Behandla lika? hjälp mig!!
Efter att han känt och date:at henne ca 1 mån är hon gravid och säger att hon tänker behålla barnet oavsett vad han tycker. Han känner stort ansvar, försöker få det att fungera. De försöker bo ihop ngr månader innan det tar helt slut. Två månader senare lär jag känna honom. Jag har känt hans son sen han var tre månader. Idag är han drygt två år och vi har honom minst 5 dagar varannan vecka.
Jag har behandlat honom som om han vore mitt barn utan att bli hans mamma. Han har en mamma och jag vill tydligöra att den rollen tänker jag aldrig ta. Däremot är jag hans styv/bonus eller extra-mamma.
Nu väntar jag barn efter ett gemensamt beslut mellan mig och min fästman. Jag är rädd för sprickor i familjen. Jag är själv skilsmässobarn och vet hur viktigt det är att halvsyskon behandlas lika, ja som vanliga syskon. Både för mitt kommande barn och mitt extra-barn. Men hur gör jag det utan att ta över mamma-rollen? Hur gör jag det när hans mamma inte kommer överens med mig. Så jag startar här en diskussion
1. Hur ska man behandla sitt bonus/ styv/ extra barn? Ska man älska det? Ska man behandla det som om det vore ens eget med vetskap att det inte är ens eget utan att ta över mamma-rollen?
2. Hur ska man göra när ett nytt barn kommer? Ska de behandlas lika av i det här fallet pappan? men av mamma / styvmamma då?
3. Sen vilka konsekvenser får svaren på fråga ett och två för a) bonus/extra barnet b) nya barnet c) bonusbarnets mamma? d) pappan e) nya mamman
Jag vill ha en hel familj efter att ha växt upp i en splittrad med föräldrar som inte kan vara sams och elak styvmamma. Sen vill jag det bästa för barnen. De är vår framtid