• Anonym (mami)

Grekisk sallad m feta och gravid?

Jag är anonym då jag har många vänner på FL och inte berättat än.

Är gravid i v 8 och har precis beställt en grekisk sallad på en grekisk kolgrill i krokarna. De visste inte vad jag pratade om när jag frågade om osten var pastöriserad. Vågar jag äta salladen och osten? Hur skulle ni gjort? De flesta är väl pastöriserade i sverige?

• Svar på tråden Grekisk sallad m feta och gravid?
  • Anonym

Jag är gravid o har ätit fetaost från restaurang flera ggr...tror att de flesta ostarna är past.

• Anonym (mami)

ok skönt att höra

• Tittij

All grekisk ost som säljs på Ica och liknande affärer är pastöriserad. SKulle va om de direktimporterar nån skum sort på grekrestaurangen, men det tvivlar jag starkt på. Ät och var glad du

• Marieeh

Det min bm sa till mig var att det är helt ok att äta feta. Dock inte mozzarella.

• Tittij

Samma gäller för mozzarella, 99% av all ost som sljs på ICA och Coop är pastöriserad och därmed ok att äta.

• Marieeh

BM sa till mig att även om mozzarellan är pastöriserad ska man undvika den, varför har jag glömt...

• JadeVoong

det man inte kan äta kan man äta av i små mängder, tro mej :) jag har nog ätit allt som man inte ska äta.... =) Svårt att låta bli smulorna när man jobbar i en disk fylld med lufttorkad skinka och goda ostar... haha...

• Sess82

Jag är ihop med en grek och här hemma har vi alltifd feta i kylen. Och jag kan inte låta bli o äta av den. Första grav gick bra och det verkar även denna göra :) Så smaska på du! Som JadeVoong skrev, man kan ät alite av allt :)

Ilias 080413
  • Anonym (Fast..)

Finns det listeria i så spelar det väl ingen roll om man äter mycket eller lite? Det är ju inte ostarna i sig som är "farliga" utan just listerian. Att säga att man kan äta lite av allt är väl kanske inte ett helt smart uttalande på ett forum där många tar det som skrivs för att vara en absolut sanning... Visst, risken för listeria är pytteliten, men inte obefintlig. Det är därför Livsmedelsverket har de rekommendationer de har.

• Anonym

Men Feta är ju pastöriserad, så den ska vara helt okej.

Svar på tråden Grekisk sallad m feta och gravid?