Inlägg från: inze |Visa alla inlägg
  • inze

IKEAs 365+ gryta som "läcker"

Jag köpte en 365+ gryta med lock (5 l) och en pastainsats på IKEA och trodde det skulle vara ett bra köp. Men när man ska koka upp vatten i grytan få börjar det rinna vatten (kondens?) vid handtagen. Trodde naturligtvis att jag fått ett felaktigt exemplar så jag lämnade tillbaka den första grytan och köpte en ny.

Men den nya beter sig precis likadant. Idag skulle jag använda den för andra gången och det är över en vecka sen sist så det borde inte vara nåt kvar sen jag diskade den då. När man fyllt i vatten och den ståt på plattan ett ta så hör man hur det börjar fräsa från plattan och ser också hur det börjat rinna vatten i kanterna av handtagen. Det blir även kalkränder på plattan av vattnet som rinner ner på den.

Nån annan som har en sån här gryta? Har ni också detta problem? För det kan ju inte vara meningen att det ska vara så.

ikeagryta.jpg
    Klicka för större bild
    Jag har markerat var det rinner

• Svar på tråden IKEAs 365+ gryta som "läcker"
  • inze
    Zimlis skrev 2009-01-19 18:42:43 följande:
    Eftersom det är andra grytan som läcker så borde du ju vända dej till IKEA - det låter ju som ett produktfel
    Det har jag gjort men var nyfiken på om nån annan råkat ut för samma sak. Och den lävker ju inte, för att det är ju inget hål från insidan utan jag misstänker att det blir kondens av nån anledning. Men jag har aldrig haft nån kastrull eller gryta tidigare som betett sig så så därför jag blev så förvånad då jag trodde IKEAs 365+ var utprovat och har sålt i stora mängder.
  • inze
    Dundermamman skrev 2009-01-19 18:48:33 följande:
    Jag har en exakt lika dan gryta med ånginsats och den läcker inte vid handtagen!Den är dock minst 4-5 år gammal ... Jag använder grytan minst en gång i veckan och har aldrig råkat ut för detta fenomen! Händer att jag även diskar den i maskin ibland!Håller med Zchimla att det måste vara produktfel!
    Sitter dina handtag fastlödda/svestade ordentligt. På min verkar de bara sitta fast som på mitten av den platta delen där den sitter fast mot grytan.
  • inze
    Dundermamman skrev 2009-01-19 18:57:54 följande:
    Nää, de är inte helsvetsade...det ser likadant ut som på din bild!Konstigt....
    Ja jag tycker också att modellen borde vara utprovad och fungera som den ska. Men då är det kanske fel på mitt vatten (för kallt) eller nåt fel med min spis som avger fel sorts värme eller nåt. Ja konstigt är det i alla fall.
Svar på tråden IKEAs 365+ gryta som "läcker"