• piggelinis

MYCKET mer mjölk i ena bröstet! Vad gör man??

Jag har från början märkt att jag har haft mer mjölk i ena bröstet än i det andra, och nu när jag har börjat pumpa ut för att mata med flaska en gång per dygn ungefär, har jag märkt att skillnaden är jättestor!!

Min son (6 veckor nu) äter helst från det med mest mjölk, och pumpningen går mycket lättare och snabbare från det bröstet. Detta borde ju leda till att detta bröst producerar allt mer mjölk och det andra allt mindre? Eller?

Hur gör man??

• Svar på tråden MYCKET mer mjölk i ena bröstet! Vad gör man??
  • Kristin24

amma varannat bröst, inte från samma.

Go och glad Kexchoklad
  • Kluvenflicka

fast känner du att det är jättemycket i det ena så att det spänner så amma ut lite där först..

Jag har aldrig varit noga med varannan osv..det funkar bra iallafal..man får ju kolla efter hur man mår o hur det känns..

• piggelinis

Men... jag ammar alltid varannat. Och pumpar från båda oxå.

Det jag menar är att det känns som om han äter mer från det med mkt mjölk, eftersom det är lättare. Och det samma gäller pumpningen. Jag försöker lägga tid på det "tomma" och pumpa där oxå, men det kommer bara några droppar. Från det andra forsar det ut, och vissa dagar hinner man ju bara inte med, och då blir det lätt att ta från det som går fortast. :p

• Suneboll

Jag har dubbelt så mkt mjölk i ena bröstet som det andra, men det beror på att jag ammar från det bröstet oftare o eftersom där e mer mjölk så vill man amma det ännu oftare, blir liksom ond cirkel...men jag tycker det är bäst eftersom jag e högerhänt så är det lättere att amma från vänster bröst så jag har ej bryt mig.
    Vill du ha ner produktionen??? Annars gör det ju inte så mkt.
    Ofta blir det så att de får ett favvobröst och de äter mer där. Kanske du kan börja amma det "tomma" bröstet först o när han suger som hårdast o sen erbjuda det andra.....

• piggelinis

Nej, vill INTE ha ner mjölkproduktionen såklart. Är snarare rädd att det ska minska i det ena...

• Joanne

Amma mer och oftare på det "tomma" bröstet, och pumpa bara ut lite från det fulla. Då ökar mjölken i det tomma och minskar i det fulla. Det tar någon dag innan det rinner till ordentligt, och du får gå med ett fullt bröst lite. Se bara till att du inte får mjölkstockning i det fulla. Det är lite knicksigt det här med amning. Jag har själv oxå ett bröst som där är mycket mera mjölk i. Men det får vara så. Spelar inte så stor roll tycker jag. Lycka till!

• Suneboll

Kom ihåg att det rättadee till sig lite iaf när bebisen blir större o äter mer...men som sagt försök pumpa o amma lite mer på det dåliga bröstet.

• Amarena

Jag hade exakt så som du beskriver, länge! Jag tillfrågade vår barnläkare som rekomenderade mig att alltid börja amma från det bröstet som kändes hårdast, sedan rapa bebisen och amma från det andra. Min dotter är 5 månader idag och det börjar rätta till sig nu, dvs brösetn verkar producera ungefär lika mycket blir lika hårda och mer eller mindre startar jag nu att amma på varannan sida.

• Två paddlar och en svans

Jag brukar låta henne suga läänge på mitt slöa bröst, sen ger jag det pigga (som hon raskt tömmer), sen det slöa igen, det brukar få igång produktionen.

• piggelinis

Tack snälla, för alla bra tips! Ska jobba på det... :)

Svar på tråden MYCKET mer mjölk i ena bröstet! Vad gör man??