• Anonym

Någon som har herpes i Underlivet?

Har några frågor kring detta då jag tror jag har fått det.
    Har sådan otrolig smärta där nere och har inte kunnat gå på 2 dagar men haft mens och kvinnokliniken ville avvakta och se om det blir bättre efter mens.

NÄR fick ni det och av vad?
    HUR behandlar man?
    Har ni fått ngt ¨återfall?
    Hur lindrar ni smärtan?

När jag ringde Rådgivningen sa dom åt mig att jag kunde lindra med Xylocain.. MEN jag smörjde med det och fick en akut brännande och svidande känsla och tårarna bara rann! SKA DET VARA SÅ?????

• Svar på tråden Någon som har herpes i Underlivet?
  • Skruttis1979

Herpes kan te sig olika på olika personer.

En eller flera blåsor borde du ha iaf. Ta en spegel och sätt dig och titta efter.

När dom spruckit kan det svida då du kissar.

En del får feber.

Blåsorna läker ofta efter ett par dagar, därefter har du inga symtom längre.

Sov naken, så du inte täpper till underlivet. Gå naken eller sitt bredbent nu då, så du luftar lite... borde göra liiite på smärtan.

Herpes är lite lömskt, för det kan ligga latent under flera år, så att veta vem som smittat en kan vara klurigt. Du kan ha smittat vidare utan att veta om att du själv har herpes.

OM det nu är herpes du har; så tänk på att du alltid smittar. Du smittar som MINST då du är symtomfri, och som MEST då du har blåsor.

Elma är världens centrum
  • Skruttis1979

Angående återfall är det också olika.

en del får aldrig återfall, en del en blåsa var 10:e år, en del aldrig.

Behandling finns ingen och det är svårt att konstatera att du har herpes, om blåsorna inte finns där.

Men har läkaren eller sköterskan du pratade med, antagit att du har det, baserat på vad du berättat, så anta att du har det!! Och utgå från att du kan smitta andra framöver vid sex.

Elma är världens centrum
  • Anonym

Skruttis1979 skrev 2009-01-19 21:32:01 följande:

Angående återfall är det också olika.en del får aldrig återfall, en del en blåsa var 10:e år, en del aldrig.Behandling finns ingen och det är svårt att konstatera att du har herpes, om blåsorna inte finns där. Men har läkaren eller sköterskan du pratade med, antagit att du har det, baserat på vad du berättat, så anta att du har det!! Och utgå från att du kan smitta andra framöver vid sex.
    Okej, man känner sig så ledsen, så misslyckad och besviken! Jag har haft sex med 4 killar totalt, och har nu levt med min sambo i 8 år och vare sig han eller jag har någonsin haft ngt symptom!
    Men nu känns det precis som Herpes på mina beskrivningar, fast UTAN ngn blåsa.. Ska blåsan vara röd el vit? hittar ingen iaf.
    Och min sambo tycker nu att det är jättekonstigt!
    Båda ggr jag vart Gravid har jag haft mkt svamp infektioner men aldrig känt denna smärta som jag känner nu!
    OM det är Herpes, är det då bara att härda ut? Och så försvinner det av sig själv? Pinsamt att knappt kunna gå.
    HUR kan jag lindra smärtan?
  • Skruttis1979

låter mer som svamp skulle jag säga...
    Jag har fått svampinfektion då det i stort sett kliat och gjort så ont så tårarna rann!! Åk upp så de får kolla upp det... mot svamp behöver du inte lida så länge, de har dunderkurer mot det!!

Mot herpes finns inget botemedel - det kommer du för alltid att ha.

Är du gravid nu? För vid graviditet får man lättare svamp.

du booorde ha någon blåsa om det ändå gör sååå ont. Borde inte göra så ont annars, då det onda beror på att blåsorna spricker så det svider.

Det kan ligga latent i flera år som sagt, herpes. Därmed inte sagt vem av er som bar på det först och därmed smittat vem...

Elma är världens centrum
  • Skruttis1979

det försvinner av sig själv... iaf symtomen, men inte viruset. håll ut ett par dagar i så fall...

Men är det svamp så behöver du behandling!! Du ska inte behöva ha så ont!

Tror blåsorna är genomskinliga/röda... och då de spricker blir det ju såriga blåsor...

Har inget tips på smärtlindring, förutom att vara naken!! Kanske att vinkla dig då du sitter på toaletten, så att urinen inte hamnar på de ställen det gör ont på...

men gör det ont hela tiden?
    svider? kliar?

Elma är världens centrum
  • Anonym (aj)

Första anfallet är oftast det värsta, de andra blir bättre (men ändå inte kul). Om det är någon tröst har typ 90% av befolkningen herpes latent i kroppen, men på de flesta bryter det inte ut. Det kan vara så att du får ett anfall och aldrig mer, men det kan också vara så att du kommer ha det resten av ditt liv. Kommer ofta vid nedsatt immunförsvar. Framkallas också av friktion har jag märkt =( Raka inte underlivet, kommer lättare då (trimma funkar)

Blåsorna är varken röda eller vita, det börjar med att ett område blir svullet och kliar, och sedan blir det vätskefyllda blåsor som sedan går sönder. Kliar som fan och gör ont. Zovirax kan man köpa, minns dock inte om det är för underliv eller mun, jag har både och men använder aldrig någon medicin då jag aldrig tycker något hjälper ändå.

• Anonym

jag fick herpes i underlivet av oralsex (dvs munherpes smittade underlivet). Jag fick uppblossande blåsor inne i slidan och utanför efter någon vecka efter sex. Fick reda på att jag var gravid samtidigt under undersökningen och att det sannorlikt gjorde att jag fick ett herpesanfall. Det läkte ut av sig själv på ca 2 veckor och fick salva utskriven, kommer dock inte ihåg vilken salva. Det gjorde ont att gå och sitta i ca 4-5 dagar och jag åt smärtstillande när det var som värst.

Sen har jag aldrig fått något fler "anfall", fastän jag varit gravid 2 ggr efter det och 10 år gått

Det kan ligga latent i massa år innan det blossar upp, dvs det behöver inte komma direkt efter samlag eller ens samma år som samlaget. Tex om du har haft en längre tids sjukdom som influensa, förkylning och kroppens försvar är försvagat, då kan herpes blomma upp eller tex vid graviditet för då händer massa saker i kroppen.

• Anonym

Jag har herpes som blommar upp lite nu och då, speciellt om jag har fuskat med kosten-ätit för lite grönsakee/frukt eller blommar det upp om jag har varit stressad ett längre tag

• Skruttis1979

Du har _alltid_ viruset i kroppen, oavsett om det brutit ut eller inte - har du det så har du det för livet.

Elma är världens centrum
  • Anonym

Skruttis1979 skrev 2009-01-19 21:51:33 följande:

låter mer som svamp skulle jag säga... Jag har fått svampinfektion då det i stort sett kliat och gjort så ont så tårarna rann!! Åk upp så de får kolla upp det... mot svamp behöver du inte lida så länge, de har dunderkurer mot det!!Mot herpes finns inget botemedel - det kommer du för alltid att ha.Är du gravid nu? För vid graviditet får man lättare svamp.du booorde ha någon blåsa om det ändå gör sååå ont. Borde inte göra så ont annars, då det onda beror på att blåsorna spricker så det svider.Det kan ligga latent i flera år som sagt, herpes. Därmed inte sagt vem av er som bar på det först och därmed smittat vem...
    Men svamp har jag haft ett flertal ggr och det här är en heeelt annan smärta, kan knappt sitta, ligger helst bredbent och smärtar och ömmar nå så hemskt och vill bara ha kallt där nere.

Nej jag är INTE Gravid, men jag har mens och detta blossade upp 2.a mensdagen.
    Så jag behöver alltså inte söka vård hos Kvinnokliniken för detta? Det kommer ge sig?
    Det var då det vidrigaste jag känt. Kan varken ha trosor eller byxor och blygdläpparna känns enorma!
Svar på tråden Någon som har herpes i Underlivet?