• Lilliy

Någon som varit på Kreta m barn?

Jag och min sambo har planer på att åka till Kreta i maj, med våra tvillingkillar som då blir drygt 1år. Jag undrar om det är någon som varit där som vill tipsa om hotell, om hur d var att vara där, värme och ja... allt! Vi är framförallt inne på att åka med Ving någonstans vid Chaniakusten. Har 2 hotell i åtanke, men vill höra mig för, både positivt och negativt!!

• Svar på tråden Någon som varit på Kreta m barn?
  • Empan81

Vi var där förra hösten Helt Ok! Bodde i Platanias. Skulle vi åka igen så skulle vi nog välja byn som ligger innan som heter Agia Marina, lite lugnare där o finare bad. O så ligger det närmre Chania som är såååå mysigt att strosa i + för att det inte är så långt från flygplatsen. Vi bodde på ett hotell som hette Jasmine Village med Fritidsresor helt OK men lite för djup barnpool för ettåringar

• Bergling

Vi åkte med Fritidsresor till Blue Village Caldera Beach förra året i slutet av April. Det ligger i Gerani som ligger snäppet väster om Platanias (tar cirka 20 minutear att gå).

När vi var där så var det värmerekord för April med uppåt 36 grader nån dag, men ganska blåsigt så det var rätt skönt. Annars är det ju inte någon direkt jättevärme vid den tiden. Bada i havet är inte heller nån höjdare, men pooldopp funkar kortare stunder. Stranden utanför hotellet var hursomhelst klappersten, så det var väl ingen höjdare. Då var poolen bättre, med sluttande botten, så den blir ju precis så djup man vill ha det, men fanns även separat barnpool.

• tr3z

Vi var på Kreta i maj -07, i byn ännu snäppet väster om Gerani, nämligen i Maleme, en liten håla med sådär 10-15 hotell, inte särskilt mycket annat turistigt faktiskt utan en "riktig" by. Vår dotter var 1,5 år då. Stranden gillade hon inte, pga vågorna men det var kul att sitta å gräva där det fanns sand (dock stenstrand) (Platanias verkade bra strandmässigt men alldeles för turistigt för oss). När vi kom dit (10 maj) kom värmen också, så det var lagom varmt de flesta dagar, väldigt varmt andra. Lite illa att poolen inte var uppvärmd för de vuxna men barnpoolen var varm och skön Det är gött att åka till grekland i början av säsongen för alla är så himla trevliga innan de hunnit tröttna på alla turister. Och åker man med barn är det extra trevligt, jag vet inte hur många gratisleksaker vår dotter fick, helt galet generösa var butiksägarna.

• MizzC

Vi var på Kreta förra året i Maj. Sonen var då 10 månader .
    Vi åkte med Ving till Sunving Resort Makrigialos. Ett helt underbart ställe , helst när man åker med barn.
    Lugnt å fint. Bra ställen att äta på, var aldrig några problem med att hitta vad vi behövde.
    Vattenkokare på rummen till välling etc.

Jag rekomederar det varmt . Hoppas ni får en trevlig resa.

• nanci

Puffar för vi ska också boka kreta-resa!

• Mopsan

Längtar till agia marina med mina knottar! tjatat om detta i evigheter. så fort vi får lugn och ro sticker vi dit.
    Skit mysigt med små barn. Tror kanske inte det är så jätte roligt för typ 8år och uppåt. Men för mys är det perfekt.

• tre barn o hund

Kreta är underbart!
    Jag jobbar för ett företag som ligger strax utanför Heraklion så jag reser dit några gånger / år. Själv är jag förtjust i Agia Pelagia som ligger 2 mil väster om Heraklions flygplats. En pytteliten by med strandpromenad och ingen trafik. Dock är det viktigt att bo inne i byn då man annars har en lååååång uppförsbacke hem från stranden:) Apollo har ett par hotell där och det finns också fina privata pensionat.
    Stranden är smal med ett parti där små barn kan bada då det ligger en platå utanför som skyddar mot vågor. Inga besvärliga inkastare utan man kan ostört vandra strandpromenaden fram o tillbaka.
    Chania är en vacker stad, men inte min favorit på grund av just de jobbiga påstridiga inkastare och försäljare överallt...(dessutom en HEMSK flygplats)
    Med så små barn tror jag heller inte att man tar bussen in till Chania (vilket oftast är en förutsättning då hotellkomplexen oftast ligger en bit ifrån) men det är ju roligt om det finns NÅNTING annat att göra än att bara vara på hotellet. Mitt tips är att satsa på ett hotell som ligger nära gångstråk med tavernor och affärer, det är ett mysigt avslut på kvällen efter restaurangbesök, tänk på att poolen sällan är uppvärmd så det kan bli ett kallt dopp i maj även om det är varmt i luften!
    Annars är April Maj den absolut vackraste och skönaste tiden att åka till Kreta:)
    Hoppas ni får en underbar semester, och "Kalo Taxidi" njut av tzatzikin med ta det lugnt med ouzo´n :)

• Ellen Dellen

Vi ska också till Kreta i maj! Super tråd för mig mao!! Vi är sugna på Gerani. Har hittat ett hotell med Ving. Men är det verkligen så att en 3,5-åring ska betala fullt pris???

• Lilliy

Ellen Dellen, va bra att du också får tips! Vi har bokat nu, åker den 14:e till Agia Marina. Är lite pirrigt just för att åka med barn. Innan har man ju bara behövt tänka på och hållt reda på sig själv. Men mina föräldrar ska åka med också, så vi är fler som hjälps åt med våra grabbar.

Men du, som 3:5åring får man väl inte betala fullt pris. Är det inte halva priset???

• Ellen Dellen

Lilliy! Vi ska också åka den 14e!! Var ska ni flyga från? Tror det blir Sturup eller Kastrup för oss. Jag ska gå till Ving nu och snacka med dem ang priset på stora killen. Bokar man på nätet blir det fullt pris så jag måste kolla det...låter helt knasigt. Ska också åka med mina föräldrar men utan mannen denna gång. Han måste jobba! Känner att jag vill passa på att åka medan man är föräldraledig!

• misan84

Ellen Dellen skrev 2009-02-09 11:05:52 följande:

Lilliy! Vi ska också åka den 14e!! Var ska ni flyga från? Tror det blir Sturup eller Kastrup för oss. Jag ska gå till Ving nu och snacka med dem ang priset på stora killen. Bokar man på nätet blir det fullt pris så jag måste kolla det...låter helt knasigt. Ska också åka med mina föräldrar men utan mannen denna gång. Han måste jobba! Känner att jag vill passa på att åka medan man är föräldraledig!
    Du får betala full pris om deu inte välja en resa med barn-special-pris. Vi åker till agia marina i augusti o får betala 2300för vår son istället för 5000kr med fritidsresor. Men vet ej hur ving har det tyvärr:(
  • misan84

Ellen Dellen skrev 2009-02-09 11:05:52 följande:

www.ving.se/book/bookMatrix.aspx&resortid=13437&itemId=36147 Här är en resa med barn pris:)
Svar på tråden Någon som varit på Kreta m barn?