Dvärgschnauzer??
Behöver tips på en bra kennel/uppfödare som har Dvärgschnauzers...
Färg spelar ingen roll, inte vita dock.
Behöver tips på en bra kennel/uppfödare som har Dvärgschnauzers...
Färg spelar ingen roll, inte vita dock.
Jag skulle faktiskt aldrig köpa en schnauzer. Underbara hundar men helt enkelt inte min ras. Tränade och tävlade min mammas schnauzrar när jag bodde hemma och känner att det inte är en ras med tillräckligt mycket arbetsvilja för min del, men bra fina är dom
Mm, samma sak här. Charmar sönder mig med sina skägg, men de passar inte i sporten helt enkelt.
www.mistlights.se/
mina föräldrar har köpt båda våra sötnosar där. helt underbart temperament och supertrevliga uppfödare. svart och silver.
Tack alla för era tips!!
Dom som säger att DS inte är en sporthund har nog inte träffat rätt typ av hund. Vad ska du ha DS:en du letar efter till. Inte utställning gissar jag eftersom du inte bryr dig så mycket om pälsfärg. Maila gärna om du vill prata med om dom!
JBC skrev 2009-01-21 22:39:05 följande:
JBC skrev 2009-01-21 22:39:05 följande:
SmileyMalin skrev 2009-01-22 07:33:44 följande:
JBC skrev 2009-01-22 20:55:04 följande:
Min dvärgschnauzer kommer från Tally´s i Kungshamn. (Kennelnamnet är dock inte registrerat ännu.) Det är en fantastiskt engagerad och duktig uppfödare. Hon är inte så etablerad ännu, har just nu sin andra kull, men är toppen! Hon har god kontakt med Chottans kennel, som någon nämnde tidigare, och får mycket hjälp och stöd av Chottis i sitt avelsarbete. Jag rekommenderar henne varmt! Hon har svart samt svart/silver.
Jag upplever dvärgschnauzern som en pigg och alert ras. Har kört lite lydnad med min i höst (hon är nio mån) och har fått mycket beröm för hennes uppmärksamhet och kontakt. Lättlärd och vaken hund som är lätt att ha med sig överallt.
Om du är ny inom rasen rekommenderar jag att du läser Maria Landergårds bok Dvärgschnauzern innan du köper din hund. Där står mycket om rasens historia, pälsvård mm. Att det är MYCKET pälsvård är något man bör vara medveten om. De trimmas 3-4 ggr/år, mer om man ska ställa ut, men framförallt ska de kammas med "karda", kam och underullskam minst varannan vecka. I början kan det bli en gång i veckan för att få upp pälskvaliten. Rasen har varit vakthund och de är ofta lite skälliga, något som kan dämpas men kanske inte tas bort helt. De är toppen familjehundar, men reserverade mot främlingar. Alltså ingen hund som uppskattar att hälsa på kreti och pleti, vilket kan vara svårt att förklara när folk kommer fram och vill gossa med den gulliga lilla jycken.
En kennel med goda resultat inom utställning vill jag varna lite för. Pixbo i Göteborg ville sälja valp med kroksvans till oss, för fullt pris och utan att informera om att den troligen inte skulle gå så bra i utställning samt ej bör avlas på. Det är inte lika hårda regler för dvärgschnauzer som t ex tax där en kroksvans tas bort från aveln då det är en missbildning. För dvärgschnauser finns bara rekommendationer, men de jag talat med efter besöket hos Pixbo anser att de uppträtt oprofessionellt.
Hur som helst önskar jag dig lycka till med hundköpet!
Har två dvärgschnauzrar och de har motor om några!
Har tränat lydnad, spår och agility och de är suveräna på samtliga tre grenar.
Min ena är precis som någon nämde tidigare, inte färtjust i främlingar. Hon accepterar familjen men älskar bara mig.
Den andra tycker att jag är okej men älskar främlingar av alla de slag :)
Mina är P/S och kommer från kennel Eisengrim, som för tillfället inte är verksam. Den kenneln sammarbetade mycket med kennel Gråskägg.
Vår Alfons kommer härifrån http://www.pepalfas.com/
Om du vill ha en duktig agilityras/hund så är ju Schnauzern att rekommendera
Det är en ras som klarar av nästan allt
Min Dvärgschnauzer blev pappa till fem små sv/silver godingar i decemeber. Dock har varken min hund eller tiken gått och försökt bli champions. Deras föräldrar är det dock.
SmileyMalin skrev 2009-01-23 07:52:14 följande:
JBC skrev 2009-01-23 18:35:03 följande: