slut ta bort henne från bröstet då hon inte verkar få i sig något mer (det kanske är slut i bröstet då?) utan bara känns "strulig". Andra gånger blir hon trött och somnar efter ätandet.

Är de flesta barn efter matning helt nöjda fram till det är dags för nästa matning under förutsättning att de får den stimulans de vill ha då?

Vad för typ av stimulans brukar vara aktuell?

Vi testar ju allt möjligt, alltifrån att ha henne i famnen sittandes, stående, gåendes, pratar, sjunger osv till babygym och babysitter och hon är ju så klart nöjd med detta korta stunder men vi tycker att det periodvis är rätt svårt att göra henne nöjd, framför allt mer än en kort stund.

Vi funderar ju mycket eftersom vi är och har varit väldigt osäkra på hur mätt hon egentligen blir på amningen. Efter kontakt med amningsmottagning osv så har jag ökat på amningen rejält under 1,5 vecka och vi har minskat på antal tillfällen med ersättning från ca fyra per dygn för en dryg vecka sen till ett per dygn nu, före sänggåendet på kvällen. Jag tycker att amningen funkar rätt ok men eftersom vi samtidigt upplevt att hon den sista veckan varit rätt kinkig så börjar vi nu att fundera. Är det normalt för en bebis i den här åldern att vara kinkig, handlar det om någon fas som gör henne kinkig (har läst i boken "växa och upptäcka världen") eller handlar det om att hon inte blir mätt? Tidigare när vi gav mycket mer ersättning och mindre amning tyckte vi att hon blev mycket lugnare och stod sig mycket längre på ersättningen än på amningen men trodde att nu när amningen funkar bättre så skulle det vara skillnad, att hon ändå skulle bli mer nöjd efter amning, även om hon inte står sig lika länge på det som med ersättningen.

Vi vill inte göra det så enkelt att vi bara börjar ge massa ersättning för att se eftersom jag kämpat väldigt mycket med amningen på olika sätt de här sex veckorna och jag vill därför inte riskera den genom att börja ge mer ersättning om det inte är det som är problemet.

Någon som har några råd, tips eller synpunkter?

• Svar på tråden Nöjdhet, hunger, beteende hos bebis 1-2 månader?
  • Pappa G

Vi har också haft precis de funderingar du, så lyckat sätter fingret på.

Vår dotter som är ganska exakt lika gammal har också ammats + fått ersättning från början. Vi upplever att hon på något sätt blir mättare på ersättningen, och sover längre period efter detta.

Vi upplever dock att vi till viss del kan höra om det är hunger på sättet hon gråter. Fast ibland är det svårt. Just nu känns det som att fenomenet uttråkad börjar göra sig mer påmint. I synnerhet på morgonen när hon vill bli upptagen.

Vi har succesivt ökat mängden tilläggsmat, eftersom vi upplever att hon inte blir riktigt nöjd alltid. För tillfället får hon det två gånger per dygn, och cirka 90-120 ml. Allt efter överenskommelse med BVC. Ligger ganska exakt på normallinjen på tillväxtkurvan.

Hur kommer det sig att ni minskade på ersättningen?

• Melly

I den åldern så är det helt normalt att dom vill amma med 1-2 timmar mellan i genomsnitt. Och att ibland så vill dom amma flera gånger i timmen

Eftersom att amning är både mat och närhet och tröst så kan man alltid prova med bröstet om bebisen verkar som orolig eller lite missnöjd. Om bebisen tar bröstet så är det lugnt. Så att man behöver inte veta om det är hunger eller nåt annat för att när dom är så små så blir dom flesta bebisar nöjda och lugna utav att få bröstet. Det är normalt att dom vill amma även fast att dom kanske inte är så hungriga utan mest behöver närhet och tröst

Det är inte alltid som dom somnar vid bröstet. Med mina flickor så har det varit så att ibland så somnade dom vid bröstet men ibland så var dom vakna och ville amma lite mer igen efter ett litet tag.

Du frågade om dom ska vara nöjda ifrån en matning fram tills att det är "dags för nästa matning". Fast att jag ser det inte som att det ska gå en viss tid mellan amningarna utan att med fri amning så menas att man ammar när bebisen vill ha och det spelar ingen roll om det har gått 5 minuter bara sen bebisen släppte bröstet

Bröstmjölken är oxå mycket mera lättsmält än vad ersättningen är så att det är normalt att dom vill amma tätare än vad dom vill äta ersättning. Alltså att ersättningen tar längre tid för magen att smälta

När en sån liten bebis som 6 v är kinkig så skulle jag alltid prova med bröstet i första hand. Om bebisen tar bröstet så var det bröstet som bebisen behövde. Om den inte tar bröstet så skulle jag prova med att ge närhet på nåt annat sätt t ex bära i famnen eller bära i en bärsjal.

Amma eller få närhet är det oftast som såna små bebisar vill ha när dom kinkar. Ibland så kan dom bli överstimulerade oxå och då så kan det funka om man lägger sig i sängen och släcker lyset och ammar en stund.

Dom behöver inte så mycket stimulans vid 6 veckor jag tror att det är mycket större risk för att dom blir överstimulerade än att dom blir understimulerade

• Alexi

Vi minskade på ersättningen för att få amningen att bli så optimal som möjligt, dvs se hur stor mjölkproduktion jag kunde få och hur långt det skulle räcka. Anledningen till att hon fick ersättning var ju för att hon gick ner i vikt och sen inte blev mätt på amningen och då ville jag sen ändå försöka komma lite längre med amningen. Så jag har ammat väldigt intensivt och då kunnat minska på ersättningen. Nu får hon ersättning vid sänggåendet och äter väl runt 80-90 ml kanske, ibland över 100 ml.

Pappa G skrev 2009-01-19 16:33:44 följande:

Vi har också haft precis de funderingar du, så lyckat sätter fingret på. Vår dotter som är ganska exakt lika gammal har också ammats + fått ersättning från början. Vi upplever att hon på något sätt blir mättare på ersättningen, och sover längre period efter detta. Vi upplever dock att vi till viss del kan höra om det är hunger på sättet hon gråter. Fast ibland är det svårt. Just nu känns det som att fenomenet uttråkad börjar göra sig mer påmint. I synnerhet på morgonen när hon vill bli upptagen. Vi har succesivt ökat mängden tilläggsmat, eftersom vi upplever att hon inte blir riktigt nöjd alltid. För tillfället får hon det två gånger per dygn, och cirka 90-120 ml. Allt efter överenskommelse med BVC. Ligger ganska exakt på normallinjen på tillväxtkurvan.Hur kommer det sig att ni minskade på ersättningen?
  • Alexi

Melly: Tack för ditt svar. Jag gör ju ofta så att jag testar med amning men samtidigt är det lite tråkigt att alltid erbjuda mat (även om bröstet står för tröst osv också). Det gör det ju svårt för pappan att trösta bland annat. Hur gör de som enbart ger ersättning då, om de inte kan trösta med bröstet? Det är ju svårare att testa med en ny flaska varje gång barnet blir lite gnälligt. Närhet får hon ju jättemycket, vi har henne i famnen mesta tiden (har även sjal och sele) eftersom hon bara gillar babysitter/babygym korta stunder. Men hon blir ju lätt missnöjd även i famnen. Det är ju bland annat det som gör att man funderar hur andra bebisar är, hur trivs de bäst? Vakentid kan väl inte bara betyda äta? Sover gör hon väldigt lite på dagarna också och en bebis dagar kan väl inte bara bestå av att antingen äta eller att föräldern försöker få den att sova fast den inte verkar särskilt trött?

• Melly

Alexi skrev 2009-01-19 19:40:51 följande:

Melly: Tack för ditt svar. Jag gör ju ofta så att jag testar med amning men samtidigt är det lite tråkigt att alltid erbjuda mat (även om bröstet står för tröst osv också). Det gör det ju svårt för pappan att trösta bland annat. Hur gör de som enbart ger ersättning då, om de inte kan trösta med bröstet? Det är ju svårare att testa med en ny flaska varje gång barnet blir lite gnälligt. Närhet får hon ju jättemycket, vi har henne i famnen mesta tiden (har även sjal och sele) eftersom hon bara gillar babysitter/babygym korta stunder. Men hon blir ju lätt missnöjd även i famnen. Det är ju bland annat det som gör att man funderar hur andra bebisar är, hur trivs de bäst? Vakentid kan väl inte bara betyda äta? Sover gör hon väldigt lite på dagarna också och en bebis dagar kan väl inte bara bestå av att antingen äta eller att föräldern försöker få den att sova fast den inte verkar särskilt trött?
    Hej jag tror att dom som ger ersättning dom kommer på andra sätt att trösta istf bröstet. tex så kanske dom ger nappen till tröst istället Eller tröstar genom att bära eller gosa i famnen.

Dom första 2-3 månaderna så är det faktiskt helt normalt att bebisarna vill amma nästan all vakentid. Men att det brukar ändå bli korta stunder som dom är nöjda utan bröstet och då så får pappan passa på att mysa med dom

Sen runt 3 mån eller lite innan det så brukar det förändras och dom vill inte alls amma lika stor del utav tiden längre. Då så blir det mycket mera tid till pappan

Det är som om dom behöver vara massor vid bröstet under dom första 2-3 månaderna för att bli trygga och som vänja sig vid livet. Och sen när dom har vant sig så behöver dom inte ligga vid bröstet och snutta lika mycket
  • miapia

Jag känner igen mycket av det du skriver. Vår son är nu 12 veckor och har blivit mer nöjd med tillvaron. Iaf så har större möjlighet att visa oss att han är nöjd eftersom han nu kan le och jollra. Jag tror vi har blivit lite bättre på att känna av vad han vill också. Tidigare var han missnöjd nästan hela tiden (förutom när han åt eller sov).

Vad gäller maten så har vi alltid gett ersättning på kvällen innan han ska sova. Amningen brukar krångla på kvällen då han är trött och jag orkar inte bråka. Han får ca 130 ml men äter inte alltid allt. Även om jag förespråkar fri amning försöker jag vänta lite mellan målen (minst en halvtimme iaf). Annars är det risk att man får sitta och amma jämt och barnet bara småsnuttar. Ett amningspass tar ca en halvtimme för oss.

Som sysselsättning brukar jag prata mycket med sonen. Han tycker om att ligga på skötbordet och jag står då över honom och pratar. Annars bär jag runt honom i lägenhet så att han får titta på olika saker. Nu tycker han det är rätt kul i babygymmet men tidigare var han inte så intresserad. Sjunger för honom gör jag en del också.

• Alexi

Så jag ska alltså känna att det är ok att stundtals amma konstant? för som idag har hon legat i mitt knä i timmar i sträck och ammat och sovit om vartannat. Och jag känner mig lite slö som förälder när jag gör så, det är ju enkelt för mig eftersom jag då kunde prata med kompisar som var här i lugn och ro och sen när jag var ensam kunde jag se på tv/surfa i lugn och ro eftersom hon låg där och var nöjd. Jag tänker ju att jag borde aktivera mig och henne mer...

Emellanåt blir det ju förstås blöjbyten och lite snack och gos, men som sagft, majoriteten av tiden äter hon eller småsover.

Jag funderar ju på det där också med att det borde gå en stund mellan ätandet, just för att hon annars bara småsnuttar. Det är ju tydligt som idag, när hon kan hålla på och suga hur länge som helst men egentligen inte verkar äta så mycket.

Hur ska man veta när de inte behöver lika mycket tid vid bröstet, kommer de tala om det själva?

• Zezana

Efter att ha läst den här tråden måste jag säga att vi verkar ha det väldigt lugnt & skönt med vår 6 veckors son.. Han får enbart flaska eftersom han vägrar ta bröstet.. Han äter var 3:e - 4:e timme dygnet runt, sover väldigt mkt, är nöjd & glad för det mesta.. Kan vara lite mammig ibland, då duger inte pappa alls, men så fort han får vara i min famn är han supernöjd med livet igen..

Inga problem med att trösta honom när han är ledsen, oftast vill han ha mat eller ny blöja helt enkelt.. Eller ibland bara gosa en stund.. Sitter gärna i babysittern en stund varje dag, men inte för länge åt gången..

Favoriten nu är sängmobilen vi köpte idag, som spelar en melodi & har små figurer som snurrar runt i lagom tempo. Den verkar han kunna ligga & titta på hur länge som helst..

• smc

Fram tills vår son var två månader,så var han kinkig nästa hela tiden. Inte arg eller jätteledsen, men inte riktigt nöjd heller. Jag kom efter ett tag fram till att han ville bli buren, under spotlightsen med min sångröst i örat, och det är bara en enda sång som duger.
    Nu är han lite mer allsidig och kontaktbar vid tre månader.

Vad jag vill säga är, att alla bebisar vill väl ha olika saker, och det kan ta ett tag innan man fattar vad det är. Det verkar ju som om din bebis vill ha mycket av DIG, och det skall du vara stolt över även om det säkert kan vara lite jobbigt att amma så mycket.
    Innan du vet ordet av så har det gått en månad och det har löst sig, och så får du andra problem istället!  Räcka ut tungan

• Melly

Alexi skrev 2009-01-20 20:39:57 följande:

Så jag ska alltså känna att det är ok att stundtals amma konstant? för som idag har hon legat i mitt knä i timmar i sträck och ammat och sovit om vartannat. Och jag känner mig lite slö som förälder när jag gör så, det är ju enkelt för mig eftersom jag då kunde prata med kompisar som var här i lugn och ro och sen när jag var ensam kunde jag se på tv/surfa i lugn och ro eftersom hon låg där och var nöjd. Jag tänker ju att jag borde aktivera mig och henne mer... Emellanåt blir det ju förstås blöjbyten och lite snack och gos, men som sagft, majoriteten av tiden äter hon eller småsover. Jag funderar ju på det där också med att det borde gå en stund mellan ätandet, just för att hon annars bara småsnuttar. Det är ju tydligt som idag, när hon kan hålla på och suga hur länge som helst men egentligen inte verkar äta så mycket. Hur ska man veta när de inte behöver lika mycket tid vid bröstet, kommer de tala om det själva?
    Ja det är helt ok normalt att amma i princip konstant under dom första 2-3 månaderna Så som du beskriver att du gjorde igår så har jag oxå haft det med mina två flickor. Du är inte slö utan att du tillfredställer din bebis behov. Din bebis blir trygg och nöjd och knyter an bra och din mjölkproduktion blir bra anpassad till hennes behov genom att du ammar fritt.

Och det är bara skönt för dig att du kan snacka med kompisar eller kolla på tv osv medans hon ammar eller vilar i din famn. Om du inte har nån bärsjal så tipsar jag om att skaffa en för att det underlättade nåt enormt för mig. Bebisen får sitt behov utav närhet tillfredsställt utan att man behöver fastna i soffan hela tiden

Din bebis kommer att visa själv när hon inte behöver få bröstet lika mycket längre. Det kan tom komma en tid snart när det blir svårt att få henne till att amma för att hon har fullt upp då med att kolla runtomkring sig och upptäcka omvärlden
  • Alexi

Är han alltså nöjd för det mesta när han är vaken om han får vara i famnen?

Vår dotter är ju rätt så glad av sig, när hon nyss har sovit och ätit brukar hon ha en stund när humöret är på topp. Men sen tycker jag hon ibland kan vara rätt kinkig också, då ingenting funkar mer än någon minut i sträck.

hur sover era bebisar som är så här gamla? Hur får ni dem att somna och när lägger ni dem för natten?

en mobil till sängen ska vi nog skriva upp på inköpslistan, många bebisar verkar gilla dem.

Zezana skrev 2009-01-20 22:22:40 följande:
    Efter att ha läst den här tråden måste jag säga att vi verkar ha det väldigt lugnt & skönt med vår 6 veckors son.. Han får enbart flaska eftersom han vägrar ta bröstet.. Han äter var 3:e - 4:e timme dygnet runt, sover väldigt mkt, är nöjd & glad för det mesta.. Kan vara lite mammig ibland, då duger inte pappa alls, men så fort han får vara i min famn är han supernöjd med livet igen..Inga problem med att trösta honom när han är ledsen, oftast vill han ha mat eller ny blöja helt enkelt.. Eller ibland bara gosa en stund.. Sitter gärna i babysittern en stund varje dag, men inte för länge åt gången.. Favoriten nu är sängmobilen vi köpte idag, som spelar en melodi & har små figurer som snurrar runt i lagom tempo. Den verkar han kunna ligga & titta på hur länge som helst..
  • Alexi

Egentligen så går det ju rätt bra att amma, jag har inga andra saker (eller barn för den delen) som stressar och jag kan läsa/se på tv/surfa samtidigt som förströelse. Det är nog däremmellan amningarna som jag är angelägen om att hon ska må bra och vara nöjd. För jag tycker jag märker när hon inte längre äter eller får i sig så mycket vid bröstet, då håller hon på och hackar med huvudet, släpper taget efter några sug och håller på och strular i allmänhet. Då brukar jag lyfta bort henne från bröstet för att få henne att tänka på annat än bröst.

smc skrev 2009-01-20 23:15:26 följande:
    Fram tills vår son var två månader,så var han kinkig nästa hela tiden. Inte arg eller jätteledsen, men inte riktigt nöjd heller. Jag kom efter ett tag fram till att han ville bli buren, under spotlightsen med min sångröst i örat, och det är bara en enda sång som duger.Nu är han lite mer allsidig och kontaktbar vid tre månader.Vad jag vill säga är, att alla bebisar vill väl ha olika saker, och det kan ta ett tag innan man fattar vad det är. Det verkar ju som om din bebis vill ha mycket av DIG, och det skall du vara stolt över även om det säkert kan vara lite jobbigt att amma så mycket.Innan du vet ordet av så har det gått en månad och det har löst sig, och så får du andra problem istället! 
  • Alexi

Ok, det låter ju skönt att höra att det är det bästa för henne med så mycket amning. Vad gjorde du när du kände att de sugit jättelänge och bröstet började kännas tomt, det behövs ju liksom lite pauser i amningarna så de känner hunger och bröstet kan fyllas på?

Jag har en bärsjal som jag använt en del och ibland funkar den bra men ibland inte (dvs hon trivs inte eller bara en kort stund) så jag är inte helt frälst iden. Det är ju en del meck med att knyta och få ihenne där att det känns lite jobbigt när hon sen bara skriker. Vi har precis börjat testa med Babybjörn också, går bra ibland.

Melly skrev 2009-01-21 15:22:31 följande:
    Alexi skrev 2009-01-20 20:39:57 följande:
    Ja det är helt ok normalt att amma i princip konstant under dom första 2-3 månaderna Så som du beskriver att du gjorde igår så har jag oxå haft det med mina två flickor. Du är inte slö utan att du tillfredställer din bebis behov. Din bebis blir trygg och nöjd och knyter an bra och din mjölkproduktion blir bra anpassad till hennes behov genom att du ammar fritt.Och det är bara skönt för dig att du kan snacka med kompisar eller kolla på tv osv medans hon ammar eller vilar i din famn. Om du inte har nån bärsjal så tipsar jag om att skaffa en för att det underlättade nåt enormt för mig. Bebisen får sitt behov utav närhet tillfredsställt utan att man behöver fastna i soffan hela tiden Din bebis kommer att visa själv när hon inte behöver få bröstet lika mycket längre. Det kan tom komma en tid snart när det blir svårt att få henne till att amma för att hon har fullt upp då med att kolla runtomkring sig och upptäcka omvärlden
  • Zezana

Han är nästan alltid nöjd när han får vara i famnen, brukar sitta framför tv:n med honom i famnen & han är hur nöjd som helst.. Orkar man inte ha honom i famnen så fungerar babysittern en stund, eller bara lägga honom på ett täcke bredvid sig i soffan..

Neo bestämmer helt själv hur, var & när han vill sova, finns inga som helst rutiner i våra liv när det gäller sömn.. Just nu är han inne i en period där han sover mkt dagtid & är vaken mkt under natten, bara för oss att anpassa oss till det så länge han är så här liten.. Jobbigt är det, men man kan inte tvinga honom att sova bara för att det är natt & man borde sova då..

Alexi skrev 2009-01-21 15:53:13 följande:
    Är han alltså nöjd för det mesta när han är vaken om han får vara i famnen? Vår dotter är ju rätt så glad av sig, när hon nyss har sovit och ätit brukar hon ha en stund när humöret är på topp. Men sen tycker jag hon ibland kan vara rätt kinkig också, då ingenting funkar mer än någon minut i sträck. hur sover era bebisar som är så här gamla? Hur får ni dem att somna och när lägger ni dem för natten? en mobil till sängen ska vi nog skriva upp på inköpslistan, många bebisar verkar gilla dem.
  • Lorina

Tycker era bebisar låter väldigt normala! Mycket närhet och sömn, visst gnäll. Min tjej som nu är 6 veckor håller oxå på så och hennes syskon var oxå så.

Vi har börjat gett henne Minifom för jag såg att hon hade ont i magen genom att hon ville amma hela tiden men hon spydde så fort hon amma extra utöver "matningen" och sen blev hon otröstlig. Sen vi börja med Minifom så har otröstlig perioderna minskat rejält.

Hon ammar enbart och för ca 2 veckor sedan så börja hon med napp för hon hela tiden ville suga men bara spydde. Nappen hjälpt oss massor. Hon äter nu mer med ca 3 timmars mellanrum dygnet runt men på kvällen vill hon har mer eftersom mjölken på kvällen blir tunnare och mättar inte lika mycket som på dagarna.

Tänk oxå på att allt ni äter överförs i bröstmjölken så om ni dricker tex mycket mjölk eller choklad så kan bebben reagera på sånt. Jag drack mycket mjölk och har dragit ner på det och ser skillnad + minifomen.

Vi pratar med henne och hon sitter små stunder i babysittern men så mycket mer stimulans får hon inte. Hon är vaken ca 2 gånger om dagen ca 2 timmar, resten av tiden sover hon. Vi märker att hon blir mer orolig när vi tex varit och handlat och så.

Jag ger alltid bröstet i första hand (efter jag kollat blöjan) hon kan ju vara törstig eller bara vill ha närhet eller hon kan ju faktiskt vara mer hungrig fast hon amma för 10-15 minuter sedan.

De spyr när de fått för mycket mat då vet man ju att det blir för mycket, och kanske får erbjuda tex napp istället.

Så slöa och ha det riktigt skönt med era små så länge ni kan för snart blir de stora och vill inte mysa med mamma längre!!!!!!!!

5 barns mamma!!
  • Melly

Alexi skrev 2009-01-21 15:58:15 följande:

Ok, det låter ju skönt att höra att det är det bästa för henne med så mycket amning. Vad gjorde du när du kände att de sugit jättelänge och bröstet började kännas tomt, det behövs ju liksom lite pauser i amningarna så de känner hunger och bröstet kan fyllas på? Jag har en bärsjal som jag använt en del och ibland funkar den bra men ibland inte (dvs hon trivs inte eller bara en kort stund) så jag är inte helt frälst iden. Det är ju en del meck med att knyta och få ihenne där att det känns lite jobbigt när hon sen bara skriker. Vi har precis börjat testa med Babybjörn också, går bra ibland.
    Ju tätare som man ammar ju tätare fylls brösten på Så man måste liksom inte vänta en viss tid mellan amningarna för att dom ska bli påfyllda.

Utan om man har ammat ifrån båda brösten och bebisen vill amma mer så är det bara att börja om igen och amma en omgång till osv.

Om bebisen tar bröstet och suger och blir lugn så är det aldrig fel att ge bröstet. Men att om bebisen inte vill ha bröstet så får man testa nåt annat tex bära.
Svar på tråden Nöjdhet, hunger, beteende hos bebis 1-2 månader?