Jag förstår din förvirring och oro, det är nog väldigt väldigt vanligt även om man planerat att bli gravid. Helt plötsligt är det som om hela världen faller över ens axlar och tanken på ansvar för en annan människas liv och tillvaro kan kännas övermäktig.
Jag tycker att du ska fundera en gång till i alla fall och jag tycker det är jättebra att du gör ultraljud innan du verkligen bestämmer dig. Det är ett stort previlegium att få ett barn och man kan aldrig vara säker på om chansen kommer tillbaks... när du verkligen har bestämt och planerat det. Jag är rädd för att du ångrar dig. Livet tar absolut inte slut för att man får barn. Vissa saker får vänta, man kanske inte kan renovera lägenheten i lika snabb takt, man kanske inte tar den där jorden-runt-resan eller flyttar utomlands. Rädsla för hur ekonomin förändras när man får barn var något jag funderade mycket över innan. Men, man löser det!
Personligen så kan jag inte se varför du skulle göra abort nu om det inte är för att du inte vill ha barn alls i livet. Men är det för att du hellre vill ha barn om ett år eller två så skulle jag råda dig till att inte slänga bort den här chansen. Bestämmer du dig för att behålla barnet så lovar jag dig att du kommer få uppleva en kärlek större än något annat du varit med om tidigare. Men är väl alltid lite rädd för det man inte känner till och jag fick "kalla fötter" så sent som åttonde månaden till och med med tankar som "jag klarar inte det här", "vill jag verkligen ha barn" etc.. Jag fick en ordentlig ångestattack och fick resonera mig själv till rätta så visst ställer man sig frågor inför något som är så stort i livet som barn. Samtidigt skulle jag vilja säga dig att det är inte så dramatiskt med barn, det blir en väldigt naturlig del i livet, men som jag sa tidigare - ett stort previlegium att få barn.
Jag hoppas inte att jag verkar hård mot dig. Vill försöka stötta.
Kramar,
Morfen