• Dejsi

Bichon Frisé

Har funderat på att skaffa en bichon frise.
    Har astma och undrar om någon har erfarenhet
    av dessa hundar

• Svar på tråden Bichon Frisé
  • hmcc

Det finns inga allergisäkra hundar...

• Mrs Winter

Pudel,el just den hund du nämde TS sägs ju vara "allergivänliga".Dvs de fäller ej päls som kan orsaka allergier/besvär.Men det kan finnas ämnen i hundens hud som kan orsaka besvär.

• lovemyboys

Fast det finns ju "snällare" raser....

Har ingen erfarenhet av renrasi Bichon....
    men min mamma har en med blandnning Bichon, Lasapso å Cotton de tulear.

Min son som är astmatiker + pälsdjursallergiker klarar denna hund. En "snäll" päl som inte fäller!!

Familjen KALOW....min alles egen..
  • hmcc

Det är inte pälsen folk är allergiska mot utan huden.

Jag har ett par vänner som inte kan ha schäfer men BC går bra...bägge fäller som fn men av nån oförklarlig anledning går det ändå.

Jag skulle låna hem en hund av rasen jag är intresserad för att se om det funkar...det är aldrig kul att lämna tillbaka valpen efter en månad...

• Dejsi

Tack alla svar,måste låna eller umgås med hundarna på kenneln
    tror jag

• köttbullelydnad

Alla hundar är släkt och har därför samma typ av allergen, (som heller inte går att tvätta bort, vilket är vanligt att folk tror). Att pudel, lagotto, nakenhund m fl skulle vara mer allergivänliga än andra raser är total myt.
    Det är proteinet i hundens päls man reagerar på, och ibland utvecklas allergin så att man även reagerar mot hundens urin och saliv. Någon som t ex tål sin egen hund utmärkt men är allergisk mot andra hundar har utvecklat en tolerans för just den egna hundens allergener då de finns runt omkring en hela tiden varje dag.

Gör ett pricktest och se om du är allergisk mot hund, låna hem en hund av rasen du är intresserad av och känn av så att inte din astma blir sämre. Minsta känning - låt bli!

Svar på tråden Bichon Frisé